Den økonomiske situasjonen har vært svært utfordrende de siste årene, og forslaget til handlings- og økonomiplanen som nå legges fram vitner om at situasjonen fortsatt er slik.
- Det er tøffe tak. Det viser tallene og den foreslåtte tiltaksliste som legges fram. For å få neste års budsjett i balanse manglet det 61 millioner kroner. Det er jobbet hardt for å finne tiltak som kan dekke inn dette. Vi har kommet fram til 55 tiltak som til sammen utgjør 47,8 millioner kroner, i tillegg foreslås det å bruke 13 millioner kroner fra disposisjonsfondet, sier kommunedirektør Kristian Trengereid.
Foreslår skolenedleggelse og avgiftsparkering i sentrum
Blant tiltakene som foreslås er avgiftsparkering i sentrum, nedleggelse av Sørskogbygda skole, Solkroken barnehage og Jobbsentralen, flere vakante stillinger erstattes ikke, nedbemanning, lørdagsstengt bibliotek og økt eiendomsskatt.
Du kan lese hele den foreslåtte lista med kommentarer nederst i saken.
Salderingstiltakene innebærer en bemanningsreduksjon på 25,4 årsverk, i tillegg er det lagt inn en besparelse på vakante stillinger, sparing ved utsatt rekruttering eller innleie av sykevikar, på 8 millioner kroner. Dette betyr at det innenfor enkelte enheter/avdelinger i kommunens organisasjon kan bli redusert produksjon.
- Sjøl om det er snakk en bemanningsreduksjon på 25,4 årsverk så er vi en såpass stor organisasjon at vi forsøker å unngå oppsigelser. Noe av dette er naturlig avgang eller stillinger som nå står ledig og ikke blir erstattet. Ellers må folk ha endringsvilje med tanke på endring av arbeidssted og oppgaver, sier kommunedirektøren.
Et av forslagene er å halvere tilskudd til frivillige lag og foreninger.
- Det er sårt at vi ikke kan prioritere mer til frivillig sektor. Frivilligheten er livet i samfunnet og viser at folk bryr seg. Vi er avhengig av frivilligheten for at hjulene i samfunnet skal gå rundt.
Høy gjeld begrenser det økonomisk handlingsrommet
Noe av utfordringen er kommunens høye gjeld. Dette begrenser kommunens økonomiske handlingsrom. I 2022 betalte kommunen 57,8 millioner kroner i renter. Renten har økt kraftig de siste årene, og neste år må kommunen sette av 132 millioner kroner til å betale renteutgifter. Den store lånegjelden skyldes investeringer som helsehuset, Ydalir skole og barnehage og Jotuntoppen, men også eldre byggeprosjekter som kommunen fortsatt betaler for.
Det fører til at det ikke er mulig å gjennomføre større investeringsprosjekter. Det er derfor ikke lagt inn forslag til utbygging av Vestad skole, rehabilitering av Hanstad skole, ny svømmehall eller flere omsorgsboliger og institusjonsplasser.
- Vi har rett og slett ikke økonomi til å gjennomføre flere av de større prosjektene som har stått på vent lenge. Det er beklagelig. Vi kan ikke låne penger, hvis vi ikke har midler til å betale tilbake, sier kommunedirektøren.
- Budsjettet gir rom for at innbyggerne skal oppleve et godt tjenestetilbud
De to viktigste faktorene i kommuneøkonomi og budsjettarbeid er antall innbyggere og aldersfordelingen av disse. Aldersfordelingen forteller oss hvilke tjenester kommunen må gi. Tallene viser at det i årene framover blir større etterspørsel etter tjenester innenfor helse og omsorg enn til barn og unge.
Noe som betyr at kommunen må flytte ressurser fra det ene området til det andre. Det viser tiltakene som går på nedleggelse av skole og barnehage.
- De foreslåtte tiltakene speiler den stramme økonomiske situasjonen kommunen står i. Samtidig mener jeg at budsjettet gir rom for at innbyggerne skal oppleve et godt tjenestetilbud, siden tiltakene som er foreslått i mindre grad påvirker de avdelingene som er direkte i kontakt med innbyggerne. Det er først og fremst eiendomsskatt og avgiftsparkering som flest vil merke, samt at det foreslås en økning i gebyr for vann og avløp, sier kommunedirektøren Trengereid.
Økningen i vann- og avløpsgebyret ligger inne i gebyrregulativet. I selvkostkalkylen for 2024, som finnes på side 133 i handlings- og økonomiplanen, står det at det fra 2023 til 2024 foreslås en samlet gebyrøkning på rundt 5,5 prosent. Vann øker mest, mens det er en reduksjon i avløp.
I perioden 2022 til 2027 øker samlet gebyr med 2 439 kroner, fra 6 308 kroner i 2022 til 8 747 kroner i 2027. Dette tilsvarer en gjennomsnittlig årlig gebyrøkning på 6,8 prosent.
Drøfter tiltak med hovedtillitsvalgte
Handlings- og økonomiplanen behandles endelig i kommunestyret 14. desember. Før den tid skal kommunedirektøren drøfte de foreslåtte tiltakene med de hovedtillitsvalgte i kommunen slik at ansattes stemmer blir hørt. Kommunedirektøren har i flere møter gjennom året informert de hovedtillitsvalgte om den økonomiske situasjonen.
Planen skal også ut på høring slik at innbyggere og andre interesserte kan komme med innspill.
Her er lista over foreslåtte salderingstiltak med kommentarer under tabellen:
Tiltak for saldering av årsbudsjett og økonomiplan |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
|
1 |
Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben – redusert tilskudd til idrettsrådet |
-415 |
-415 |
-415 |
-415 |
2 |
Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - redusert tilskudd Helse Inn |
-75 |
-75 |
-75 |
-75 |
3 |
Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - kjøp av tjenester fra Elverum Vekst AS |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
4 |
Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - Kontrollutvalg |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
5 |
TEKMIL - avgiftsparkering i sentrum |
-2 100 |
-4 500 |
-4 500 |
-4 500 |
6 |
TEKMIL - gatelys - reduksjon driftsavtale p.g.a. oppgraderinger |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
7 |
TEKMIL - redusert tenntid gatelys |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
8 |
TEKMIL - 20% stilling overføres til dekning over driftsreservefond |
-175 |
0 |
0 |
0 |
9 |
TEKMIL - 1 årsverk redusering bemanning |
-400 |
-800 |
-800 |
-800 |
10 |
Eiendom/NAV - økt husleieinntekt justert gjengs leie |
-405 |
-810 |
-1 215 |
-1 620 |
11 |
Eiendom - bemanningsreduksjon driftstekniker |
0 |
-608 |
-608 |
-608 |
12 |
Eiendom - bemanningsreduksjon enhetsleder byggeprosjekter |
-650 |
-650 |
-650 |
-650 |
13 |
Eiendom - justert omfang i avtale med vaktselskap |
-185 |
-370 |
-370 |
-370 |
14 |
Skole - samlokalisering |
-2 123 |
-4 554 |
-4 554 |
-4 554 |
15 |
Skole - bemanning assistenter |
-750 |
-1 800 |
-1 800 |
-1 800 |
16 |
Skole - kutte undervisningsmateriell |
-600 |
-600 |
-600 |
-600 |
17 |
Barnehage - fjerne tilbud sommeråpen barnehage |
-170 |
-170 |
-170 |
-170 |
18 |
Barnehage - redusere kurs og opplæring |
-139 |
-139 |
-139 |
-139 |
19 |
Barnehage - redusere vedlikehold på lekeplasser |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
20 |
Barnehage - salg av tjeneste barnehagemyndighet |
-165 |
-165 |
-165 |
-165 |
21 |
Barnehage - samlokalisering barnehager |
-1 265 |
-3 035 |
-4 035 |
-5 035 |
22 |
Barnehage - frikjøp tverrfaglig innsats |
-500 |
-500 |
0 |
0 |
23 |
NAV - redusert sats økonomisk sosialhjelp |
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
24 |
NAV - 2 årsverk nedbemanning |
-1 600 |
-1 600 |
-1 600 |
-1 600 |
25 |
Kultur - reduksjon stilling |
-800 |
0 |
0 |
0 |
26 |
Kultur - reduksjon driftsstøtte Anno |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
27 |
Kultur - halvere tilskudd til rehabiliteringstiltak samfunnshus og grendehus |
-120 |
-120 |
-120 |
-120 |
28 |
Kultur - halvere tilskudd lag og foreninger - Musikkrådet |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
29 |
Kultur - redusert tilskudd til smale kultursjangre |
-200 |
-200 |
-200 |
-200 |
30 |
Kultur - reduksjon i prosjektmidler til kulturformål |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
31 |
Kultur - reforhandle leieavtale med TAIK |
0 |
0 |
-720 |
-720 |
32 |
Kultur - lørdagsstengt bibliotek |
-28 |
-28 |
-28 |
-28 |
33 |
Kultur - tilskudd til Møteplassen beholdes på 2023-nivå |
-160 |
-160 |
-160 |
-160 |
34 |
Kultur - jobbsentralen |
-1 100 |
-1 100 |
-1 100 |
-1 100 |
35 |
HMO - Utsette assisterende sektorsjef |
-1 100 |
0 |
0 |
0 |
36 |
HMO - Grip redusere aktivitet |
-470 |
-470 |
-470 |
-470 |
37 |
HMO ressursstyring fagturnuser |
0 |
-1 500 |
-1 500 |
-1 500 |
38 |
HMO - rehabiliterende innsatsteam |
-725 |
-725 |
-725 |
-725 |
39 |
HMO - fra kjøp fra eksterne til egen drift |
0 |
-6 000 |
-10 020 |
-10 020 |
40 |
HMO - reduksjon av 70% konsulent vederlag |
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
41 |
Personal - reduksjon antall lærlinger fra 21 til 18 |
-223 |
-223 |
-223 |
-223 |
42 |
Personal - redusert frikjøp av hovedverneombud fra 100 % til 50 % |
-153 |
-306 |
-306 |
-306 |
43 |
IKT - avvente ansettelse av ressurs velferdsteknologi revidert |
-455 |
0 |
0 |
0 |
44 |
IKT - reduksjon i årlige leasing kostnader multifunksjonsmaskiner |
-70 |
-140 |
-250 |
-250 |
45 |
IKT - salg av arkivtjeneste |
-350 |
-350 |
-350 |
-350 |
46 |
IKT - reduksjon årsverk ved servicekontoret |
-582 |
-582 |
-582 |
-582 |
47 |
IKT - reduksjon driftskostnader multifunksjonsmaskiner |
-50 |
-50 |
-50 |
-50 |
48 |
IKT - kontinuerlig forbedring |
-383 |
-651 |
-651 |
-651 |
49 |
Økonomistaben - Bemanningsreduksjon 80 % stilling |
-500 |
-500 |
-500 |
-500 |
50 |
Økonomistaben - Vederlag for tjenesteyting |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
51 |
Felles - Midlertidig redusert ramme etablerings- og utbedringstilskudd |
-1 500 |
0 |
0 |
0 |
52 |
Felles - Vakante stillinger og sykelønnsrefusjoner |
-8 000 |
-8 000 |
-8 000 |
-8 000 |
53 |
Ekstraordinært utbytte fra Elverum Energi AS |
-10 000 |
0 |
0 |
0 |
54 |
Eiendomsskatt - 4 promille (bolig og fritid) |
-2 100 |
-2 100 |
-2 100 |
-2 100 |
55 |
Eiendomsskatt - 6,35 promille (Næring) |
-3 750 |
-3 750 |
-3 750 |
-3 750 |
Sum salderingstiltak |
-47 786 |
-50 996 |
-56 751 |
-58 156 |
Kommentarer til salderingstiltakene:
1. Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - tilskudd til idrettsrådet
Kommunen yter årlig tilskudd til idretten i Elverum. Tilskuddet kanaliseres i henhold til avtale gjennom Elverum Idrettsråd. Tilskuddet halveres og reduseres til kr 415 000.
Konsekvens: Idrettslagenes/den lokale idrettsbevegelsens økonomi tilstrammes ytterligere, og aktivtetsnivået vil med sannsynlighet måtte reduseres tilsvarende.
2. Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - redusert tilskudd Helse Inn
Kommunen yter et årlig tilskudd til foreningen HelseInn, på lik linje med en rekke andre kommuner. Tilskuddet reduseres med kr 75 000 – fra 275 000 kroner til 200000 kroner.
Konsekvens: Uttaket av tjenester fra HelseInn til kommunen må reduseres tilsvarende.
3. Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - kjøp av tjenester fra Elverum Vekst AS
Elverum Vekst mottar årlig overføring fra kommunen i henhold til avtale om kjøp av tjenester. Dette er dekning for blant annet næringssjef-funksjonen og en rekke andre aktiviteter og prosjekter for å bidra til kommunens attraktivitet med hensyn til næringsutvikling, næringsetablering, innbyggerrekruttering og besøk til kommunen.
Tjenestekjøpet reduseres med kr 400 000 – fra 2,9 millioner kroner til 2,5 millioner kroner.
Konsekvens: Kommunens attraktivitetsarbeid må reduseres tilsvarende i omfang.
4. Kommunedirektør og Samfunnsutviklingsstaben - Kontrollutvalg
Kontrollutvalget legger selv frem forslag til budsjett for kontroll- og tilsynsarbeidet i kommunen. Kontrollutvalgets forlag til budsjettramme for kontroll- og revisjonsarbeidet skal følge formannskapets innstilling til kommunestyret, og det er kommunestyret som bevilger den endelige rammen for budsjett til kontrollutvalg. Et forslag til salderingstiltak er å utfordre kontrollutvalget på å redusere sin ramme på lik linje med sektorer og staber. Kontrollutvalget kjøper revisjonstjenester og sekretariat som utvalget kan vurdere nivået på.
5. TEKMIL - avgiftsparkering i sentrum
Avgiftsparkering i sentrum. Tiltaket forutsetter noen investeringstiltak på cirka 1,5 millioner kr.
6. TEKMIL - gatelys - reduksjon driftsavtaler på grunn av oppgraderinger
Gatelys, reduksjon driftsavtale Traftec på grunn av utførte oppgraderinger.
Konsekvens: Økt risiko for langvarig gatelysbortfall dersom skader fra ytre påvirkning oppstår.
7. TEKMIL - redusert tenntid gatelys
Gatelysene slukkes mellom 01-05 på hverdager og 04-05 på helgedager. Tiltaket forutsetter gjennomført investeringstiltak «Gatelys styringssystem» i 2024 for effekt fra 2025 og utover.
8. TEKMIL 20 % stilling overføres til dekning over driftsreservefond
20 % stilling overføres til dekning over driftsreservefond 194000. Ingen konsekvenser.
9. TEKMIL 1 årsverk redusering bemanning
Redusere med ett årsverk på tjenesteområdet 80 Teknisk forvaltning. Konsekvensene avhenger av utvalgsområdet og enhet, svekket kapasitet kan føre til at oppgaver enten ikke blir gjort eller tar lengre tid.
10. Eiendom/NAV – økt husleie justert gjengs leie
Økt husleieinntekt som følge av justert gjengs leie, men også økt kostnad for NAV knyttet til økonomisk sosialhjelp (boutgifter).
11. Eiendom- bemanningsreduksjon driftstekniker
En stilling som driftstekniker reduseres i forbindelse med naturlig avgang, og medfører behov for omrokkering internt i enheten Drift.
12. Eiendom- bemanningsreduksjon enhetsleder byggeprosjekter
Stillingen enhetsleder byggeprosjekter (prosjektleder) reduseres i forbindelse med naturlig avgang. Stillingen erstattes ikke før det er økonomisk handlingsrom for å prioritere nye investeringer. Dette medfører at eiendomsstaben har minimal kapasitet til å utrede og gjennomføre byggeprosjekter, hvor spesielt byggherrestyring i tidlig fase skal sikre måloppnåelse i henhold til nylig vedtatt byggherrestrategi.
13. Eiendom - justert omfang i avtale med vaktselskap
Eiendomsstaben har monterte overvåkningskameraer ved flere av kommunens formålsbygg som følge av spesielt hærverk utført utenfor arbeidstid. Som følge av dette, samt den utfordrende økonomiske situasjonen kommunen er i, forslås det å avvikle leveransen i avtalen vedrørende patruljerende vakthold. Dette innebærer at virksomhetene i større grad må ha rutiner for lukking av vinduer og låsing av dører ved arbeidsdagens slutt. Avtalen kan reforhandles med virkning fra 1. juli 2024. Avtalen gjeldende utrykning ved utløst alarm opprettholdes.
14. Skole - samlokalisering
Nedleggelse av Sørskogbygda skole og overføring av elever til Ydalir skole fra 1.8.2024.
Det er per 1.10.2023 53 elever ved Sørskogbygda skole. Det er fra 3 til 11 elever på hvert årskull og elevene er fådelt i fire grupper. Det er 22 elever som benytter seg av SFO, 16 med hel plass og 6 med delt plass. Det er ledig kapasitet til alle elever på Ydalir skole.
Ved beregning av økonomisk effekt er det lagt til grunn reduksjon på 3,8 stillinger med pedagog hvorav 2,8 er ordinær undervisning, 0,5 er kontaktlærer og andre funksjoner og 0,6 er ledelse. Det er ikke lagt inn reduksjon av spesialundervisning og barneveileder, det kan gi en samorganiseringsfordel som kommer i tillegg. Reduksjonen på SFO er beregnet til totalt 1,1 stillinger.
Økt skoleskyss ble i 2020 beregnet til 200 000, dette er framskrevet til 250 000 i 2024. Nedleggelse og overflytting kan gi redusert behov for skyss til aktiviteter i skoletiden, dette er ikke beregnet. Det er ikke beregnet reduksjon på kostnader som skolemateriell og leirskole da disse i stor grad følger elevene.
Årlig kostnadsbesparelse til eiendomsdrift er beregnet til 1.580.000 kroner, og berørte stillinger utgjør 1,29 årsverk.
I nåværende rammeoverføring fra staten er det et særskilt tilskudd per skole på 541 000 per år. Dette er trukket fra i beregningen.
En nedleggelse og overflytting vil gi en ny nærskole for elever som i dag tilhører Sørskogbygda skole. Dette krever en endring i forskrift om skolekretsgrenser med tilhørende prosess og involvering av interessenter. Tiltaket vil bli utredet i tråd med rundskriv fra Udir Behandlingen av saker om skolenedleggelser og kretsgrenser Udir-2-2012.
Nedleggelse og overflytting vil medføre endret tjenestested for ansatte og prosess knyttet til dette. Erfaringstall for turnover i Elverumsskolen indikerer at tiltaket ikke medfører oppsigelser.
15. Skole - nedbemanning assistenter
Tiltaket innebærer en nedbemanning av totalt 3 årsverk med barne- og ungdomsveiledere i grunnskolen fra 1.8.2024 gjennom ressursfordeling for skoleåret 2024/25. Barne- og ungdoms- veiledere jobber med oppfylling av enkeltelevers vedtak om spesialundervisning. Dette må effektiviseres og samordnes i enda større grad enn i dag. På grunn av vikariater og turnover vil ikke tiltaket medføre oppsigelser. En større samordning av barne- og ungdomsveiledere kan gi et mindre tilpasset tilbud for enkeltelever, men en nedbemanning av denne størrelsen vurderes som forsvarlig.
16. Skole - kutte undervisningsmateriell
Sentral pott til undervisningsmateriell kuttes med kr 600 000. Totalt for sektoren kuttes undervisningsmateriell fra kr 1 400 000 til kr 800 000. Tiltaket vil redusere muligheten for innkjøp av materiell til en praktisk og variert undervisning. Dette kan til en viss grad motvirkes av bevilgning i statsbudsjettet hvor det er avsatt 127 millioner kroner til en tilskuddsordning for utstyr og læringsarenaer for en mer praktisk, variert og relevant læring i skolen.
Tilskuddet vil utgjøre cirka 420 000 kroner for Elverum kommune. Tilskuddet er knyttet til kommende stortingsmelding om 5.-10. trinn, og kutt i denne posten vil redusere eller utsette realiseringen av denne.
17. Barnehage - fjerne tilbud om sommeråpen barnehage
Etter innføring av sommerstengte barnehager i 2021 har det vært opprettholdt et tilbud med sommeråpen barnehage. I 2022 benyttet til sammen 8 barn tilbudet, i 2023 benyttet 2 barn tilbudet. Konsekvensen for tjenesten er mer ferieavvikling uten behov for vikar når det ikke er behov for tilbudet. Tiltaket vurderes å ha minimale konsekvenser for brukere.
18. Barnehage - redusere kurs og opplæring
Redusere deltakelse på eksterne kurs. Konsentrere opplæringstilbud til gratis kompetansepakker og deltakelse i sektorens prioriterte opplæringstilbud.
19. Barnehage - redusere vedlikehold på lekeplasser
Redusere tidligere vedtatt takt på oppgradering av utelekeplasser i barnehage. I 2023 ble det vedtatt ny forskrift til helse og miljø i barnehage, skole og SFO. Denne forplikter kommunen til å ha en plan med ansatte ressurser til vedlikehold av bygg og utelekeplass. Kommunestyret vedtok i handlings- og økonomiplanperioden 2023-2026 oppgradering av utelekeplassene i barnehager med kr 500 000 årlig. Tiltaket foreslås nå å også omfatte vedlikehold av barnehagebyggene i tillegg til oppgradering av utelekeplassene og redusere årlig beløp med kr 100 000.
20. Barnehage - salg av tjeneste barnehagemyndighet
Interkommunalt samarbeid om funksjon som barnehagemyndighet som utfører tilsyn med kommunale og private barnehager.
21. Barnehage - samlokalisering barnehager
Tiltaket innebærer å dimensjonere tjenesten tilpasset den demografiske utviklingen i aldersgruppen for tjenesten. Nedleggelse av Solkroken barnehage gjennom samlokalisering med Sorenskrivergården barnehage fra barnehageåret 2024/2025. Bosatte og forventet fødte barn som fra barnehageåret 2024/2025 har rett på barnehageplass forventes å utgjøre 950 barn for kommunen samlet. Dette innebærer en ytterligere nedgang i antall barnehagebarn med rett på plass.
Det er derfor behov for ytterligere å dimensjonere sektoren for å møte fremtidig etterspørsel etter tjenesten, og frigjøre ressurser til å møte nye krav til både sektoren og kommunen. Det ligger flere barnehager med kort avstand; Sorenskrivergården barnehage, Grønnmyra FUS barnehage og Svartholtet barnehage. I tillegg ligger Hakkebakkeskogen barnehage og Hagen barnehage langs strekningen fra Hanstad til Heradsbygda.
Dersom sektoren ikke dimensjoneres i takt med endringer i barnetallet er konsekvensen at barnehagene driftes med ledig kapasitet og at det bindes opp årlige ressurser i størrelsesorden kr.
5 900 000 knyttet til drift av barnehagen. Det vil være svært vanskelig for kommunen å møte nye krav til tjenesten uten å ta ut effekt av rett dimensjonering av tjenesten. Å drifte tjenesten uten ledig kapasitet gir på den andre mindre mulighet til å kunne tilby barnehageplass til utenom hovedopptaket. Det vil si at de som flytter til Elverum og søker plass etter søknadsfrist 1.3.24 ikke har rett på plass og er dermed ikke garantert plass.
De siste 2 årene har en økning i andel barn som benytter barnehageplass delvis kompensert for at antall barn i førskolealder går ned. Ressurser knyttet til styrket tilbud førskole er ikke medregnet. En samlokalisering med Sorenskrivergården barnehage forventes også å gi bedre ressursutnyttelse av de samlede ressursene knyttet til dette formålet tilsvarende inntil 4 årsverk. Det endelige antallet årsverk vil først være klart ved hovedopptak til barnehageåret 2024/2025 i mars 2024.
Årlig kostnadsbesparelse til eiendomsdrift er beregnet til 485 000 kroner, og berørte stillinger utgjør 0,42 årsverk. Videre vil tiltaket redusere det dokumenterte vedlikeholdsbehovet tilsvarende 2 090 000.
22. Barnehage - frikjøp tverrfaglig innsats
Frikjøp til utviklingsarbeid. Ekstern finansiering av planlagt utviklingsarbeid. Bidrar til utvikling av kvalitet i tjenestene og effektiv drift.
23. NAV - redusert sats økonomisk sosialhjelp
Statens veiledende satser har økt betydelig de siste to årene, to ganger årlig. Sist økning 01.07.23 på 10%. Det er tidligere vedtatt at Elverum kommune skal følge statens veiledende satser. Det foreslås å endre dette, med en reduksjon på 5% av de veiledende satsene. Kommunens utbetalinger til økonomisk sosialhjelp utgjør 1/3 av betalingene etter statens veiledende satser til livsopphold og 2/3 ved tilleggssøknader (tannlege, reise, egenandel behandler, medisiner, høytider, husleie, strøm, forsikring, utstyr til barn, samvær med barn med mer).
Konsekvenser: Økt mengde tilleggssøknader (merarbeid) på sosialhjelp som vil kreve flere samtaler, vedtak og utbetalinger.
24. NAV - 2 årsverk nedbemanning
NAV nedbemanner to årsverk kommunale stilling.
Konsekvenser: Tiltaket krever radikale endringer i NAVs arbeidsprosesser og samhandling med andre. Reduksjonen av stillinger vil medfører mindre tid til råd- og veiledning, samhandling med andre kommunale tjenester som vil øke varighet av behov for økonomisk sosialhjelp for brukere, inkludert flyktninger. Saksbehandlingsmengden vil øke for øvrige ansatte, og det vil være fare for at Statsforvalteren vil registrere lovbrudd ved tilsyn, og økt klagebehandling når brukerne opplever reduksjon i vår tilgjengelighet og lavere grad av råd- og veiledning. Veien til arbeid/utdanning blir vanskeligere for bruker som medfører avhengig av sosialhjelp over lang tid.
25. Kultur - reduksjon stilling
Vakant stilling som Rådgiver sektor for kultur, lyses ikke ut som planlagt i 2024, men utsettes for tilsetting i 2025.
Konsekvenser: Sektoren får ikke levert innenfor følgende tjenester/vi levere med et lavere nivå: politisk saksbehandling, oppfølging av kommunale planer og vedtak, tilrettelegging for aktivitet og dialog med kulturlivet, prosjektledelse med økonomistyring, prosessledelse av større og mindre oppgaver (her også kommunens kulturminnearbeid), ulike løpende oppgaver innen allmenn kulturfeltet og lavere nivå på fellestjenester for virksomhet kultur. Kultursektor kan ikke delta slik lokalsamfunn forventer da mer fokus må rettes mot direkte drift av enhetene.
26. Kultur - reduksjon driftsstøtte Anno
Elverum kommunes driftsstøtte på kr 200 000,- kuttes. Dette er et tilskudd som ble foreslått politisk. Elverum kommunes støtte per innbygger som ligger i gammel avtale med Glomdalsmuseet opprettholdes.
27. Kultur - halvere tilskudd til rehabiliteringstiltak samfunnshus og grendehus
Halvere tilskudd til rehabiliteringstiltak samfunnshus og grendehus.
Konsekvenser: Med siste års strømpriser og prisvekst generelt vil dette medføre vanskeligere å dekke vedlikeholdskostnader ute i de 22 registrerte husene.
28. Kultur - halvere tilskudd til lag og foreninger - musikkrådet
Halvere tilskuddet til lag og foreninger.
Konsekvenser: Dette vil ha store konsekvenser for lag og foreninger og det kunstneriske miljøet i byen, som igjen kan påvirke Elverum By sitt omdømme og attraktivitet. Kulturlivet og frivilligheten i Elverum vil trolig få betydelig vanskeligere drift.
29. Kultur - redusert tilskudd til smale kulturformål
Mulighet til å søke om støtte til arrangementer i Elverum med profesjonelle kunstnere fortrinnsvis ute på bygdene.
30. Kultur - reduksjon i prosjektmidler til kulturformål
Mulighet til å søke om prosjekt midler til kulturformål.
Konsekvenser: Prosjektmidlene er et tiltak for å kunne søke om støtte om midler til nye kultur- opplevelser/arrangementer med prosjektkarakter som kan utvikle seg til å bli noe varig. Denne starthjelpen vil da ikke kunne leveres fra Elverum kommune.
31. Kultur - reforhandle leieavtale med Terningen Arena Idrett og Kultur (TAIK)
Leieavtale med TAIK utløper 31.12.2025, videre avtale med TAIK reforhandles.
Konsekvenser: Vil kunne medføre endring i driftsform i idrettshallene og kulturhuset. De leier ut personell til TAIK for drift av anlegg og ved arrangement.
32. Kultur - lørdagsstengt bibliotek
Endre på arbeidsturnus og holder stengt lørdager.
Konsekvenser: Det vil være store konsekvenser for tjenesten tilknyttet det å stenge biblioteket på lørdager: for småbarnsfamilier er ofte lørdager den eneste dagen hvor de har anledning til å besøke biblioteket, og tilbringe god tid i barneavdelingen. Av samme grunn er det lagt en rekke barnearrangementer til lørdager.
Det ble for noen år siden kveldsstengt én ukedag for å kunne forlenge åpningstiden lørdager, og på den måten imøtekomme brukernes behov for et lengre tilbud på lørdager. For mange arbeidstakere med 8-16-jobb er lørdag også den dagen som er mest velegnet for
bibliotekbesøk, da kvelder på ukedager kan være fylt av andre aktiviteter. Innbyggere mister en møteplass og treffsted på lørdager, cirka 12 000 årlig besøk lørdager. Konsekvens for ansatte er endringer i forhold til arbeidsdager.
33. Kultur - tilskudd til Møteplassen beholdes på 2023-nivå
Elverum kommune justerer ikke tilskuddet for 2024 med bakgrunn i kommunens totale situasjon og beholder tilskuddet på 2023 nivå. KPI justering holdes tilbake.
34. Kultur - jobbsentralen
Avvikle hele jobbsentralen.
Konsekvenser: Kommunen mister sitt siste og eneste arbeidstreningstilbud til de svakeste sosialklientene, og de som faller utenfor NAV sine etablerte programmer. Hjemmeboende eldre mister et tilbud om hjelp med hage og snø, 60 avtaler. Det finnes kommersielle tilbydere av tjenester, men mange vil ikke ha råd til disse. Dette kan på sikt få konsekvens hos Sektor for helse, mestring og omsorg (HMO) med tanke på antall hjemmeboende ved at flere må bli sykehjemsbeboere.
Biladministrasjonen leier tjenester fra jobbsentralen til oppfølging av kommunens tjenestebiler, dette er tjenester avdelingen ikke har ressurser til å utføre selv, og det må hentes inn enten stilling eller leies inn ekstern ressurs. Enhet for bosetting og introduksjon (BOI) leier tjenester fra jobbsentralen til flytting, innkjøp, montering og utlevering av møbler til flyktninger. Det er oppdrag som må dekkes opp av andre, enten internt i BOI eller fra ekstern ressurs. Tiltaket vil berøre 2 årsverk, 2 ansatte i 100% fagarbeiderstilling.
35. HMO - utsette tilsetting av assisterende sektorsjef
Ansettelse av assisterende sektorsjef helse, mestring og omsorg utsettes til 2025. Innsparingen er årslønn inklusive sosiale utgifter i 2024.
36. HMO - Grip redusere aktivitet
Grip er et lavterskeltilbud med lokaler i Annekset, som tilbyr et trygt og sosialt fristed for voksne som i en eller annen form har hatt problemer knyttet til rus. En reduksjon av kapasiteten vil medføre færre aktiviteter og redusert åpningstid. Tjenesten reduseres fra 1,8 til 1 årsverk.
37. HMO - ressursstyring fagturnuser
Effektivisere nattjenesten i helse, mestring og omsorg.
38. HMO - rehabiliterende innsatsteam
Rehabiliterende innsatsteam består av 1 årsverk fysioterapeut, 1 årsverk ergoterapeut og 1 årsverk sykepleier. Teamet reduseres med 1 årsverk sykepleier. Det vil jobbes videre med hvordan rehabilitering kan gjennomføres i tilknytning til den hjelpen som ytes av hjemmetjenesten.
39. HMO - fra kjøp fra eksterne til egen drift
Kommunen kjøper i dag 5 ressurskrevende døgntjenester, hvor det planlegges å ta tilbake og drifte flere av disse tjenesten med virkning fra 2025. Disse brukerne har særlig komplekse behov som har medført at kommunens ordinære tjenestetilbud ikke har kunnet imøtekommes. Det være seg boligtilbud, kompetanse og særlig behovet for kontinuitet i tjenesten.
40. HMO - reduksjon 70 % konsulent vederlag
Reduksjon 70 % stilling konsulent som jobber med saksbehandling av vederlag/betaling for opphold på sykehjem. Stillingen er vakant. Innsparingen er årslønn inklusive sosiale utgifter.
41. Personalstaben - reduksjon antall lærlinger fra 21 til 18
Kommunen har politisk vedtak på mål om minimum 21 lærlinger (1 pr 1000 innbygger) Pr i dag er det krevende å rekruttere gode lærlinger med forutsetninger for å stå hele læreløpet ut. De senere årene er det registrert avbrutt læretid på 1-2 pr år. Det er synkende tilsøkning på de plassene kommunen lyser ut, og tilbakemelding fra ELVIS er at elever med gode forutsetninger for å lykkes i et læreløp oftere velger påbygg og videre utdanning framfor læreplass etter 2 år på videregående skole.
På bakgrunn av dette foreslås å holde antall lærlinger på 18 og jobbe enda bedre med å få alle gjennom hele læreløpet og hele vegen fram til et fagbrev.
Konsekvenser: Kommunen kunne fått flere kvalifiserte helsefagarbeidere klar for jobb om det hadde vært flere læreløp pr år, men det er ikke tilstrekkelige incentiver for å bli lærling innen helsefag når kommunen ikke kan tilby full stilling etter fullført løp og godkjent fagbrev.
42. Personalstaben - redusert frikjøp av hovedverneombud (HVO) fra 100 % til 50 %
Basert på rapportering og erfaring vil trolig organisasjonen klare seg med 50 % frikjøpt HVO. Konsekvenser: Mulig noe ventetid i forbindelse med prosesser hvor det forventes at HVO deltar. Sammenlignbare kommune har henholdsvis: Stange = 60 % frikjøp, Løten =10% frikjøp, Våler =20-40 % frikjøp. (20 % standard og 40 % midlertidig på grunn av store prosjekt). Kommunens HVO eier 100 % stilling fra HMO som ufaglært/assistent med erfaring fra rus/psykisk helse (samtaletjenesten) og bofellesskap i enhet for tjenester med nedsatt funksjonsevne. Redusert frikjøp vil måtte kombineres med tilbakeføring i turnusarbeid i reststillingen.
43. Service- og IKT-staben - avvente ansettelse av ressurs velferdsteknologi
Pleie- og omsorgstjenestene skal innrettes slik at flest mulig klarer seg selv lengst mulig, og opplever mestring og trygghet. Dette medfører nødvendigheten av fokus på bruk av velferdsteknologi som en integrert del av tjenestene. Det er derfor budsjettert med en 80 % stilling i Service- og IKT-staben for å kunne understøtte ytterligere innføring av velferdsteknologi i kommunen, hvor ressurs er tiltenkt oppgaver knyttet til utvikling, bruk og drift av velferdsteknologiske løsninger. Ansettelse i stillingen avventes til 4. kvartal 2024.
Konsekvenser: Forsinkelse i planlagte velferdsteknologiprosjekter og redusert mulig til å bidra med videreutvikling og bruk av velferdsteknologi. Stabens egne ressurser som til daglig utfører andre oppgaver må så langt det er mulig og som en midlertid løsning bidra med driftsoppgaver knyttet til velferdsteknologi.
44. Service- og IKT-staben - reduksjon i årlige leasing kostnader multifunksjonsmaskiner
Multifunksjonsmaskiner hvis leasingavtale utløper i 2024 videreføres ikke, og ingen nye avtaler inngås i 2024. Ved behov omfordeles maskiner som fortsatt er under leasing fra en enhet/lokasjon til en annen. Fra 2025 gjelder følgende: Når 1. leasingperiode, som er på 15 kvartaler, for multifunksjonsmaskin utløper, videreføres avtalen for en ny periode som brukt maskin. Dette vil kunne gi en reduksjon i leasingkostnad på cirka 30% per maskin i leasingperiode 2.
Konsekvenser: Antall multifunksjonsmaskiner for kommunen under ett vil bli redusert, og tilgang til maskiner for kopiering/utskrift/skanning vil for noen enheter/lokasjoner bli noe redusert.
Konsekvens ved å videreføre avtaler som brukt maskin anses å være ubetydelig, men kan muligens medføre noen flere driftsutfordringer for brukte maskiner enn for nye. Serviceavtaler er imidlertid like for både nye og gamle maskiner.
45. Service- og IKT-staben - salg av arkivtjeneste
Ved erstatning av 100% ressurs i enhet Arkiv og dokumentasjonssenter vil denne nye arkivressursen tilbys og kunne benyttes av andre samarbeidskommuner. Det estimeres at cirka 40 - 50% stillingen kan selges til andre kommuner. Mål som påvirkes: Merinntekt. Konsekvens av ikke å gjennomføre tiltaket: Går glipp av potensielle inntekter. Midlene tilføres/trekkes rammen for følgende sektorer: Service- og IKT-staben, enhet Arkiv og digitalt dokumentasjonssenter
46. Service- og IKT-staben - reduksjon årsverk ved servicekontoret
Servicekontorets oppgaver utføres i hovedsak fra Kommunehuset Folkvang. Oppgavene består i hovedsak av sentralbordtjenester, publikumsmottak (skranketjeneste), posthåndtering, salg av billetter til ulike arrangementer, skanningtjenester for andre enheter, saksbehandling og utlevering av HC-kort (parkeringstillatelse for forflytningshemmede), saksbehandling og oppfølging av salgs- og skjenkebevillinger og varebestillinger (papir, kontorrekvisita etc.) på vegne av andre enheter.
I tillegg utfører ansatte ved enheten oppgaver knyttet til velferdsteknologi, herunder utlevering, fakturering og overvåkning av trygghetsalarmer, samt bidrar med postkjøring ved behov. I forbindelse med valgavvikling er de fleste ansatte ved servicekontoret i vesentlig grad involvert før, under og etter valggjennomføringen.
Antall årsverk ved servicekontoret, enhet Kommunikasjon og service, reduseres med ett årsverk. Dette gjøres ved at stilling til ansatt som per nå er overført og utfører arbeid i en annen enhet i kommunen ikke erstattes. Denne stillingshjemmelen dekkes i dag ved midlertidig innleie av vikar.
Konsekvenser: Reduksjon i antall årsverk ved servicekontoret vil nødvendigvis medføre en ekstra arbeidsbelastning for de gjenværende ansatte, noe som igjen generelt vil kunne bety lengre svar-/responstid og saksbehandlingstid. Antall ressurser vil ved dette tiltaket kun være tilpasset en normalsituasjon. Det vil si at ved sykefravær, ferieavvikling eller andre forhold som medfører fravær fra arbeid vil det måtte påregnes et noe redusert tjenestetilbud både til ansatte og innbyggere.
Mer konkret vil dette blant annet kunne bety lengre svartid eller at flere innkommende anrop på sentralbordet ikke blir besvart, lengre ventetid ved oppmøte i skranke på servicekontoret, redusert åpningstid ved servicekontoret, forsinkelser i utlevering av trygghetsalarmer og redusert mulighet for å bistå ved levering og henting av post. Ved valggjennomføring må det rekrutteres interne ressurser fra andre deler av organisasjonen eller eksternt for å kunne dekke opp for denne reduksjonen i årsverk.
47. Service- og IKT-staben - reduksjon driftskostnader multifunksjonsskriver
Ved at antall multifunksjonsmaskiner i kommunen reduseres (jfr. eget tiltak), samt sikre at maskinene og programvare er satt opp med standard innstilling svart-hvit utskrift, anses det mulig å oppnå en besparelse i kopi- og utskriftskostnader.
Konsekvenser: Tiltaket anses ikke å ha noen konsekvens for tjeneste eller ansatte.
48. Service- og IKT-staben - kontinuerlig forbedring
Gjennom kontinuerlig forbedring og tverrfaglig samarbeid på tvers av fagområder og sektorer/staber skal Service- og IKT-staben sikre at enkelte kommunale prosesser og tjenester gjøres rimeligere, raskere og bedre. Dette kan f.eks. gjelde prosesser rundt barn og unge, bosetting av ulike grupper med spesielle behov etc.
Konsekvenser: Tjenestene skal leveres like bra eller bedre enn i dag, og med bedre ressursutnyttelse. Dette kan medføre behov for omorganisering av staben eller eventuelle andre tiltak.
49. Økonomistaben - bemanningsreduksjon 80% stilling
Økonomistaben jobber med å rasjonalisere og effektivisere arbeidsprosesser. Målet er at dette ikke skal redusere kvaliteten, eller bistand ut mot innbyggere. Ved å redusere bemanningen vil det bli noe mindre tid til å bistå interne brukere av støttefunksjoner. Redusert tid må erstattes med digitale løsninger.
Konsekvenser: Kapasitet til å arbeide med utvikling og tilpasninger av digitale løsninger reduseres. Ansatte i staben og ute på sektorene må regne med noen endringer i oppgaver og ansvar.
Bemanningsreduksjonen på 0,8 årsverk gjøres ved naturlig avgang.
50. Økonomistaben - vederlag for tjenesteyting
Økonomistaben fører regnskapet for Elverum menighetsråd og kommunens tre stiftelser. Dette er tjenester som kommunen kan ta seg betalt for. Samlet tidsbruk for disse tjenestene er et sted mellom 100-150 timer pr år. Ved å fakturer disse tjenestene etter selvkostprinsippet kan det gi inntekter på ca kr 100 000 per år.
Konsekvenser: Ingen konsekvenser for kommunens tjenestetilbud eller ansatte. Tiltaket vil påføre Elverum menighetsråd og kommunens tre stiftelser merutgifter.
51. Midlertidig redusert ramme - etablerings- og utbedringstilskudd
I budsjettene er det årlig avsatt 2 millioner kroner til etablering- og utbedringstilskudd. Nivået på budsjettet er fra den tiden hvor kommunen fikk øremerkede midler til formålet. Nå er midlene en del av frie inntekter, og det er opp til den enkelte kommune å budsjettere med midler til formålet.
Hensikten med tilskuddet er blant annet å gi de som er økonomisk vanskeligstilt til å skaffe og utbedre egen bolig. Ordningen er behovsprøvd og tildeling av midler skjer etter søknad. Prognosen for utbetaling av tilskudd inneværende år ligger på samme nivå som snittet de tre siste årene, og snittet er 367 000 kroner. I 2019 ble det utbetalt 1,3 millioner kroner
Konsekvenser: En midlertidig reduksjon av budsjettmidler for 2024 medfører ikke noen konsekvenser av betydning for tjenesten eller ansatte.
52. Vakante stillinger og sykelønnsrefusjoner
Gjennom året vil det være stillinger som blir stående vakant (ledige) inntil nye medarbeidere er på plass. Dersom det ikke foretas innleie av vikarer i denne perioden vil det frigjøre budsjetterte fastlønnsmidler. Det vil også komme inn merinntekter når det ikke foretas innleie av vikarer for medarbeidere som er sykemeldt utover arbeidsgiverperioden. I sum er det påregnelig at det kan omdisponeres 8 millioner kroner gjennom året.
Tiltaket innebærer at sektorer og staber får redusert sine rammer når frigjorte fastlønnsmidler er kjent og/eller når det er kommet inn merinntekter på sykelønnsrefusjoner. Dette gjøres ved at det foretas reguleringer mellom sektorer og staber til felleskapitlet hvor effekten av salderingstiltaket er innarbeidet.
53. Ekstraordinært utbytte fra Elverum Energi AS
Utbytte fra aksjeselskaper utbetales med bakgrunn i selskapenes regnskapsresultater. Det vil si at nivået på utbytte ikke er kjent før regnskapene til de forskjellige selskapene er kjent. Det å budsjettere med utbytte fra selskaper forutsetter forutsigbare inntekter og resultatet som gir rom for utbytte. Det er innarbeidet et forventet årlig utbytte fra Elverum Energi AS på 13 millioner kroner. Strømprisene i 2023 har vært høyere og signaler fra selskapet tilsier at de kan utbetale et større utbytte i 2024.
For å saldere årsbudsjettet for 2024 er det innarbeidet et ekstraordinært utbytte på 10 millioner kroner, noe som gir et samlet utbytte på 23 millionene. For de andre årene i planperioden er nivået på utbytte satt til 13 millioner kroner.
54. Eiendomsskatt - 4 promille (boliger og fritidsboliger)
Det er kommunestyret som beslutter nivået på skattesatsen det enkelte skatteår. Saken om eiendomsskatt fremmes som en egen sak, hvor skattepromillene fastsettes for kommende skatteår. Skattesatsen for boliger og fritidsboliger i 2023 er 3,88 promille. Ved å øke skattesatsen for 2024 til 4 promille øker inntektene fra med 2,1 millioner kroner. Skattesatsen kan maksimalt være 4 promille for boliger og fritidsboliger.
55. Eiendomsskatt - 6,35 promille (Næringseiendom m.m.)
Det er kommunestyret som beslutter nivået på skattesatsen det enkelte skatteår. Saken om eiendomsskatt fremmes som en egen sak, hvor skattepromillene fastsettes for kommende skatteår. Skattesatsen for næringseiendommer m.m. i 2023 er 5,35 promille. Ved å øke skattesatsen for 2024 til 6,35 promille øker inntektene med 3,75 millioner kroner. Promillen kan ikke økes med mer enn 1 promille hvert år. Skattesatsen kan maksimalt være 7 promille for næringseiendommer m.m.