De siste månedene har byplanleggere våre laget en plan kalt "Handlingsplanen for sykkelbyen Elverum 2017–2020", som i korte trekk dreier seg om å tilrettelegge Elverum for gående og syklende. Dette, blant annet gjennom å finne gode hovedsykkelruter, lage sykkelrutekart, øke fokuset på drift og vedlikehold av gang- og sykkelveger, informasjon og kommunikasjon, holdningsskapende arbeid og tellinger av antall syklister i byen. Onsdag 25. april ble planen vedtatt av kommunestyret.
Her kan du lese planen.
Bakgrunn for planen
22. mai 2015 ble det inngått en sykkelbyavtale mellom Statens vegvesen og Elverum kommune. Statens vegvesen er initiativtaker for samarbeidet. Tanken bak avtalen er å fremme sykkel som fremkomstmiddel og øke antallet syklende i Elverum. Sykkelarbeidet har lenge vært en del av byplanen, men det er først nå at arbeidet skal følges opp og prioriteres.
Deler av planen er basert på utredningen gjort av Vista Utredning AS, kalt ”Fagrapport for areal- og transportutvikling i Elverum”, som du kan lese her. Rapporten beskriver en gå- og sykkelstrategi for å redusere trafikkveksten og skal brukes som faglig støtte i spørsmål rundt byutvikling, som transportløsninger og grønne strukturer.
– Det er viktig å få sykkel på dagsorden og få økt fokus på sykkel som transportmiddel, sier arealplanlegger i kommunen Henri Auer.
Det har blitt etablert en arbeidsgruppe for sykkelbyen Elverum med deltakere fra kommunens administrasjon, Statens vegvesen og Hedmark fylkeskommune. Deres ansvar er å sørge for oppfølging av planen og fremtidige tiltak som er i tråd med målene.
Bedre folkehelse og renere luft
Det er ingen hemmelighet at sykling fører til bedre folkehelse. Det ligger potensielt store helsegevinster i at man bytter ut bilen med sykkel. Vi har et mål om én prosent befolkningsvekst per år – noe som på sikt kan føre til utfordringer med biler i byen. Hvis flere velger å bruke sykkel som transportmiddel betyr det redusert støy og utslipp av CO2, mindre bilkøer og mer tilgjengelig plass.
– Dette fører til bedre folkehelse og en bærekraftig og attraktiv by, sier arealplansjef Britt Søgaard.
Nasjonale og lokale mål
Planen er bygget på nasjonale-, regionale- og kommunale planer for økt sykkelsatsning. Regjeringen har som mål å øke sykkelandelen fra fire til åtte prosent. Videre har de et mål om at 80 prosent av alle barn og unge skal gå eller sykle til skolen.
Elverum på sin side har – ifølge den siste reisevaneundersøkelsen fra 2013/14 – en sykkelandel på syv prosent. Innen 2020 skal dette tallet øke til 13 prosent.
Målene i planen skal være målbare og tydelige, og hovedmålene lyder:
- Sykkelandelen skal øke (med 13 prosent innen 2020 / andelen barn og unge som går eller sykler til skolen skal være minst 80 prosent innen samme år).
- Å få et sammenhengende og fremkommelig sykkelnett av høy kvalitet.
- Det skal oppleves trygt og enkelt å sykle i Elverum.
– For å oppnå dette er det viktig med sammenhengende og fremkommelig sykkelvegnett. Dette er for å øke sikkerheten og trygghetsfølelsen, sier Henri Auer. Han legger vekt på at det fremover skal hentes inn nye tall på andelen syklister i Elverum.
Hva skjer fremover?
Sykkelplanleggingen kommer å ha stor prioritet i byplanarbeidet fremover. – Vi kommer til å fokusere på å lage hovedsykkelruter, med informasjon om hvor rutene er i dag og hvor de planlegges i fremtiden. Videre skal vi prioritere strekninger langs hovedsykkelrutene for fremtidige fysiske tiltak, avslutter Auer.
Flere av tiltakene vil bli utført med egne midler/ressurser, med bidrag fra Statens vegvesen og Hedmark fylkeskommune. Etter at handlingsplanen er vedtatt, er det også enklere å søke om tilskudd på stat- og fylkesnivå. Hedmark fylkeskommune har eksempelvis fremmet et forslag om å gi alle sykkelbyer 500 000 kroner per år i perioden 2018–2021, som da skal brukes til tiltak innen sykkel og infrastruktur.