Forsvarsbygg skal oppføre tre mannskapsforlegninger. Byggene blir oppført med sekspersonsrom, i tillegg til sosialt fellesrom med kjøkken og rom for personlig utstyr, skriver Forvarsbygg i en pressemelding.
Skal huse nesten 600 soldater
De tre mannskapsbyggene vil inneholde totalt 579 senger, helt spesifikt 576 soldater i mannskapsrom, pluss 3 senger for inspiserende befal (ett rom i hvert bygg).
– Disse forlegningene vil sikre gode, funksjonelle og trivelige boforhold for våre soldater og de som står på vakt for Norge. Forsvaret skal styrkes i årene fremover, og dette blir en viktig kapasitet. Personellmessig eiendom, bygg og anlegg er et viktig satsningsområde i langtidsplanen. Fordi en soldat trenger en forlegning, og et godt sted å bo og hvile, uttaler prosjektleder Anders Nybu Hansen i Forsvarsbygg.
Han fortsetter:
– Arkitektonisk er byggene planlagt i «Østerdalsstilen», med bruk av utvendig malmfuru. Byggene skal være funksjonelle og praktiske, i tillegg til å være et trivelig hjem for våre soldater. Det er samme type bygg vi tidligere har oppført i Porsangmoen leir til Finmarksbrigaden, sier han. Byggene vil ha moderne energi- og miljøstyring og har solceller på taket.
Glad ordfører
Ordfører Lillian Skjærvik var med på befaringen av arbeidet som akkurat har startet, sammen med Forsvarsbygg, Forsvaret og entreprenører.
– Byggestart for de tre nye mannskapsforlegningene er en viktig og gledelig milepæl både lokalt og nasjonalt. Det er med stor glede at vi ser at det første steget i realiseringen av Forsvarets nye langtidsplan er i gang på Terningmoen. Vi er stolt vertskommune, og ser frem til å ta imot enda flere rekrutter til byen, sier ordfører i Elverum, Lillian Skjærvik (Ap).
Det er Syljuåsen, med base i Gjøvik i Innlandet, som er kontraktspartner. Arbeidet er nå i full gang, og byggene skal stå ferdig i desember 2027. Kontrakten har en verdi på cirka 199 millioner kroner, eks moms.