Hvis du er bekymret for om et barn får god nok omsorg, bør du melde fra til barnevernet. Du trenger ikke være sikker på at noe er galt før du melder fra.

Når du har sagt ifra, er det barnevernets jobb å vurdere hvordan meldingen skal følges opp. De aller fleste som får hjelp av barnevernet, får hjelpen hjemme. Omsorgsovertakelse skjer bare i de mest alvorlige tilfellene.
Slik går du frem som privatperson
Vi anbefaler at du bruker det digitale skjemaet for sikker og effektiv innmelding til barnevernstjenesten. Dersom du ikke har mulighet til å bruke det digitale skjemaet, eller hvis du vil være anonym overfor barnevernet, kan du laste ned og skrive ut meldingsskjemaet øverst i høyre kolonne på denne siden. Fyll ut og send det til barneverntjenesten i kommunen. Adressen er:
Elverum kommune ved barneverntjenesten, postboks 403 Vestad, 2418 Elverum. NB! Dette skjemaet må sendes i posten og ikke via e-post.
Gå til digitalt skjema for bekymringsmeldinger.
For offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt
Alle offentlig ansatte og en rekke yrkesutøvere som arbeider i det private, har plikt til å melde fra til barnevernet i kommunen ved alvorlig bekymring. Denne opplysningsplikten inntrer først i de mer alvorlige tilfellene, når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsatt for andre former for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker.
Gå til digitalt skjema for bekymringsmelding (for offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt).