Du kan kreve å få rettet, endret eller tilføyd opplysninger i matrikkelen, hvis opplysningene er feil, ufullstendige eller grunnlaget for registreringen er falt bort. Dette er en forenklet måte å rette grove grensefeil på.
Hvordan får jeg endret opplysninger i matrikkelen?
- Fyll ut skjemaet “Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen”. Berørte parter skal signere i punkt 5 i skjemaet.
Gå til skjema (PDF, 26 kB) - Legg ved dokumentasjon:
- Samtykke fra berørte parter
- Situasjonsplan/situasjonskart med påtegnede rettinger. Du kan lage situasjonskart via vår kartportal. Velg Origon innsyn publikum for å komme til kartet.
- Skylddeling, jordskiftesak eller liknende der dette fins
- Gamle kart og annen dokumentasjon som beskriver eiendomsforholdene
Hvor sender jeg kravet?
Du sender skjemaet “Krav om retting av feil og mangler i matrikkelen med vedlegg” til Elverum kommune enten via e-post eller posten.
Hva koster det?
Vi tar ikke betalt for retting i matrikkelen.
Hvor lang tid tar det?
Vi behandler saken så fort som mulig.
Hvordan er saksgangen?
- Vi vurderer først om det foreligger en feil og om du har tilstrekkelig dokumentasjon for kravet ditt.
- Kravet til dokumentasjon vil avhenge av hva slags opplysninger det dreier seg om, og hvordan opplysningene opprinnelig er hentet inn. I mange tilfeller vil vi rette i matrikkelen uten å fatte vedtak.
- Parter som endringen vil ha betydning for, får beskjed.
Har du spørsmål? Kontakt geodata