Tar felles grep mot skolefravær: – Alle barn og unge skal oppleve mestring og tilhørighet

Elverum kommune opplever at ufrivillig fravær blant barn og unge på skolen øker. Nå har kommunen satt ned en tverrfaglig arbeidsgruppe som skal lage en ny handlingsplan for å snu trenden.

Målet er å styrke nærvær, sikre tidlig innsats og bidra til at barn og unge opplever tilhørighet og mestring i barnehage og skole, slik at risikoen for utenforskap reduseres.

Jobbe mer systematisk og forebyggende

– Nasjonal statistikk hentet fra vitnemålet i 10. klasse viser at fraværet er ganske høyt, og lokalt ser vi at fraværet øker på alle trinn i ungdomsskolen. Vi ser også at fraværet kan begynne allerede på 1. trinn. Dette er en utvikling vi må ta på alvor. Derfor ønsker vi å jobbe mer systematisk og forebyggende, sier Marit Befring Kristiansen, fagleder for barnehage og leder av den nye arbeidsgruppen.

Seks personer står ved siden av hverandre og smiler. - Klikk for stort bildeFra venstre: Arbeidsgruppa består av Magnus Weea Holberg (skolefaglig rådgiver), Kristin M. Elverhøy (PP-rådgiver), Hilde B. Jensen (miljøterapeut ved barne-unge- og familietjenesten), Marit B. Kristiansen (fagleder ved sektor for barnehage), Oda Ø. Svartholt (helsesykepleier ved skolehelsetjenesten) og Ane S. Engen (avd.leder på Elverum ungdomsskole).

Arbeidsgruppen skal utarbeide en kunnskapsbasert og helhetlig handlingsplan for forebygging og oppfølging av barnehage- og skolefravær.

De skal blant annet kartlegge dagens praksis og utfordringer, og foreslå konkrete tiltak, arbeidsprosesser og ansvarsfordeling for å sikre tidlig innsats, styrket samarbeid mellom tjenester og bedre støtte til barn, unge og familier.

– Vi skal lage en plan som sier noe konkret om hvordan vi jobber forebyggende, hvordan vi avdekker det og hvordan vi følger det opp, sier Befring Kristiansen.

Skal jobbe sammen på tvers av tjenester

For å løse den komplekse utfordringen fravær utgjør, er det avgjørende at kommunens ulike tjenester jobber sammen.

Arbeidsgruppen er derfor bredt sammensatt med representanter fra blant annet barnehage, skole, PPT, barne- og familietjenesten og skolehelsetjenesten. I tillegg vil gruppen hente inn innspill fra flere aktører.

– Jeg tror kanskje tverrfaglig samarbeid er en av de viktigste faktorene for at vi skal lykkes. Vi må jobbe sammen, se ting i sammenheng og bruke hverandres kompetanse. Dette handler om å se hele barnet og hele løpet – fra tidlig alder og gjennom skolegangen. Vi ønsker helhetlige og koordinerte tjenester, og at vi i større grad vet hva hverandre gjør og hvordan vi kan jobbe sammen, sier Befring Kristiansen.

Ifølge skolefaglig rådgiver Magnus Weea Holberg er nettopp samarbeid en nøkkel: – Det er en av de viktigste forutsetningene for å lykkes. Fravær er sammensatt, og vi trenger flere fagmiljøer som jobber sammen for å forebygge, avdekke og følge opp.

Tidlig innsats og fellesskap i sentrum

Det nye handlingsplanarbeidet er ikke et isolert prosjekt, men en integrert del av kommunens eksisterende arbeid med Bedre Tverrfaglig Innsats (BTI) og BTS-modellen.

– Vi skal ha et særlig fokus på tidlig innsats. Det er ofte for sent å begynne arbeidet først når ungdom er i tenårene. Derfor er det avgjørende at vi starter tidlig og jobber systematisk gjennom hele oppvekstløpet, sier Weea Holberg.

Samtidig peker begge på betydningen av fellesskap og viktigheten av å skape et inkluderende miljø for alle:

– Det handler om at vi må ha fokus på å styrke fellesskapet, mestring og tilhørighet. Alle barn og unge skal oppleve at de hører til og har en plass inn i fellesskapet, uavhengig av forutsetninger. Det har en betydning om du kommer eller ikke, sier Weea Holberg.

Veien videre

Gruppen er nå helt i startgropa og vil bruke høsten på kartlegging og innsiktsarbeid. De skal også sette seg inn i nye nasjonale faglige retningslinjer for forebygging og oppfølging av skolefravær som er på høring nå.

Kommunens handlingsplan skal etter planen sendes ut på høring i januar 2027, før den ferdigstilles i mai og skal tas i bruk fra høsten 2027.