Formannskapet vedtok reguleringsendring for Rådhusplassen den 06.09.2023, i sak 142/23. Planen vil legge til rette for at rådhusplassen skal bli et enda bedre arrangementssted og byrom for aktivitet, samtidig som trafikken skal gå over plassen når det ikke er arrangementer. Frist for å klage på formannskapets vedtak er 12. oktober.
Planområdet
Planområdet omfatter Storgatas strekning forbi Rådhuset med fortau, samt eksisterende byrom foran Rådhuset. Planavgrensningen følger fasadelivet på Rådhuset og Syringengården samt fortauslinjen langs Elvarheimparken. Deler av krysset Borgengata x Storgata x Glitregata inngår i planen for å tilpasse bedre regulert og faktisk situasjon. Eksisterende parkeringsplasser langs St. Olavs gate inngår også i planområdet. Etter høringsperioden er plassering av disse parkeringsplassene ved biblioteket justert, ellers er planen slik den ble sendt ut på høring i juni.
Planforslaget
Rådhusplassen planlegges regulert som gatetun og torg, hvor bruken vil følge prinsippene for sambruksområde (shared space). Formål for gatetun (o_GT) tilsvarer arealet for sambruk, hvor blandet trafikk tillates, og formål for torg (o_TO) angir arealene som skal være bilfrie.
Plankartet definerer klart hvor blandet trafikk tillates og hvilke arealer som skal være bilfrie. Selv om det reguleres to forskjellige formål er det et mål om at hele plassen opparbeides slik at det oppfattes som et sammenhengende byrom. Materialbruk, dekke og møblering er viktige elementer for å gjøre plassen lesbar for trafikkantene som ferdes over plassen.
Ved hjelp av visuelle ledelinjer, møblering og beplantning vil man styre biltrafikken og redusere hastigheten og potensielt trafikkmengden.
Utomhusplanen (utarbeidet av Selberg Arkitekter) viser en mulig utforming ved utvidelse og oppgradering av dagens rådhusplass, som omfatter dagens gategrunn og fortausområdene mot parken:
Se plandokumentene og formannskapets vedtak for mer informasjon. Dette finner du i vårt planregister – www.arealplaner.no.
Klageadgang
De som er part i saken eller har annen rettslig klageinteresse kan påklage formannskapets vedtak. Klagen må sendes inn skriftlig til oss innen 12. oktober 2023. Klager behandles av formannskapet og følger bestemmelsene gitt i forvaltningsloven. Dersom klagen ikke blir tatt til følge av formannskapet sendes den til behandling hos Statsforvalteren i Innlandet. Eventuelle krav om erstatning eller innløsning etter plan- og bygningsloven må være satt fram for kommunen innen 3 år.
Kommunens saksbehandler er Britt Søgaard.