Retting, endring og tilføyelse av opplysninger i matrikkel

Matrikkelen er det offisielle registeret for eiendommer i Norge. 

Du kan kreve å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger i matrikkelen, hvis opplysningene er feil, ufullstendige eller grunnlaget for registreringen er falt bort. Dette er en forenklet måte å rette grove grensefeil på.

Hvordan får jeg endret opplysninger i matrikkelen?

  1. Fyll ut skjemaet “Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen”. Berørte parter skal signere i punkt 5 i skjemaet. 
    Gå til skjema (PDF, 26 kB)
  2. Legg ved dokumentasjon:
    1. Samtykke fra berørte parter
    2. Situasjonsplan/situasjonskart med påtegnede rettinger. Du kan lage situasjonskart via vår kartportal. Velg Origon innsyn publikum for å komme til kartet.
    3. Skylddeling, jordskiftesak eller liknende der dette fins
    4. Gamle kart og annen dokumentasjon som beskriver eiendomsforholdene

Hvor sender jeg kravet?

Du sender skjemaet “Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen med vedlegg” til Elverum kommune enten via e-post eller posten.

Hva koster det?

Vi tar ikke betalt for retting i matrikkelen.

Hvor lang tid tar det?

Vi behandler saken så fort som mulig.

Hvordan er saksgangen?

  • Vi vurderer først om det foreligger en feil og om du har tilstrekkelig dokumentasjon for kravet ditt.
  • Kravet til dokumentasjon vil avhenge av hva slags opplysninger det dreier seg om, og hvordan opplysningene opprinnelig er hentet inn. I mange tilfeller vil vi rette i matrikkelen uten å fatte vedtak.
  • Parter som endringen vil ha betydning for, får beskjed.

Har du spørsmål? Kontakt geodata