Seniorrådgiver innen byutvikling og mobilitet hos Norconsult, Tor Atle Odberg, har brukt data fra navigasjonsutstyr i biler og informasjon fra mobiltelefon med GPS, for å kartlegge trafikkstrømmer gjennom Elverum tettsted.
Hva kjennetegner bytransport?
Seniorrådgiver innen byutvikling og mobilitet hos Norconsult, Tor Atle Odberg.Bytransport kjennetegnes ved at alt henger sammen med alt, og at det er mange ulike trafikantgrupper som skal tas hensyn til.
– Tiltak eller hendelser ett sted i veg- og gatenettet kan ha virkninger i store deler av byområdet. Konsentrert arealutvikling er viktig for å begrense transportbehovet med bil og gjøre det enklere å gå, sykle og kjøre kollektivt. Å bare bygge ny vegkapasitet gir mer biltrafikk, sa Odberg under byseminaret.
Balanse mellom mobilitet og byliv
Dagens transportsystem er i stor grad planlagt for bilbruk. Det er behov for å finne en ny balanse mellom mobilitet og byliv med myke trafikanter i fokus.
I byområder betyr antall kryss og kryssutforming mer for strekningskapasiteten enn antall felt. Veg- eller gateutforming betyr ikke så mye for kapasiteten, så lenge antall felt er lik og geometrien er overkjørbar for tunge kjøretøy.
– Det er viktig å være klar over at i overbelastede perioder vil biltrafikk finne alternative ruter, reisetidspunkt og folk vil kunne velge alternative reisemidler, sier Odberg.
Hvordan er folks reisevaner?
Reisevaneundersøkelsen for Mjøsbyen 2023 viser at Elverum har høy bilbruk, men samtidig høy sykkelandel. Kollektivandelen er lav og svært mange har tilgang til gratis parkering ved arbeid.
– Tilgang til gratis parkering betyr mye for om man velger bil til arbeid eller ikke, sier Odberg.
Hamar tettsted har høyere kollektivandel, og lavere bilbruk og andel som har tilgang til gratis parkering ved arbeid.
Mange har gang- og sykkelavstand til jobb
SSB-data 2023 for bo- og arbeidssted viser at svært mange, 4350 personer, bor og jobber innenfor Elverum tettsted, og dermed bor i gang- og sykkelavstand til arbeid.
Arbeidsinnpendling til Elverum tettsted utgjør om lag 2300 personer og er størst fra riksveg 2 i sør og riksveg 25 fra øst, og minst fra riksveg 3 fra nord.
– Dersom mange lar privatbilen stå et par dager i uka vil mye av de daglige køproblemene være løst Arbeidsreiser foregår i rushtidene hvor køproblemene er størst. Dersom mange velger alternativer til bil et par dager i uka vil køproblemene kunne reduseres vesentlig. Dette vil gi bedre fremkommelighet for næringstransport og utrykningskjøretøyer og de som er avhengig av å kjøre bil, forklarer Odberg.
Nye og bedre trafikkdata
I sitt innlegg brukte Odberg tall fra TomTom data som Statens vegvesen har tatt ut. Dette er en plattform med trafikkdata samlet inn fra navigasjonsutstyr installert eller integrert i bil og informasjon fra mobiltelefon med GPS.
TomTom har avtale med en rekke kjøretøyleverandører og mobiltelefonleverandører som gir omfattende kontinuerlige GPS data –både historiske og sanntids data.
I Elverum utgjør datagrunnlaget om lag 13 prosent av alle kjøretøy.
– Dette gir god representativitet. Tidligere metoder for datainnhenting var manuelle og begrenset til en representativ dag. Nå samles data inn kontinuerlig og kan tas ut for ett helt år, sier Odberg.
Gjennomgangstrafikken utgjør en liten andel av totaltrafikken
TomTom-data for hele 2024 er brukt for å kartlegge trafikkstrømmer gjennom Elverum tettsted.
Trafikken mellom riksveg 25 Grindalsmoen og riksveg 25 Løvbergsmoen, samt riksveg 2 ved Hanstad utgjør om lag 15 prosent av totaltrafikken i Statens vegvesens kontinuerlige tellepunkt Vestad v/NSB på riksveg 25.
- Dette viser at om lag 85 prosent av trafikken er inn/ut-pendling og interntrafikk i tettstedet. Kostbare omkjøringsveger vil derfor ha svært begrenset avlastning av trafikk på dagens hovedvegnett. Samtidig vil den totale vegkapasiteten øke som igjen fører til at flere kjører bil og effekten reduseres. Det anbefales derfor å tilrettelegge for at flere av de lokale reisene kan utføres med gange, sykkel eller kollektivtransport, sier Odberg.
Hvor store er forsinkelsene?
Reisetiden vil variere fra dag til dag, uke til uke og måned til måned. Videre vil den variere innad i en time.
For den 3,4 kilometer lange strekningen fra Grindalsmoen til Leiret på riksveg 25 viser målinger med GPS-baserte TomTom-data for september 2025 ,at de største forsinkelsene oppstår i ettermiddagsrushet mellom klokka 15 og 17.
Den er høyere på torsdag og fredag.
– For torsdager er kjøretiden midt på dagen er målt til cirka 4 minutter i gjennomsnitt, mens den klokka 16 til 17 er cirka 8 minutter. Kjøretiden varierer innad i timen og 10 prosent av trafikantene vil kunne oppleve en kjøretid på 15 minutter eller mer.
Trafikkutvikling de siste årene
Statens vegvesens kontinuerlige tellepunkt for perioden 2022 - 2024 viser relativt stabile nivåer.
Høyest trafikkmengde har riksveg 25 Vestad v/NSB / Jernbanebura med årsdøgntrafikk på 20 000 kjøretøy i døgnet. Dette er sum i begge retninger i gjennomsnitt pr dag.
Trafikkutvikling i Elverum sentrum 2022 - 2024Trafikkvekst fram mot 2036
Foreløpige beregninger gjort med regional transportmodell viser vekst i transportarbeidet (kjøretøykilometer) for kommunen på 25 prosent fram mot 2036.
Befolkningsveksten og elbilutviklingen er sterke drivere for trafikkveksten. Elbiler er rimeligere å kjøre med og offisiell prognose fra Nasjonalbudsjett 2023 viser en økning fra om lag 25 prosent i dag til rundt 90 prosent i 2036.
– Dette betyr at dagens trafikkproblemer forsterkes, hvis ikke noe gjøres, sier Odberg.
Mange sykler, men bilbruken er høy
Oppsummert er hovedbildet at gjennomgangstrafikken utgjør en liten andel av totaltrafikken på riksveg 25 gjennom tettstedsområdet.
– Det er bra at mange sykler i Elverum, men bilbruken er høy og kollektivbruken er lav. Beregninger viser at dagens trafikkproblemer vil forsterkes i årene fremover. Mange bor og jobber innenfor tettstedet og har gang- og sykkelavstand til jobb. Dersom mange velger alternativer til bil et par dager i uka vil køproblemene kunne reduseres vesentlig, sier Odberg.