1. trinn på Ydalir skole synes det er veldig stas å få besøk av ordfører Lillian Skjærvik, utdanningssjef Tord Arnesen og leder for systemarbeidet hjerterom på timeplanen, Line Melhus.
- Tommel opp for å få besøk og for å få t-skjorter, sier Lauritz Småriseth, Luna Druglimo og Daria Elena Hurmuz.
Siden 2016 har Elverumskolen hatt "Hjerterom på timeplanen". Det er et verdiarbeid som starter i 1. klasse, og som følger elevene gjennom hele grunnskolen. Det handler om å lære barna gode holdninger, og lære dem hvordan de skal etterleve dem.
Det er skrevet ned seks verdier på en plakat som barna skal følge.
- Jeg skjønner ikke alt som står her, men vi skal være snille med hverandre og snakke sant, sier Luna, og kikker på plakaten med verdier som gjelder for 1b.
På plakaten står det:
- Snakke sant
- Vennskap
- Medbestemmelse
- Være god, og vise godhet
- Respektere
- Omtanke/vise hensyn
På plakaten til 1a står det:
- Snakke sant
- Dele
- Vennskap
- Inkludere alle
- Respektere
- Være gode, og vise godhet
I løpet av skoleåret skal klassene lære mer om hva verdiene betyr, og hvordan de kan følge dem. Verdiene endrer seg hvert skoleår, og elevene skal følge dem hele skoleforløpet. Verdiene lages i samarbeid med foreldre.
- Jeg er veldig glad for at vi har Hjerterom på timeplanen i Elverumskolen. Det er et viktig verdiarbeid. Når jeg leser hva som står på plakatene deres så ser jeg at verdiene dere har, er de samme verdiene som vi har i Elverum kommune. Vi skal snakke åpent med hverandre, snakke sant og vi skal respektere hverandre, sa ordfører Skjærvik før hun delte ut t-skjorter og armbånd.
"Hjerterom på timeplanen" er et systemarbeid for verdiarbeid i skolen designet av Helene Dæhlin og videreutviklet i samarbeid med koordinator og leder for systemarbeidet, Line Melhus.
Melhus har tidligere sagt at det ligger verdier til grunn for alle våre handlinger.
- Derfor er bevisstgjøring og undervisning i verdivalg avgjørende for å bidra til at barn og unge utvikler etisk gode verdier og handlinger. Verdier går ikke i arv. De er noe vi må lære og øve på hele livet. Vi spør ofte barna hva de vil bli, men det er like viktig å spørre hvem du er og hvem du vil være.