Les om hva du må huske på dersom du er på flyttefot.
Adresseendring
Skal du flytte innen Norge, må du sende oss flyttemelding innen 8 dager etter at du har flyttet.
Les mer her hos Skatteetaten her.
Folkeregisteret gir ikke melding til Posten om din nye adresse. For å sikre at posten blir levert på din nye adresse når du har flyttet, må du melde adresseendring. Dette kan du gjøre her.
Bostedattest
En bostedattest, også kalt bostedsbevis, dokumenterer hvor du bor og hvor lenge du har bodd på en adresse. Du trenger en bostedsattest dersom du må dokumentere hvor du bor i forbindelse med søknader til stat, kommune og fylkeskommune. Bostedsattest dokumenterer også innflyttingstidspunkt til adressen.
Hvem kan få bostedsattest?
Bostedsattester skrives ut kun på forespørsel fra:
- den attesten gjelder
- ektefellen/den registrerte partneren
- en av de nærmeste slektningene (må kunne dokumentere at han/hun har et begrunnet behov for attesten)
- offentlig myndighet
- verge eller hjelpeverge
Bostedsattester utstedes ikke til personer som er registrert som utvandret.
Slik bestiller du attesten
Her finner du fremgangsmåten, og søknadsskjemaet.
Attesten blir deretter sendt til din folkeregistrerte adresse. Det er cirka to ukers ventetid (pluss postgang).