PP-tjenesten i Elverum er en interkommunal pedagogisk-psykologisk tjeneste som betjener kommunene Elverum, Stor-Elvdal og Åmot. PPT består av 7 fagpersoner, leder og nestleder, spesialpedagoger og pedagogisk-psykologiske rådgivere, logopedtjeneste samt merkantil stilling.
Lovgrunnlaget vårt
- PPT er hjemlet i "Opplæringsloven" (ny opplæringslov trer i kraft 1. 8.2024, endringer vil forekomme etter dette).
- Tjenesten skal hjelpe skolen i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for elever med særskilte behov.
- Vi skal sørge for at det blir utarbeidet sakkyndig vurdering der loven krever det.
- Vi skal i hovedsak arbeide med problemer som er tilknyttet det som skjer i barnehage og skole, både med enkeltbarn/elever og til systemet barnehage/skole.
Hva gjør vi?
- Arbeider for å oppfylle opplæringslovens mål om å gi alle barn, unge og voksne med særskilte behov gode og likeverdige opplærings- og utviklingskår.
- Foretar sakkyndig vurdering av behov for spesialundervisning og gir tilrådning om dette til barnehage og skole.
- Samarbeider tett med barnehage/skole, med barnets/elevens foresatte og med andre hjelpeinstanser som helsestasjon, skolehelsetjenesten, sosial- og barneverntjenesten, BUP/spesialisthelsetjenesten og med ulike kompetansesentre regionalt og nasjonalt.
- Arbeider systemrettet i barnehage og skole med overordnede problemer av faglig og organisasjonsmessig art.
- PPT fatter ikke enkeltvedtak om spesialundervisning, vi er kun tilrådere. Vedtak fattes av barnehage- og skolemyndighet. Mer informasjon om dette kontakt enheten barnet/eleven går på.
Hvordan arbeider vi med saker?
- Vi foretar brede saksutredninger gjennom samtaler med barn/elev, foresatte og personale i barnehage/skole,
- Vi driver ulike former for kartlegging/testing, og observasjon i barnehage/skole
- Vi samarbeider med foresatte, barnehage/skole og andre hjelpeinstanser gjennom samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter.
- Vi gir oppfølging og veiledning til barnet/eleven gjennom avtalte kontaktmøter med barnehage/skole.
- Vi formidler kontakt til andre hjelpeinstanser når det er nødvendig i forbindelse med utredning eller oppfølging.
- Vi kan også gi direkte råd og veiledning til lærere, foresatte og elever.
- PPT deltar i BTI arbeidet (Bedre tverrfaglig innsats) i Elverum kommune. Alle ansatte som jobber med barn, unge eller familier jobber etter denne modellen (BTI). BTI er et arbeidsverktøy for oss ansatte, og beskriver hvordan barn, unge og deres familier skal bli møtt i tjenestene. Modellen handler om å samarbeide på tvers av sektorer og enheter, og skal sikre tidlig innsats uten brudd i oppfølgningen. Modellen inneholder handlingsveileder med fremgangs beskrivelse og verktøy. Stafettlogg (Visma flyt samspill) brukes som hjelpemiddel, og er en digital samhandlingsarena. Vi har vært deltakere så langt i Visma flyt samspill barnehage. Visma flyt samspill skole vil startes opp til høsten (2023).
- Vi samarbeider ellers i individsaker, uten at det er tilknyttet BTI, med pedagogisk innsats team (PIT) i barnehagen, helsesykepleiertjenesten, miljøterapeut tilknyttet helsestasjon, kommunepsykolog og barneverntjenesten
- PPT tilbyr barnehager muligheten til å drøfte saker i møte med et eget barnehageteam. Saker som kan drøftes er både individsaker og systemsaker. Det er viktig at det innhentes samtykke fra foresatte i forkant av drøftingsmøtene. Saker kan også drøftes anonymt, men vi ønsker at man tilstreber et samtykke. Barnehageteamet består av Gry Helen Bekk Norstad, Heidi Madsen og Thor Erik Engemoen.
- Logopedisk konsultasjon tilbys to ganger i måneden (onsdager i partallsuker). Dette for å kunne tilby veiledning/vurdering av logopedbehov innen de logopediske fagområdene språklydsutvikling og taleflytvansker (stamming og løpsk tale). Målgruppen er foresatte, helsesykepleiere, samt ansatte i barnehager og skoler. Konsultasjonsordningen skal gi rom for å drøfte barn og unge med logoped og PP-rådgiver uten at saken må henvises i forkant. Barnet som drøftes kan være anonymt, og det eneste som registreres i våre systemer er navn på de voksne som deltar, dato for samtalen og noen stikkord om veien videre. Etter konsultasjonen vurderes det om det skal henvises PPT/logoped direkte, eller om det først skal prøves ut noen tiltak. Logoped veileder eventuelle tiltak og kan også komme med konkret øvingsmateriell.
- Henvendelser fra personer med behov for en signatur fra PPT på søknadsskjemaet til Lånekassen om tilleggsstipend, ved at de tidligere har fått en bekreftelse på dysleksi (nedsatt funksjonsevne) skriver vi ikke under på. Unntaket er der du som saksbehandler kjenner personens nedsatte funksjonsevne (dysleksi) så godt at du kan signere på at personen ikke har mulighet til å jobbe ved studiene.
Alternativ opplæringsarena
Det første vilkåret for bruk av en alternativ opplæringsarena er at det må være fattet et enkeltvedtak om spesialundervisning for den aktuelle eleven. I dette enkeltvedtaket må det være fastsatt at eleven skal ha opplæring på en alternativ opplæringsarena.
Opplæringstilbudet til elever med rett til spesialundervisning skal være slik at eleven får et forsvarlig utbytte av opplæringen, jf. opplæringsloven § 5-1 andre ledd. Når det skal avgjøres hva som er et forsvarlig utbytte av opplæringstilbudet skal elevens utviklingsmuligheter særlig vektlegges. Opplæringstilbudet skal gi eleven mål å strekke seg etter. I vurderingen av hva som er et forsvarlig utbytte av et opplæringstilbud skal det ses hen til utbyttet andre elever forventes å få av sitt opplæringstilbud, og i hvilken grad det er mulig å sette inn tiltak for å bedre elevens utbytte slik at det er mulig for eleven å få et likeverdig opplæringstilbud. Kravet til et likeverdig tilbud er ikke et krav om at opplæringstilbudet skal være likt, men at eleven skal ha omtrent de samme mulighetene for å nå de målene som er realistiske å sette for han/henne, som andre elever har for å nå sine mål med det ordinære opplæringstilbudet. Det skal også vurderes hvilke opplæringsmål som er realistiske for eleven og hva som kan være et forsvarlig utbytte av opplæringen. Dersom opplæringstilbudet til eleven ikke gir eleven forsvarlig utbytte, oppfyller tilbudet ikke elevens rett. Det må da vurderes hvordan opplæringen kan tilrettelegges på andre måter for at eleven skal få et forsvarlig utbytte av opplæringen.
Elever med rett til spesialundervisning har rett til samme timetall som andre elever, jf. opplæringsloven § 5-1 annet ledd.
Hvordan får du kontakt med oss?
- Til vanlig går henvendelser til oss via barnehage/skole etter skriftlig samtykke fra foresatte eller eleven selv (over 15 år).
- Foresatte som er usikre på om deres barn får tilstrekkelig hjelp for sine vansker bør først drøfte dette med barnehage/skole for å forsøke å finne løsninger. Hvis en kommer frem til at det bør settes inn særskilte hjelpetiltak, bistår barnehage/skole dere med å formulere en melding til oss. Dette skjer på eget skjema som fås på skole/barnehage, eller ved henvendelse til oss.
- Foresatte og ungdom over 15 år har en selvstendig rett til å be om vurdering og hjelp fra oss (slik henvendelse skjer på eget skjema som fås ved henvendelse til oss).
- Du kan også ta uformell kontakt med oss via telefon, dersom du ønsker å prate om en bekymring med en av våre fagpersoner.
Ansatte i PPT Elverum
Enhetseder: Mette Kristin Hage -Mette.kristin.hage@elverum.kommune.no
Nestleder: Tone Kristin Killi - Tone.killi@elverum.kommune.no
Rådgiver: Heidi Jeanette Madsen - Heidi.jeanette.madsen@elverum.kommune.no
Rådgiver: Randi Catrina Wood - Randi.Catrina.Wood@elverum.kommune.no
Rådgiver: Gry Helene Bekk Norstad - Gry.Helen.Bekk.Norstad@elverum.kommune.no
Rådgiver: Thor Erik Engemoen - Thor.Erik.Engemoen@elverum.kommune.no
Rådgiver: Kristin Myreng Elverhøy - Kristin.Myreng.Elverhoy@elverum.kommune.no
Logoped: Eline Mælum Lersveen - Eline.Melum.Lersveen@elverum.kommune.no
Merkantil: Grethe Halvorsen - Grethe.Halvorsen@elverum.kommune.no