Hvem behandler søknaden?
Tildeling og koordinerende enhet (tidligere tjenestekontoret) er kommunens kontaktpunkt for innbyggere og samarbeidspartnere som søker om, eller ønsker informasjon om helse- og omsorgstjenester.
De er også kommunens koordinerende enhet, og skal sikre helhetlig tilbud til pasienter og brukere med behov for sosial, psykososial eller medisinsk habilitering og rehabilitering.
Enheten har også et overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan (IP) og for oppnevning, opplæring og veiledning av IP-koordinator eller barnekoordinator.
Slik søker du
Du søker ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester.
Det er ett felles skjema for Elverum kommune, med unntak av trygghetsalarm som har et eget søknadsskjema.
Søk om helse- og omsorgstjenester
Kan du ikke søke elektronisk? Papirsøknaden finner du her. (PDF, 153 kB)
Skal du søke om trygghetsalarm? Da må du bruke dette skjemaet:
Søk om trygghetsalarm
Kan du ikke søke elektronisk? Papirsøknad for trygghetsalarm finner du her.
Papirskjemaet sendes til:
Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 430 Vestad
2418 Elverum
Du kan også levere søknad til tildeling og koordinerende enhet på Helsehuset, Kirkevegen 47, 2413 Elverum, eller på Servicekontoret på kommunehuset Folkvang.
Tildeling og koordinerende enhet
Hva skjer med søknaden din?
Alle som søker tjenester fra kommunen, skal få et skriftlig og begrunnet vedtak.
Du skal få lik behandling av din søknad om omsorgstjenester og god kvalitet på saksbehandlingen, samme hvor du bor i kommunen. Dette skal Tildeling og koordinerende enhet sørge for.
Du kan forvente at:
- Din søknad behandles av en saksbehandler med relevant fagkompetanse
- Din søknad blir vurdert individuelt og ut fra lovverk og vedtatte standarder
- Målet med hjelpen du får, er at den skal gjøre deg i stand til å klare deg mest mulig selv
- Ved vurdering av tjenestebehov tas det hensyn til husstandens samlede ressurser, sosialt nettverk og mulighet for tjenester fra frivillige. Slik tilrådningen i Stortingsmelding nr. 25, kapittel 11: prinsippet om partnerskap med familie og lokalsamfunn er
- Du skal så langt det er mulig få være i tilrettelegging av tjenestene
Søknader og personlige opplysninger behandles konfidensielt, taushetsplikten overholdes alltid.
- Du blir kontaktet av saksbehandler for å gjøre avtale om videre oppfølging av søknaden.
- Det blir vanligvis foretatt hjemmebesøk eller besøk på behandlingsinstitusjon.
- Du kan velge om du ønsker å ha med deg pårørende eller en annen person du har tillit til, når du skal møte saksbehandleren.
- Hvis det er er hensiktsmessig kan fagpersoner som kjenner deg inviteres til møtet.
- Du får et skriftlig og begrunnet svar på din søknad.
- Du kan forvente svar innen fire uker. Dersom vi trenger lenger tid for å behandle saken din, vil du innen fristen få et foreløpig svar med begrunnelse og tidsangivelse for fremdriften i saken din.
- Ditt behov for tjenester vil bli fortløpende evaluert av de som gir deg tjenesten. Ved endringer i behovet blir det gjort en ny vurdering. Du blir informert skriftlig, hvis det blir gjort endringer.
Du kan klage på det kommunen har bestemt, hvis du mener at du ikke har fått innvilget en tjeneste du har krav på. Det står informasjon om hvordan du klager på de ulike tjenestetyper på vedtaket ditt.
Trenger du hjelp til å skrive klagen, så hjelper kommunen deg med det. Du får hjelp til dette ved å kontakte:
- tildeling og koordinerende enhet
- de som gir hjelpen til deg, for eksempel hjemmetjenesten
- eller du kan henvende deg til Servicekontoret i Kommunehuset Folkvang
Du har rett til å klage på tjenesten du får:
- Dersom du mener at tjenesten ikke er i samsvar med det vedtaket du har fått.
- Dersom du mener at tjenesten ikke holder den kvalitet som du mener det er rimelig å forvente.
Dette står om din rett til å klage i Pasientrettighetsloven § 7.
I Elverum kommune ønsker vi å jobbe ut fra prinsippet om en lærende organisasjon. Derfor vil vi gjerne høre fra deg hvis noe ikke er som det skal være. Vi vil benytte konstruktive tilbakemeldinger som et ledd i læringsprosessen til hvordan vi kan forbedre oss.
Du kan sende en skriftlig klage eller ta en telefon til den som er ansvarlig for tjenesteutøvelsen, eller den som er enhetsleder for det enkelte tjenesteområde.
Hvis du ikke vet hvor du skal henvende deg, så får du hjelp på Servicetorget på Kommunehuset Folkvang på telefon 62 43 30 00 eller Tildeling og koordinerende enhet.
Slik søker du om helse- og omsorgstjenester
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helsetjenester i Elverum kommune på telefon 62 43 30 00 hverdager kl. 09.00 - 15.00. Du kan også be andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen behandler søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om årsaken til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd eller Statsforvalteren i Innlandet, som avgjør om du har rett i din klage.
Hva koster våre tjenester?
Aktuelle lenker
- Pasient- og brukerombudet hjelper pasienter, brukere og pårørende gratis med råd, veiledning og bistand i møte med helsetjenesten. Besøk deres hjemmeside her.
Forskjellige lover og forskrifter på lovdata.no