Har du fått en gul lapp på bilvinduet? Parkeringsgebyr og kontrollsanksjon kan påklages med hjemmel i Forskrift om offentlig parkeringsgebyr.
- Parkeringsgebyr kan påklages med hjemmel i Forskrift om offentlig parkeringsgebyr. Klageordning §7
- Kontrollsanksjon kan påklages med hjemmel i Parkeringsforskriften - Klageordning §44
Dersom du mener det er grunn til å klage, må du alltid klage til den virksomheten som har gitt deg gebyr eller kontrollsanksjon. Informasjon om hvor du skal klage finner du på kontrollsanksjonen eller parkeringsgebyret. (Dette er den gule lappen du har fått på bilvinduet).
Hvilke plikter har du som bilfører?
Som bilfører plikter du å ha kunnskap om parkeringsbestemmelsene. Du har også streng aktsomhetsplikt, og skal observere skilter som er satt opp på stedet. Det er ingen grunn til å klage hvis du ikke forsto skiltet eller trodde bilen var lovlig parkert.
Hvem kan klage?
Som eier eller bilfører har du rett til å klage på parkeringsgebyr, kontrollsanksjon, piggdekkavgift eller inntauing hvis du mener at ileggelsen ikke er riktig. I tillegg kan du søke om ettergivelse av "særlige grunner".
Klagefrist
Du må klage innen tre uker etter at du fikk ileggelsen. Etter klagefristen kan klagen kun behandles hvis du ikke kan bebreides for forsinkelsen, eller hvis det av helt spesielle grunner er rimelig at klagen likevel blir behandlet.
Hvordan klage?
Du kan også skrive ut en papirversjon av skjemaet fylle det ut og sende det pr. post til Elverum kommune, Postboks 403 Vestad, 2418 Elverum.
Behandling av klagen
Kommunen har plikt til å behandle saken så snart som mulig. Dersom kommunen ikke kan avgjøre saken og gi svar innen én måned, skal du ha et foreløpig svarbrev om dette, med opplysninger om når det antas at du får et vedtak (forvaltningslovens § 11a).
Dersom du får medhold i klagen, får du tilbakebetalt parkeringsgebyret eller tilleggsavgiften.
Avslag
Får du avslag på denne klagen og ønsker å klage videre, er det to forskjellige måter:
- Parkeringsgebyr som er gitt av en kommune eller politiet skal eventuelt behandles av tingretten (kommunen eller politiet vil sende saken til retten dersom du krever det).
- Ilagt kontrollsanksjon skal eventuelt behandles av Parkeringsklagenemnda.
Klagen til parkeringsklagenemda må fremsettes skriftlig, og kan sendes elektronisk på www.pklagenemnda.no eller per post til:
Parkeringsklagenemnda, Øvre Slottsgate 18-20, 0157 Oslo.
Klagefristen er 1 år fra datoen du klaget til virksomheten. Kontrollsanksjonen må imidlertid betales dersom du ikke klager innen 3 uker fra dette avslagsbrevet er mottatt. Dette gjelder selv om du tenker å klage til nemnda på et senere tidspunkt.
Dersom du fortsatt bestrider kravet, men ikke ønsker å klage saken inn for Parkeringsklagenemnda ber vi om å bli underrettet om dette innen 3 uker, slik at vi eventuelt kan bringe saken inn for forliksrådet for rettslig behandling. I motsatt fall vil det bli iverksatt inkasso av kravet.
Vi gjør oppmerksom på at du vil måtte dekke sakens omkostninger dersom du taper saken ved en behandling i forliksrådet, mens behandlingen i Parkeringsklagenemnda er gratis for forbrukeren. En forbruker kan bare helt unntaksvis pålegges å dekke parkeringsvirksomhetens omkostninger.
Hvilke klager fører ikke frem?
Under ser du eksempler på typiske tilfeller av brudd på parkeringsreglene.
4c TRFR §17.1: Stans forbudt – helt eler delvis på fortau, gangveg eller sykkelveg
Du har ikke lov til å stanse eller parkere helt eller delvis på fortau, gang og sykkelveg. Mange stanser på fortauet fordi de ønsker å ikke være i veien for andre bilister.
Det kan i mange tilfeller være slik at det faktisk er lovlig å stanse eller parkere i veibanen, selv om det kan virke som om det til en viss grad hindrer annen trafikk. Det viktige er da å følge aktsomhetsprinsippet og skilting i området. Det er ingen unntak for varelevering eller liknende.
4b TRFR §17.1: Stans forbud – i vegkryss eller nærmere enn 5 meter
Det er forbudt å stanse i veikryss eller nærmere enn 5 meter fra veikrysset. Det skal være 5 meter fra nærmeste punkt på bilen (ikke hjulet) og til der fortauet, kantlinjen eller veikanten begynner å runde.
4d TRFR §17.1: Stans forbudt – på gangfelt eller nærmere enn 5 meter
Det er forbudt å stanse nærmere gangfelt enn 5 meter.
7a skilt 370: Stans forbudt
Skiltet betyr at all stans er forbudt. Her kan du ikke stoppe i det hele tatt, heller ikke for å slippe av eller på noe eller noen. Trafikal stans er unntatt, for eksempel stopp for fotgjengere, kødannelse eller lyskryss.
Skiltet er gyldig fra der det er satt opp og frem til nærmeste veikryss eller nytt parkeringsregulerende skilt.
7b skilt 372: Parkering forbudt
Det er ikke lov å parkere her. Du kan derimot stanse for å hente eller bringe noen eller noe, men kun kortest mulig tid. Kortest mulig tid betyr at personer du skal hente står klare og venter på deg. Om du skal laste inn eller ut noe betyr kortest mulig tid at du ikke har anledning til å ta pauser. Kjøretøyet skal fjernes ved første anledning.
Skiltet er gyldig fra der det er satt opp og frem til nærmeste veikryss eller nytt parkeringsregulerende skilt.
Skilt 552/832: Ikke synlig parkeringsskive eller ikke gyldig parkeringsskive
Underskiltet betyr at du kun kan parkere om du angir tidspunktet for når du parkerte. Dette gjør du ved å benytte P-skive, eller skrive ankomsttid på en lapp og legge den godt synlig i frontruta. Bilen skal fjernes fra plassen før den har stått over maks-tiden angitt på underskiltet.
Skiltet er gyldig fra der det er satt opp og frem til nærmeste veikryss eller nytt parkeringsregulerende skilt.
7e skilt 552/807.8: Bevegelseshemmede
Plassen er reservert for forflytningshemmede med HC-kort. Du kan ikke stå parkert her uten slikt kort. Skiltet er gyldig fra der det er satt opp og frem til nærmeste veikryss eller nytt parkeringsregulerende skilt.
1a Parkeringsforskiften: Ikke betalt/ikke tilstrekkelig betalt/ikke synlig kvittering (§10)
Betaling skal skje umiddelbart og kvittering for betalt avgift skal legges godt synlig bak frontruta. Det er fører av kjøretøyet som har ansvaret for at kvitteringen ligger godt synlig hele tiden mens kjøretøyet er parkert på avgiftsbelagt parkeringsplass. Fører skal sjekke at kvitteringen er godt synlig fra utsiden før kjøretøyet forlates. Det betyr at det er fører som er ansvarlig hvis kvitteringen snus eller faller ned fra dashbordet i det bildøren lukkes. Det er også førers ansvar hvis kvitteringen blåser ned fra dashbordet på grunn av at vinduene/takluken står åpen, eller hvis den fjernes av kjæledyr eller passasjerer som er etterlatt i kjøretøyet.
Bilførers aktsomhetsplikt:
Bilfører har plikt til å forvisse seg om at kjøretøyet er lovlig parkert, jf. vegtrafikkloven § 5,1 ledd. Dette innebærer at bilfører aktivt må undersøke hvorvidt det er parkeringsregulerende skilt på stedet. Bestemmelsen angir en meget streng aktsomhetsnorm, og dette innebærer at aktsomhetsplikten ikke er begrenset til å omfatte det bilfører ser fra førersetet eller stående ved kjøretøyet. Om nødvendig må bilfører kontrollere hele kvartalet eller sonen for eventuelle parkeringsregulerende skilt. Dersom bilfører er ukjent på stedet og/eller det er mørkt, regn, snø eller lignende skjerpes aktsomhetsplikten ytterligere.
Denne forståelsen av innholdet i aktsomhetsplikten er lagt til grunn i en rekke rettskjennelser, og Elverum kommune tar rettspraksis på området til etterretning i avgjørelsen om hvorvidt bilfører har opptrådt uaktsomt.