Trygghetsalarm

Bor du alene, føler deg utrygg, har opplevd fall eller har orienteringsvansker kan du søke om trygghetsalarm med eller uten GPS. Den kan du bruke hvis du for eksempel trenger hjelp for å komme deg opp etter et fall.

Trygghetsalarm er et servicetilbud til innbyggere i Elverum kommune, som du betaler for. Se priser i tabellen lenger ned i saken.

For å få trygghetsalarm må du godkjenne montering av digital dørlås eller digital nøkkelboks. Les om digital dørlås her.

Hva er trygghetsalarm?

  • Alarmen er på størrelse med et lommeur. Den bærer du på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp når uforutsette behov oppstår.
  • Alarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til hjemmesykepleien.
  • Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet.
  • Det monteres en digital lås på inngangsdør, slik at hjemmesykepleien kan komme inn til deg når du har trykket på alarmen.
  • Trygghetsalarmen har SIM-kort og kommuniserer via mobilnettet.

Hvem kan få trygghetsalarm?

  • Du som har en helsesvikt eller funksjonsnedsettelse som gir behov for hjelp utover faste avtaler med hjemmesykepleien.
  • Du som bor hjemme alene eller tilbringer mye tid alene hjemme.
  • Du som er klar og orientert, men har en funksjonsnedsettelse som gjør det vanskelig å bruke telefon.

Forutsetninger for å få en trygghetsalarm

  • Du forstår og mestrer bruken av trygghetsalarmen.
  • Du forstår at det bærbare alarmsmykket eller armbånd må bæres til enhver tid.
  • Du godkjenner montering av digital dørlås, samt sørge for å ha en fysisk nøkkel til å oppbevares av hjemmetjenesten.
  • Samtykke til montering av digitalt dørlås gjøres under eget punkt i søknadsskjemaet for trygghetsalarm.
  • Les mer om digital dørlås

Hvorfor bør jeg ha en trygghetsalarm?

  • Den gjør at du føler deg trygg i ditt eget hjem.
  • Den gir deg mulighet til å leve og bo selvstendig.
  • Den gir deg mulighet til å få hjelp ved behov.
  • Hjemmesykepleien betjener trygghetsalarmen hele døgnet, slik at du kan få hjelp døgnet rundt.

To typer trygghetsalarmer

Det finnes to typer trygghetsalarmen. En stasjonær som i hovedsak fungerer kun inne i boligen/leiligheten, og en mobil som også fungerer utenfor boligen/leiligheten.

Stasjonær trygghetsalarm

  • Hovedenhet er koblet til strøm hele tiden.
  • Bruker er ansvarlig for at trygghetsalarmboksen er tilkoblet strøm hele tiden.
  • Batteri-back up ved strømbrudd.
  • Toveis-tale via hovedenhet. Du kan snakke med hjemmetjenesten og vi kan snakke med deg.
  • Alarmsmykke/armbånd med lang batterilevetid.
  • Ingen ladning kreves.
  • Alarmering fungerer i hovedsak kun inne i boligen/leiligheten.
  • Har SIM-kort og kommuniserer via mobilnettet.
  • Alarmsmykket er vanntett.

Mobil trygghetsalarm

  • Smykkelignende enhet/klokke som man bærer med seg.
  • Har SIM-kort og kommuniserer via mobilnettet.
  • Har lokaliseringsteknologi, GPS, slik at vi kan finne deg hvis du trykker på alarmen.
  • Toveis-tale. Du kan snakke med hjemmetjenesten og vi kan snakke med deg.
  • Den må lades. Dette må du eller noen du kjenner gjøre selv.
  • Alarmen fungerer også utenfor hjemmet.

Hvordan søker jeg om trygghetsalarm?

Du søker om få mobil eller stasjonær trygghetsalarm ved å fylle ut et søknadskjema. 

Søk om trygghetsalarm

Ønsker du å søke via papirsøknad? Det kan du laste ned her (PDF, 243 kB)

Hvis noen søker for deg, så må den som søker ha fullmakt. Du kan også ta kontakt med kommunen, hvis du trenger hjelp til å søke.

Papirskjemaet sendes til:

Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum

Hva koster trygghetsalarmen?

Trygghetsalarm
Hva Pris
Pris pr måned for stasjonær trygghetsalarm 358 kroner
Pris pr måned for mobil trygghetsalarm 413 kroner
Pris pr måned for ekstra smykke tilknyttet stasjonær trygghetsalarm 98 kroner
Egenandel ved tap av alarmsmykke for stasjonær trygghetsalarm 361 kroner
Egenandel ved tap av mobil trygghetsalarm 1 191 kroner
Pris pr måned for leie av digital nøkkelboks 150 kroner
Digital dørlås inkl. montering 2 500 kroner

Behandling av din søknad

Kommunen skal behandle søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.

Klage på vedtak

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.

Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd, som avgjør om du har rett i din klage.

Har du spørsmål? Kontakt tildeling og koordinerende enhet

  • Telefon: 62 43 30 00, åpningstid kl. 09.00 - 15.00 på hverdager
  • Besøksadresse: Helsehuset, Kirkevegen 47, 2413 Elverum

Vi har laget en brosjyre om trygghetsalarmer som du kan laste ned her. (PDF) (PDF, 319 kB)