Hva er omsorgsstønad?
Omsorgsstønad kan gis til deg som har et særlig tyngende omsorgsarbeid for funksjonshemmet barn eller voksen med store pleiebehov. Omsorgsarbeidet må foregå i eget hjem. Målet er at familien kan fortsette å ha omsorgen for sine nærmeste.
Omsorgsstønad er et fast beløp hver måned som gir en godtgjørelse for noen av timene du bruker på pleie- og omsorgsarbeid i hjemmet.
Hvem kan få omsorgsstønad?
- Du utfører omfattende, varig og tyngende omsorgsarbeid
- Personen du gir omsorg til er enig i at du er den som best kan ivareta omsorgen
- Din omsorg vurderes av kommunen som best og nødvendig for den som trenger omsorgen
- Aktuelle avlastningstiltak er utprøvd eller vurdert
- Du har omsorg for barn under 18 år, og omsorgsarbeidet går ut over normal omsorgsplikt
- Du har søkt om hjelpestønad fra NAV
- Du bor eller oppholder deg i Elverum kommune
- Personen du gir omsorg til, bor i Elverum kommune
Slik søker du
Du søker omsorgsstønad ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester.
Søk om helse- og omsorgstjenester
Kan du ikke søke elektronisk? Papirsøknad finner du her. (PDF, 153 kB)
Papirsøknaden sendes til:
Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum
Det er ingen søknadsfrist. Søknadene behandles fortløpende.
Hvor mye kan jeg få?
Størrelsen på godtgjørelsen avhenger av omsorgssituasjonen og av hjelpestønaden fra NAV.
Kjekt å vite omsorgsstønad
- Du får utbetalt stønaden månedlig
- Stønaden er en skattepliktig inntekt
- Kommunen vil løpende vurdere om det kan settes inn andre tiltak for å avlaste omsorgsgiveren. Du får derfor stønaden for en tidsavgrenset periode
- Selv om du får omsorgsstønad, betraktes du ikke som kommunal arbeidstaker
- Du har ikke rett på feriepenger eller sykepenger
Tildeling og koordinerende enhet
- Telefonnummer: 62 43 30 00
- Åpningstid: mandag til fredag kl. 09.00 - 15.00
- Adresse: Helsehuset, Kirkevegen 47, 2406 Elverum
- E-post til enhetsleder Eva Aastad: eva.aastad@elverum.kommune.no
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helsetjenester i Elverum kommune på telefon 62 43 30 00 hverdager kl. 09.00 - 15.00. Du kan også be andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen behandler søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om årsaken til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd eller Statsforvalteren i Innlandet, som avgjør om du har rett i din klage.