Teamet samler nøkkelpersoner fra flere sektorer og skal jobbe systematisk med beredskap i hele krisespekteret – fra fredstid til krise og krig.
Økt forventning til beredskapsarbeid
Forventningene til kommunenes beredskapsarbeid har økt betydelig de siste årene, i takt med en mer kompleks sikkerhetssituasjon.
Statsforvalteren understreker at kommunene må ha oppdaterte planer og rutiner, og regjeringen har besluttet at 2026 skal være Totalforsvarsåret. Kommunestyret i Elverum har vedtatt at kommunens beredskapsdokumentasjon skal revideres.
Opprettet beredskapsteam
I Elverum er rollen som beredskapsansvarlig lagt til stillingen assisterende kommunedirektør. Over tid har store deler av organisasjonen bidratt med å utarbeide det beredskapsplanverket kommunen har i dag.
– Økte forventninger til kommunen når det gjelder beredskap gjør at vi må tenke nytt for å styrke oss. Det er behov for å samle ressursene vi har i dag, og tilføre ressurser til et mer systematisk arbeid med beredskap. Derfor har vi opprettet et beredskapsteam, som består av nøkkelpersoner fra flere sektorer og staber, sier assisterende kommunedirektør i Elverum kommune, Lena Haugseth.
Hva skal beredskapsteamet jobbe med?
Teamet får ansvar for blant annet:
- Å holde kommunens beredskapsplaner oppdatert
- Planlegge øvelser og kompetanseheving
- Arrangere årlige beredskapsdager og egenberedskapsuke
- Samarbeide med nødetater, Forsvaret og lokale aktører
- Delta i prosjekter innen beredskap og totalforsvar
Hvem er med i teamet?
Teamet ledes av assisterende kommunedirektør og består av representanter fra:
- brann og redning
- teknisk sektor
- IKT
- eiendom
- kommuneoverlegen
- helse
- kommunikasjon
Beredskapsteamet i Elverum kommune. Fra venstre: Pernille Hammer, Monica Cae, Kjell Karlsen, Anders Tremoen, Jon Iver Fougner, Lena Haugseth og Roger Brenden.