Saken var oppe til behandling i formannskapet onsdag 3. februar. Her vedtok de enstemmig at utdanningssektoren kan omdisponere ubrukte fondsmidler til IKT-investeringer i grunnskolen.
Ubrukte fondsmidler
Dette er fondsmidler som kommer fra statlige utviklings- og prosjektsmidler, og som ikke lenger må brukes til et bestemt formål. Det utgjør til sammen nesten 2 million kroner. Det er flere grunner til at pengene ikke er brukt opp. Blant annet er det utviklingsarbeid som har sluttet før prosjektperioden var over, og pengene skulle ikke sendes tilbake til staten.
- Vi ønsker elever med gode digitale ferdigheter og kompetanse, og jeg er veldig glad på elevenes vegne at vi nå kan gjøre et skikkelig IKT-løft. Dette er PC/nettbrett som skal brukes i kombinasjon skole og hjemme, sier grunnskolesjef Thorleif Skavern.
Det må kjøpes inn 700 nettbrett til 1.-3. trinn, og 500 PCer til 4.-10. trinn for at alle elever skal få hver sin digitale enhet. Til sammen koster dette 6,5 millioner kroner. Ved bruk av blant annet midler vedtatt av kommunestyret, tilskudd fra Statsforvalteren og fondsmidler har man i overkant av 7 millioner kroner til å gjøre innkjøp.
Egen pc/nettbrett i høst
Hvis alt går etter planen vil alle elevene enten ha egen PC eller nettbrett i løpet av høsten.
- Målet er at opplæring av lærere og innkjøp av nødvendig utstyr skal være på plass før sommeren. Men det kan hende at noe blir flyttet til høsten, det kommer blant annet an på hvor raskt utstyret kan leveres fra leverandør. Det tar også tid å klargjøre så mange digitale enheter, sier Skavern.
Skolene har forberedt seg på at det etter hvert vil bli økt bruk av digitale enheter, og har blant annet oppgradert det trådløse nettverket.
- Det er viktig med god infrastruktur. Derfor har vi brukt 2020 på å oppgradere skolene for økt nettbruk, og vi mener nå at vi er i rute. I tillegg må lærerne ha nødvendig IKT-kompetanse, og vi vil derfor bruke en god del ressurser på det fremover.
Skavern sier at innføring av pc og nettbrett skal gi mer relevant opplæring.
- Det er et verktøy som er med på å øke effekten på læringen. Erfaringer viser at elevene blir mer aktive i sin læringsprosess og mer produktive ved bruk av digitale verktøy. Aktive, utforskende, kreative og skapende elever er nevnt i den nye læreplanen, og teknologien kan hjelpe oss med dette. Men vi skal selvfølgelig også jobbe analogt med både penn, papir og lærebøker, sier Skavern.