Stort engasjement på byseminar om transport og fremtidens Elverum

Det var fullsatt i festsal i rådhuset og stort engasjement, da Elverum kommune og samarbeidspartnere inviterte til byseminar om byutvikling og transport.

Cirka 130 personer fra blant annet næringsliv og kommunestyret deltok, og de fikk høre mer om trafikksituasjonen i Elverum i dag, hva mulighetene er og utforming av bygater.

– Vi er veldig glade for at det kom så mange, det viser at arbeidet som gjøres med den nye areal- og transportstrategi engasjerer. For å lykkes med arbeidet er vi avhengig av bidrag fra næringslivet, politikere, regionale og nasjonale myndigheter, og da er godt å se at det er så stort engasjement, sier leder for styringsgruppa for ATP-strategien, ordfører Lillian Skjærvik.

Arbeider med ATP-strategi

Byseminaret er det andre som arrangeres i forbindelse med at Elverum kommune er i gang med å lage en areal- og transportplanstrategi (ATP-strategi).

Arbeidet gjøres i tett samarbeid med Statens vegvesen, Innlandet fylkeskommune, Bane Nor Eiendom, Elverum næringsforening og Elverum vekst, som alle er med i ATP-strategiens styringsgruppe.

– Sør-Østerdal lykkes, hvis Elverum lykkes

En mann og en kvinne står siden av hverandre og smiler. - Klikk for stort bildeStortingsrepresentant Even Hemstad Eriksen og ordfører i Elverum, Lillian Skjærvik.

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Even Hemstad Eriksen fra Trysil snakket om Elverums rolle i regionen og nasjonalt. Han var klar på hva han mener Elverum betyr for Trysil og Sør-Østerdal.

– Trysil trenger dere. Sør-Østerdal trenger dere. Vi trenger fyrtårnet Elverum. Lykkes dere, så lykkes vi. Lykkes dere med befolkningsøkning gjør vi det. Lykkes dere med arbeidsplasser gir dette ringvirkninger for alle oss andre rundt, sa Hemstad Eriksen.

Han mener at regionen må jobbe tettere sammen, og framsnakke hverandre.

– Godt grunnlag for å lykkes i Elverum

Bane Nor Eiendom utvikler knutepunkt som skal binde ulike deler av kollektivsystemet sammen, og kobler dette til øvrig gate- og byromsstruktur. På denne måten blir det attraktivt å bo og arbeide nært knutepunktet.

En kvinne med langt hår og svart genser smiler til kamera. - Klikk for stort bildeProsjektleder i avdeling for eiendomsutvikling i Bane Nor Eiendom, Nora Hjelme.

I Elverum er det skysstasjonen som sees på som et midtpunkt for en mulig knutepunktutvikling.

Bane Nor Eiendom satser i flere byer, men har foreløpig ikke et prosjekt i Elverum. Dette kan endre seg, sa prosjektleder i avdeling for eiendomsutvikling i Bane Nor Eiendom, Nora Hjelme. Hun fortalte om hvordan de jobber og ramset opp flere ting som skal til for at de lykkes i Elverum:

  • Stasjonsområdet må dras inn i en aktiv sentrumsplan av kommunen
  • Se sammenheng mellom forsvaret og byutvikling
  • Synergier for universitetsutvikling
  • Ta hensyn til jernbanens behov og styrke annen offentlig transport
  • Øke samfunnsnytten av jernbanen
  • Ulike segmenter som jobber sammen, for eksempel science park
  • Samarbeid med kommunen, næringsliv, universitet og forsvar

– Det er et godt grunnlag for å lykkes i Elverum. Dere har forsvaret, universitet og bra engasjement i lokalt næringsliv. Vi er nysgjerrige på Elverum og kan tenke oss å få til ting her, sa Hjelme.

– Mennesket viktig, ikke bilen

Et tema på byseminaret var utforming av gater gjennom byen, slik at disse fungerer godt og tilpasses byen. Professor emeritus ved Norges miljø og biovitenskapelige universitet (NMBU), Einar Lillebye, har jobbet med dette temaet i Statens vegvesen og NMBU i flere tiår.

Han sa det er mennesket som er viktig og ikke bilen, når gater skal utformes. Og hovedveger gjennom byer og tettsteder skal utformes på stedets premisser. I Elverum går riksveg 2 mellom sentrum og Glomma.

- Det finnes to alternativer når riks- og fylkesveger går igjennom byer; de må opphøre ved bygrensa eller de må utformes på stedets premisser med utgangspunktet i mennesket. Dere bør få hele Elvarheim-parken ned til Glomma over riksveg 2, sa Lillebye.

En tegning som viser et grønt område mellom rådhuset i Elverum og Glomma. - Klikk for stort bildeEinar Lillebye viste en tegning der han hadde dratt Elvarheim-parken helt ned til Glomma. Dra parken ned til vannet, lag opphøyd gangfelt, shared space og sett ned fartsgrensa til maks 30 km/t, sa Lillebye.

Trafikksituasjonen i Elverum

Kø og gjennomgangstrafikk er et stadig tilbakevendende tema i Elverum.

Seniorrådgiver innen byutvikling og mobilitet hos Norconsult, Tor Atle Odberg, har via Statens vegvesens dataavtaler brukt data fra navigasjonsutstyr i biler og informasjon fra mobiltelefon med GPS for 2024, for å kartlegge trafikkstrømmer gjennom Elverum tettsted.

Tallene viser blant annet:

  • Gjennomgangstrafikken mellom riksveg 25 Grindalsmoen og riksveg 25 Løvbergsmoen, samt riksveg 2 ved Hanstad utgjør om lag 15 prosent av totaltrafikken i Statens vegvesens tellepunkt på Vestad v/NSB / Jernbanebrua
  • Omtrent 85 prosent av trafikken er inn/ut-pendling og interntrafikk

– Kostbare omkjøringsveger for gjennomgangstrafikk vil derfor ha svært begrenset avlastning av trafikk på dagens hovedvegnett. Samtidig vil den totale vegkapasiteten øke som igjen fører til at flere kjører bil og effekten reduseres. Det anbefales derfor å tilrettelegge for at flere av de lokale reisene kan utføres med gange, sykkel eller kollektivtransport, sa Odberg.

Hvor store er forsinkelsene i Elverum?

Reisetiden vil variere fra dag til dag, uke til uke og måned til måned. Videre vil den variere innad i én time.

For den 3,4 kilometer lange strekningen fra Grindalsmoen til Leiret på riksveg 25 viser tallene for september i år at de største forsinkelsene oppstår i ettermiddagsrushet mellom klokka 15.00 og 17.00, og er høyere på torsdag og fredag.

– For torsdager er kjøretiden midt på dagen målt til cirka 4 minutter i gjennomsnitt, mens den klokka 16.00 til 17.00 er cirka 8 minutter. Allikevel vil 10 prosent av trafikantene kunne oppleve en kjøretid på 15 minutter eller mer, sa Odberg.

– Godt gjennomført byseminar

En av deltakerne på byseminaret, og medlem av styringsgruppa, var styreleder i Elverum Næringsforening (ENF) Lars-Erik Knippa. Han syntes de lyktes med å gjennomføre et godt byseminar, med varierende innhold og god informasjon omkring den pågående ATP-prosessen og hva som er viktig videre i så måte.

Flere personer sitter rundt et bord og snakker sammen.  - Klikk for stort bildeLars-Erik Knippa (til venstre) i samtale med sektorsjef for teknikk og miljø, Leiv Andreas Schulstad i Elverum kommune.

– Vi får bekreftet at Elverum er på kartet både regionalt og nasjonalt, nå er det viktigere enn noen gang å stå samlet i den videre utviklingen av byen, så har vi alle muligheter i fremtiden, sier Knippa.

Han mener det er svært viktig og veldig bra at kommunen involverer blant annet næringslivet, politikere, Statens vegvesen, Innlandet fylkeskommune og Bane Nor i arbeidet med strategien.

– Det gir oss alle forutsetninger for å få med nødvendige innspill, fagkunnskap og ikke minst erfaringer fra de aktørene som har vært med på slike prosesser tidligere i andre byer. Næringslivet i Elverum har nå også fått en tydelig stemme i prosessen gjennom deltakelsen til Elverum Næringsforening, all honnør til kommunen for måten vi blir involvert i det pågående arbeidet, sier Knippa.

– Viser raushet og inkludering

Leder for Elverumregionen i Klosser innovasjon, Regine Behrens Dyreng, var en av foredragsholderne, og snakket om Elverums regionale betydning og næringslivets behov.

Et portrettbilde av en kvinne som smiler. - Klikk for stort bildeLeder for Elverumregionen, Klosser Innovasjon, Regine Behrens Dyreng.

– Det var et veldig godt oppmøte, stor interesse for Innlandet Science Park Elverum-utredningen og gode innspill på at Elverum har en viktig regional rolle som regionsenter som det bør jobbes enda mer med framover, sier Behrens Dyreng.

Som Knippa roser hun kommunen for å ha bred involvering i sitt arbeid med ATP-strategien.

– Jeg er veldig glad for at Elverum kommune nå går foran og viser raushet og inkludering når det gjelder å involvere det regionale næringslivet i arbeidet. Både for Klosser Innovasjon og for 6Kloke – industriklyngen i Elverumregionen, er byutviklingen i Elverum spesielt viktig  når man skal legge en strategi for morgendagens infrastruktur.  Her er Elverumregionen utrolig godt plassert; både i nord-sør-aksen, men spesielt i den nye øst-vest-aksen. Vi vil jobbe videre med å se muligheter i det internasjonale og grenseoverskridende samarbeidet med Sverige og Finland – som vil gi Elverum og Elverumregionen helt nye muligheter innen totalberedskap.

(Se flere bilder fra seminaret nederst i saken)

Stort engasjement

I løpet av byseminaret kom det innspill og spørsmål fra deltakerne. De fikk også mulighet til å komme med innspill digital via mentimeteret Menti.com, der det ble stilt forskjellige spørsmål som deltakerne kunne komme med innspill på.

Spørsmålene som ble stilt, og tilbakemeldingene fra deltakerne var:

  • Hva er viktig for Elverums identitet?
    • Glomma
    • Idrett
    • Forsvaret
    • Historie
    • Arkitektur
  • Hvilke kvaliteter er viktig å videreutvikle i Elverum?
    • Sentrum
    • Samhold
    • Utdanning
    • Levende by
    • Sykkelvennlig by
    • Bolig
    • Grøntområder
    • Transport
  • Hva skal til for å gjøre sentrum mer attraktivt?
    • Liv på rådhusplassen
    • Færre biler
    • Gratis parkering
    • Mer folk
    • Rive Pedersen-rekka
    • Knytte øst og vest sammen
    • Nærhet til Glomma
    • Serveringstilbud
    • Utemøbler på rådhusplassen
    • Sentrum må kobles til Glomma
    • Flere sitteplasser ute
  • Hvordan kan Elverum bli attraktive for ungdom og unge voksne?
    • Sosiale møteplasser
    • Et mer levende sentrum
    • Videreutvikle sentrum
    • Jobbtilbud
    • Bedre kollektivtilbud
    • Gode aktivitetstilbud i sentrum
  • Hva har du lyst til å teste i Elverum?
    • Gateteater
    • Storgata som gågate
    • Matvogner ved Pernille om sommeren
    • Åpne rådhusplassen
    • Akebakke på rådhusplassen
    • Buss gjennom Storgata
    • Sykkelfelt i Storgata
    • Vinterland
    • Dra parken ned til elva
    • Veggkunst
    • Utekino
    • Gatekunst fra barn
    • Pynte sentrum
    • 20 kilometer i timen gjennom hele byen
    • Ungdomsbedrift i Elvarheim på sommeren med uteservering
    • Gågate fra Torget til rådhusplassen med sitteplasser og servering, bruke hele sentrum til forskjellige aktiviteter og kunst