Hva er brukerstyrt personlig assistanse?
Brukerstyrt personlig assistanse, forkortet BPA, er en måte å assistere deg med funksjonshemning som trenger hjelp i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet.
Du ansetter selv assistenter som kan hjelpe deg med det du ikke klarer selv. Slik får du mulighet til å ha et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for din funksjonshemning.
Hvem kan få BPA?
Du som bor hjemme eller oppholder deg i Elverum kommune og:
- er helt avhengig av hjelp for å greie dagliglivets gjøremål.
- har et hjelpebehov som er omfattende og av varig karakter (minst to år).
- du eller dine pårørende har evne og vilje til å ta ansvar for opplæring av dine personlige assistenter.
- du eller dine pårørende har evne og vilje til å planlegge din hverdag og fungere som arbeidsleder.
Tjenester som krever omfattende medisinsk faglig kompetanse og som klassifiseres som helsehjelp, inngår ikke BPA-ordningen.
Hva koster det?
Du betaler kun for den delen av BPA som omhandler hjemmehjelpstjeneste.
Husstandens samlede inntekt bestemmer hvor mye du betaler for hjemmehjelp. Vi bruker grunnbeløp (G) for å beregne timesats og utgiftstak.
Disse tilbyr BPA i Elverum
Dette er en oversikt over leverandører som tilbyr brukerstyrt personlig assistanse (BPA) i Elverum kommune.
Slik søker du
Du søker via et digitalt skjema. Søknadene blir behandlet fortløpende.
Søk om brukerstyrt personlig assistent
Kan du ikke søke elektronisk? Papirsøknad finner du her. (PDF, 153 kB)
Papirskjemaet sendes til:
Elverum kommune
Tildeling og koordinerende enhet
Postboks 403 Vestad
2418 Elverum
Tildeling og koordinerende enhet
- Telefon: 400 35 548 / 62 43 30 00
- Åpningstid: mandag til fredag kl. 09.00 - 15.00
- Adresse: Helsehuset, Kirkevegen 47, 2406 Elverum
- Enhetsleder Eva Aastad
Søke om helsetjenester
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helsetjenester i Elverum kommune på telefon 62 43 30 00 hverdager kl. 09.00 - 15.00. Du kan også be andre hjelpe deg. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Kommunen behandler søknaden din så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om årsaken til dette. Du får samtidig opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Vanligvis kommer vi på hjemmebesøk. Deretter fattes det et vedtak.
Det er ikke søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på fire uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med, og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen.
Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemnd eller Statsforvalteren i Innlandet, som avgjør om du har rett i din klage.