Hva er ledsagerbevis?
Ledsagerbevisordning skal sikre at personer med funksjonsnedsettelser med behov for bistand, har samme mulighet som den øvrige befolkningen til å delta i samfunnet.
Ordningen administreres av kommunen du bor i, men er gyldig for hele landet på de stedene ordningen aksepteres.
Hvor kan beviset brukes?
Ledsagerbeviset skal gi den funksjonshemmedes ledsager billigere eller gratis adgang til aktiviteter, virksomheter, arrangementer, bygninger og transport og så videre, som aksepterer ordningen.
Du bør sjekke hjemmeside til virksomhetene for informasjon om hvordan ledsagerbevisordning praktiseres der.
Den funksjonshemmede betaler for egen inngang til ordinær pris.
Gir ikke fortrinnsrett
Ledsagerbeviset i seg selv gir ikke fortrinnsrett fremfor de øvrige publikum. Ordningen skal ikke medføre særfordeler for ledsageren utover de tilfeller dens tilstedeværelse er nødvendig. Ledsagerbevis kan inndras ved misbruk.
Hva koster beviset?
Ledsagerbevis er gratis og utstedes til den funksjonshemmede. Bevis gis i papirform.
Hvem kan få ledsagerbevis?
Tildeling av ledsagerbevis gjøres etter «Forskrift for ledsagerbevis for mennesker med funksjonsnedsettelser, Elverum kommune, Hedmark» når følgende kriteriene er oppfylt:
- Varig funksjonsnedsettelse, og
- åpenbart behov for bistand for å kunne delta på aktiviteter/arrangement ol. eller for å benytte seg av offentlige transportmidler.
Hvordan søker jeg om ledsagerbevis?
Du søker ved å skrive ut søknaden og sender den til Elverum kommune. Du må legge ved følgende dokumentasjon når du søker:
- Dokumentasjon fra lege eller annet kvalifisert helsepersonell, som inneholder beskrivelse av funksjonsnedsettelse og varighet.
- Et bilde av den som søker, som ikke er eldre enn seks måneder.
Søk om ledsagerbevis (PDF, 168 kB)
Hvor skal jeg sende søknaden?
Du sender søknaden med dokumentasjon til:
- Fritid med bistand/støttekontakt
v/ Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum
Merk konvolutt med “Ledsagerbevis”.
Tildeling og koordinerende enhet: