Vi bruker sosiale medier for å gjøre informasjon om kommunen tilgjengelig der folk er. Gjennom sosiale medier kan vi nå målgruppene våre i de kanalene de benytter.
Sosiale medier hjelper oss med å oppfylle kommunens lovfestede informasjonsplikt ved å spre informasjon om kommunens tjenester og aktiviteter, skape engasjement, legge til rette for medvirkning og dialog, forebygge uønskede hendelser og forsterke budskap. Måten vi kommuniserer på i sosiale medier skal bidra til å bygge fellesskap.
Du som innbygger skal ikke måtte være på sosiale medier for å få med deg informasjon fra kommunen. All viktig informasjon er tilgjengelig på våre nettsider. Sosiale medier er tilleggskanaler.
Behandlingsansvarlig
Vi er ansvarlige for behandlingen av personopplysninger på våre sider på sosiale medier. I tillegg behandler plattformleverandøren (f.eks. Meta for Facebook og Instagram, LinkedIn) også personopplysninger som en egen behandlingsansvarlig. Vi har begrenset innflytelse over denne behandlingen, men vi jobber for å sikre at databehandlingen er i tråd med personvernlovgivningen der vi kan.
For mer informasjon om plattformleverandørens databehandling, vennligst se deres personvernerklæring.
Felles behandlingsansvar
For vår tilstedeværelse på Facebook, Instagram og LinkedIn har vi et felles behandlingsansvar med plattformleverandøren for databehandling knyttet til tjenester for sidestatistikk.
Dette reguleres av en spesifikk avtale som angir hvilke behandlinger vi eller plattformleverandøren er ansvarlige for når du besøker våre sider på sosiale medier.
Vår databehandling
Dataene du legger inn på våre sider på sosiale medier, som kommentarer, videoer, bilder, likes og offentlige meldinger, publiseres av plattformen og brukes ikke av oss til andre formål. Vi forbeholder oss retten til å slette innhold dersom dette er nødvendig.
Vi kan dele innholdet ditt på vår nettside hvis dette er en funksjon på plattformen, og kommunisere med deg via plattformen. Hvis du legger ut en forespørsel til oss på plattformen, vil vi henvise deg til sikrere kommunikasjonsmetoder for å garantere konfidensialitet.
Personvern og sikkerhet på sosiale medier
Du kan ta grep for å verne om dine personlige opplysninger. Når du følger, liker eller kommenterer noe på sosiale medier, får plattformleverandørene tilgang til og kan bruke opplysningene og sporene du legger igjen. De kan også velge å dele opplysningene med tredjeparter.
Ettersom vi ikke har databehandleravtale med plattformleverandørene utover vilkårene for bruk av de sosiale mediene, kan ikke kommunen påvirke leverandørenes videre bruk av dine personopplysninger. Informasjon du legger igjen ved å engasjere deg i innhold på kommunens kontoer, blir en del av vår anonymiserte statistikk.
Opplysninger som du legger inn vil kunne være synlig for alle som har tilgang til de aktuelle sosiale mediene. I noen tilfeller kan det være lukkede grupper med færre som har tilgang. I tillegg kan det være vi deler meldinger eller kommentarer videre med fagpersoner for å kunne gi deg best mulig svar.
Bilder av personer
Dersom det legges ut bilder, film eller lignende av borgere eller ansatte, skal det innhentes samtykke på forhånd.
Nettsporing
Plattformleverandørene bruker nettsporingsmetoder, uavhengig av om du er registrert med konto eller ikke. Vi har svært liten innflytelse over disse metodene og kan ikke deaktivere dem.
Varighet av av kommunikasjon/datalagring
Vi sletter personopplysningene dine når de ikke lenger er nødvendige for de nevnte behandlingsformålene og det ikke gjenstår noen rettslige forpliktelser. Opplysningene kan imidlertid fortsette å bli behandlet for å styrke vår PR og kommunikasjon
Dine rettigheter
Du har rett til innsyn i, retting av, sletting av og begrensning av behandlingen av dine personopplysninger. Du kan også protestere mot behandlingen og be om dataportabilitet. For å utøve dine rettigheter, vennligst kontakt oss via kontaktinformasjonen som er oppgitt.
Kommunikasjon og interaksjon med brukere
Vi behandler personopplysninger når du legger ut innlegg eller henvendelser på våre sider i sosiale medier, enten som kommentarer, offentlige meldinger eller reaksjoner (likes osv.). Avhengig av innlegget/forespørselen kan vi svare på samme side i sosiale medier med en kommentar, et svar eller en reaksjon.
Hvis du sender oss en henvendelse, vil vi også henvise deg til sikrere kommunikasjonsmetoder, som e-post eller chat. Det er ditt eget ansvar å velge riktig kommunikasjonskanal.
Vi kan også ta kontakt med publikum i sosiale medier gjennom kommentarer på våre kontoer. Dette skjer særlig når vi tror at tilbakemeldinger fra vårt engasjerte publikum kan være til hjelp for å løse et problem eller forstå utfordringer med tjenesten vår. Det er alltid frivillig å delta i slike tråder eller dialoger.
Systematisk behandling av personopplysninger
Vi utfører ikke systematisk behandling av personopplysninger på våre sider. Plattformleverandøren kan utføre systematisk behandling, men dette er utenfor vårt behandlingsansvar.
Automatiske avgjørelser
Det utføres ingen automatiske avgjørelser i behandlingen.
Innsyn, retting og sletting på sosiale medier
Du har rett til å be om innsyn i egne personopplysninger som er lagret på de sosiale mediene, til å få rettet uriktige opplysninger om deg selv og i enkelte tilfeller kreve å få egne personopplysninger slettet. Dersom du har blitt vist eller omtalt i forbindelse med innhold publisert på kommunens sosiale medier, kan du be oss om å rette eller slette det aktuelle innholdet. Kommentarer, reaksjoner eller delinger du har gjort, sletter eller fjerner du selv. Øvrige ønsker om innsyn, retting og sletting håndterer du selv i selvbetjeningsløsningene til hvert sosiale medie.
Policy for kommentarfelt
Vi ønsker en åpen og ryddig debatt i kommentarfeltet vårt. Vær saklig i innhold og språk når du kommenterer. Vi sletter kommentarer med upassende språk, hatefulle ytringer, personangrep, innhold som bryter med personvern eller taushetsplikt, innhold som ikke har noe med den aktuelle saken å gjøre, feilinformasjon, falske nyheter og spam.
Sosiale medier har 13 års aldersgrense og vi ønsker at kommentarfeltet vårt skal være et trygt sted å være, også for barn på 13 år.
Selv om vi ønsker å holde kommentarfeltet vårt åpent, kan det være vi enkelte ganger begrenser det eller stenger det helt. Dette vil særlig gjelde innlegg om mer alvorlige tema der vi ikke har ressurser til å moderere døgnet rundt.
Personvernombudet kan kontaktes på følgende måte:
- Post: Elverum kommune v/Personvernombud Pernille Hammer, postboks 403 Vestad, 2408 Elverum
- E-post: pernille.hammer@elverum.kommune.no
- Telefon: 452 97 187
- Besøksadresse: Kommunehuset Folkvang, Lærerskolealleén 1, 2408 Elverum
(29. april 2025)