Hva er personopplysninger?
Personopplysninger er informasjon som kan knyttes til deg, for eksempel navn, adresse, telefonnummer, fødselsnummer, helseopplysninger eller informasjon om familien din.
Hva bruker vi opplysningene til?
Vi bruker opplysninger for å:
- gi deg de tjenestene du har rett på
- behandle søknader og spørsmål fra deg
- følge lover og regler
- sikre at systemene våre fungerer trygt og forsvarlig
Vi bruker aldri flere opplysninger enn det som er nødvendig.
Hvorfor har vi lov til å bruke opplysningene?
Som kommune har vi mange oppgaver vi er lovpålagt å gjøre. Derfor har vi lov til å behandle de opplysningene som trengs for å gjøre jobben vår.
I noen få tilfeller spør vi om samtykke. Da bestemmer du selv, og du kan når som helst trekke samtykket tilbake.
Hvem får se opplysningene?
- Bare ansatte som trenger opplysningene for å gjøre jobben sin får tilgang.
- Noen ganger må vi dele informasjon med andre offentlige myndigheter, hvis loven krever det.
- Vi bruker også eksterne leverandører til ulike datasystemer. Da har vi avtaler som sikrer at opplysningene dine behandles trygt.
- Vi deler aldri informasjon om deg med andre uten at vi har lov eller du har sagt ja.
Hvor lenge lagrer vi opplysningene?
Vi lagrer opplysningene dine så lenge det er nødvendig for tjenesten – eller så lenge loven krever det. Noen dokumenter må kommunen ta vare på for alltid, etter arkivloven.
Hvilke rettigheter har du?
Du har rett til å:
- få vite hvilke opplysninger vi har om deg
- be om innsyn
- rette feil
- be om sletting, hvis opplysningene ikke lenger trengs
- protestere på hvordan vi behandler opplysninger om deg
- få kopi av opplysningene i et digitalt format (dataportabilitet, i noen tilfeller)
- trekke tilbake samtykke når det er samtykke som brukes
Vi svarer deg så raskt som mulig og senest innen 30 dager.
Sender vi opplysninger utenfor EU/EØS?
Vi prøver alltid å behandle opplysningene dine innenfor EU/EØS. Hvis opplysningene likevel må lagres i et land utenfor EU/EØS, bruker vi godkjente sikkerhetsregler og følger lovverket.
Har du spørsmål eller ønsker å bruke rettighetene dine?
Personvernombudet i Elverum kommune kan kontaktes for å få hjelp, eller dersom du har spørsmål om personvern:
Hvis du mener noe er galt
Hvis du mener at vi behandler opplysningene dine feil, kan du kontakte oss – eller klage til Datatilsynet: