Slik søker du
Du søker via et digitalt skjema, eller du kan sende inn en søknad i posten.
Søk om hjemmehjelp
Kan du ikke søke om helse- og omsorgstjenester elektronisk? Papirsøknad finner du her. (PDF, 153 kB)
Papirskjemaet sendes til:
Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg. Søknader behandles fortløpende.
- bestilling av matvarer
- klesvask
- oppvask
Trenger du hjelp med medisiner, behandling, hjelp til stell og personlig hygiene, eller lignende hjemme, får du hjelp av hjemmesykepleien.
Hvem kan få praktisk bistand?
Tjenesten kan tilbys personer med funksjonsnedsetting, sykdom og eldre.
Hva koster det?
Husstandens samlede inntekt bestemmer hvor mye du må betaler for hjemmehjelp. Vi bruker grunnbeløp (G) for å beregne timesats og utgiftstak. Det finnes en abonnementsordning for de som trenger hjelp over lengre tid.
Hvis du trenger hjelp i en kort periode kan du også betale en timespris.
Pris for hjemmehjelp/praktisk bistand
G = grunnbeløpet i folketrygden. Du finner grunnbeløpet i folketrygden på nav.no her.
Tildeling og koordinerende enhet
- Telefon: 62 43 30 00
- Åpningstid: mandag til fredag kl. 09.00 - 15.00
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helsetjenester i Elverum kommune på telefon 62 43 30 00 hverdager kl. 09.00 - 15.00. Du kan også be andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen behandler søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om årsaken til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd eller Statsforvalteren i Innlandet, som avgjør om du har rett i din klage.