Her finner du oversikt over kommunale avgifter og gebyrer
Fakturaer fra kommunen kan være følgende:
- Eiendomsavgifter: vann og avløp, eiendomsskatt, renovasjon (SØIR) og feiing (Midt-Hedmark brann og redning)
- Parkeringsgebyr og kontrollsanksjoner parkering
- Kommunale barnehager
- SFO
- Kulturskolen
- Helsestasjon
- Husleie
- Byggetjenester/ krav fra eiendom
- Egenandel hjemmetjenester
- Andre krav der kommunen er kreditor
Se alle priser for kommunale tjenester her: Gebyrregulativet 2022
Alle gebyr som er merverdiavgiftspliktige er i regulativet oppgitt inklusiv merverdiavgift, eventuelle fritak er spesifisert.
Gebyrregulativet (betalingsregulativ) blir, sammen med Handlings- og økonomiplanen, behandlet og vedtatt av kommunestyret i Elverum i midten av desember hvert år.
Hvordan betale fakturaen?
Elverum kommune har nå lagt til rette for at kunden kan velge flere typer elektroniske løsninger for mottak av faktura. Les mer her
Dersom du ikke klarer å betale innen forfall kan du søke om utsettelse av betaling eller en nedbetalingsavtale.
Søknaden sendes til vår e-post: innfordring@elverum.kommune.no
Eventuelt ta kontakt på telefon. Ring sentralbordet 62 43 30 00, og spør etter innfordringsavdelingen.
Dersom du er uenig i kravet må du gi tilbakemelding om dette fort som mulig. Klagen skal stiles til Elverum kommune og merkes med rett avdeling/sektor.
Send din innsigelse/klage til: postmottak@elverum.kommune.no
Les mer om betaling og inkasso her
Les også nye regler for betaling av kommunale fakturaer
Når forfaller fakturaen?
I stedet for opphoping av regninger i mars og september måned, vil nå fakturaene fra Elverum kommune, Midt-Hedmark brann- og redningsvesen og SØIR
fordeles utover året.
- Februar: SØIR 1. termin
- Mars: Kommunale avgifter 1. termin(vann og avløp). Eiendomsskatt 1. termin
- April: Årsgebyr Midt-Hedmark Brann og Redningsvesen
- Mai: Eiendomsskatt 2. termin
- September: SØIR Husholdning 2. termin. Eiendomsskatt 3. termin
- Oktober: Kommunale avgifter 2. termin (vann og avløp)
- November: Eiendomsskatt 4. termin
Skatteoppkrever
1. november 2020 ble overtok Skatteetaten ansvaret for skatteoppkreveroppgavene som kommunen tidligere hadde. Skatteetaten får nå et helhetlig ansvar for fastsetting, innkreving og kontroll av skatter og avgifter.
Etter denne datoen har ikke kommunen egen skatteoppkrever/kemner.
Oppgavene som overføres til Skatteetaten er blant annet:
- innkreving av restskatt
- utbetaling av skatt til gode
- tilleggsforskudd
- forskuddstrekk/arbeidsgiveravgift
- utleggstrekk vedr. skattekrav
- motregning
- konto-/saldoutskrift for skatt og avgift