For å søke sosialhjelp digitalt, må man logge seg inn på «Ditt NAV» på nav.no med BankID, BankID på mobil eller andre sikkerhetsløsninger som Buypass eller Commfides.
Trenger bruker hjelp?
Trenger man hjelp til utfyllingen, kan man ringe NAV Kontaktsenter på 55 55 33 33 og få veiledning over telefon. Man kan også få hjelp hos NAV Elverum i åpningstiden.
Hvis man av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å benytte seg av den digitale søknaden om sosialhjelp, kan man fortsatt bruke papirsøknad.
Hastesaker
Hvis bruker befinner deg i en nødsituasjon og trenger hjelp til for eksempel mat, midlertidig bolig eller livsnødvendige medisiner bør bruker oppsøke NAV Elverum i åpningstiden.
Mer informasjon
På menyen på nav.no under sosiale tjenester og økonomisk sosialhjelp finner man mer informasjon: Veiviser for økonomisk sosialhjelp på nav.no
Elektronisk utsending av vedtak og brev vedr. sosialhjelp
NAV Elverum sender nå ut sine vedtak og brev elektronisk. Har bruker opprettet Digital postkasse vil bruker finne sine vedtak og brev der. Bruker vil ikke få de tilsendt i posten.
Hvis bruker ikke har opprettet digital postkasse vil bruker finne posten sin på Altinn. Man kan logge seg inn på Altinn med BankID, BankID på mobil eller andre sikkerhetsløsninger som Buypass eller Commfides.
Hvis man ikke går inn og leser posten sin på Altinn innen 40 timer vil vedtak og brev bli sendt ut i posten.