Vi har to aktivitetsstuer i Elverum kommune; én på Jotuntoppen bo- og omsorgssenter og én på Moen sykehjem.
Slik er en dag på aktivitetsstua
Du blir hentet på morgenen til avtalt tid, og vi samles til felles frokost.
Du kan blant annet være med på:
- gåturer, sykkelturer, bil/buss-turer
- kortspill, yatzy, brettspill, bingo
- fargelegging, maling
- trim, avspenning
- underholdning med sang/musikk/dans
- høytlesning fra for eksempel avis, bøker
- baking
- matlaging
- sosialt samvær
- besøk av dyr
Vi avslutter dagen med lunsj, som enten lages i fellesskap eller kommer ferdig fra kommunens Sentralkjøkken. Etterpå blir du kjørt hjem.
Når har aktivitetsstuene åpent?
Aktivitetsstuene har åpent hverdager på dagtid.
Hvem er tilbudet for?
Tilbudet er for hjemmeboende personer med demens/kognitiv svikt. Dagaktivitet tildeles etter individuell og faglig vurdering. Behovet for tjenesten vurderes fortløpende.
Hva koster det?
Tilbudet er en abonnementsordning. Det vil si en ordning der du betaler et fast månedlig beløp ut ifra antall dager du er på aktivitetsstua.
Eksempel: Du er på aktivitetsstua én dag i uka. Da betaler du for lunsj som er 67 kroner, samt for dag- eller nattopphold uten middag som er 115 kroner. I løpet av én måned blir det til sammen fire dager. Prisen du skal betale er da 728 kroner.
Tilbudet fra aktivitetsstua avsluttes, hvis ditt behov for dagtilbud endrer seg eller hvis du flytter på institusjon.
Priser for 2025
Før oppstart
Du får et kartleggingsbesøk før oppstart. Da får du utdelt «Min historie». Slik at vi skal bli bedre kjent med deg, finne gode samtaleemner og tilrettelegge dagen for deg.
Vi har fokus på individualisert omsorg, som vil si at vi tar hensyn til din situasjon, behov og interesser.
Tildeling og koordinerende enhet
- Telefonnummer: 62 43 30 00
- Åpningstid: mandag til fredag kl. 09.00 - 15.00
- Adresse: Helsehuset, Kirkevegen 47, 2406 Elverum
Dagaktiviteten
Har du spørsmål eller ønsker å få tilsendt skjema ta direkte kontakt med dagaktiviteten.
Slik søker du
Du søker via et digitalt skjema eller ved å sende inn søknaden i posten. Skjemaet må fylles ut med sensitive personopplysninger, derfor må du logge deg inn med MinID eller BankID.
Søk digitalt om å få bli med på dagaktivitet
Papirsøknad finner du her. (PDF, 153 kB)
Papirskjemaet skriver ut og sendes til:
- Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum
Du kan også få skjema ved å ta kontakt med dagaktiviteten.
Brosjyre om dagaktiviteten
Du finner opplysningene på denne siden i en egen brosjyre om tilbudet. Denne kan du laste ned og skrive ut her. (PDF, 290 kB)
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helsetjenester i Elverum kommune på telefon 62 43 30 00 hverdager kl. 09.00 - 15.00. Du kan også be andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen behandler søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om årsaken til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd eller Statsforvalteren i Innlandet, som avgjør om du har rett i din klage.