Prosjektplan for areal- og transportstrategi for Elverum

Hvorfor ATP-prosess i Elverum?

Attraktiv og bærekraftlig byutvikling krever samarbeid:

  • Bærekraftige transportløsninger trengs for å håndtere ønsket innbyggervekst i tråd med byplanens målsettinger om attraktiv byutvikling.
  • Kommunen har vedtatt at trafikkvekst for privatbiltrafikken skal tas med kollektiv, sykkel og gange, noe som krever samarbeid mellom alle type vegeiere (stat, fylke, kommune) og alle aktører i kollektivtrafikken.

Framtidsrettede transportløsninger:

  • Togtilbudet må inngå i det helhetlige transporttilbudet, slik at dette kan kombineres med andre transportformer og utgjøre et framtidsrettet system med minst mulig klimagassutslipp.
  • Behov for bedre tilrettelegging for syklende, spesielt øst-vest i byen og i bykjernen.
  • Dagens landeveger gjennom byen må oppgraderes og få en mer bymessig utforming med høyere prioritering av de myke trafikantene.
  • Vedtatte rundkjøringer på rv 2 og rv 25, jf. kommunedelplanen for overordnet vegnett, må tas opp til ny vurdering.
  • Mulig framtidig omkjøringsveg nord for byen ligger i byplanen som en ikke juridisk linje og er et svært omfattende tiltak, som i beste fall ligger langt fram i tid. Det er behov for å få på plass mer kortsiktig tiltak for å bedre trafikksituasjonen gjennom bykjernen.

Utvikling av skysstasjonen og ny bydel Vestad:

  • Skysstasjonen med arealene i Jernbanegata må utvikles som del av bykjernen, der jernbanestasjonen er hjertet i den nye bydelen. Den nye bydelen vil inngå i bykjernen sammen med Leiret jf. byplanen.

Forsvarets behov og utvikling av Terningmoen garnison:

  • Terningmoen leir skal utvikles for en planlagt firedobling av antall rekrutter og dobling av antall ansatte, noe som krever gode, helhetlige transportløsninger og en planlagt utvikling i tråd med kommunens planer for byutvikling. (jf. Forsvarsløftet – for Norges trygghet - Langtidsplanen for forsvarssektoren 2025-2036)

Klima-, miljø- og beredskaps-utfordringer må settes på dagsorden:

  • Beredskapshensyn og sårbar infrastruktur er utfordrende, spesielt øst-vest- forbindelsene i byen med Glåmbrua som er flomutsatt.
  • Kommunen har vedtatt 0-vekstmål for personbiltrafikken i byområdet og må følge opp med konkrete planer og strategier for å redusere klimagassutslippene (jf. Mjøsbyen og Byplanen).