- Det er skikkelig kult, og så er det ikke langt unna barnehagen heller, forteller Melvin om naturutegruppa han og 12 andre barn fra Maurtua er en del av.
I gapahuken på Furuplassen, bare et steinkast unna Stavåsbakken barnehage, har avdelingen Maurtua base for naturutegruppa. Tilbudet, som hadde oppstart i august, ble godt tatt imot av foreldrene. Faktisk så populært at flere barn dessverre fikk avslag på søknaden.
- Det var vondt å si nei, men grillhytta i barnehagen er dessverre ikke stor nok til flere. Derfor er årets naturutegruppe for 13 barn i alderen 3 og 4 år. Drømmen er å kunne etablere en større lavvo slik at naturutegruppa kan utvides, sier pedagogisk leder i Stavåsbakken barnehage, Kjersti Torp Volla.
Det er Kjersti og barne- og ungdomsarbeider Gry Hvorup Øverby som er ansvarlige for naturutegruppa. Gapahuken på Furuplassen er naturutegruppas base. Her kan barna både leke og lære – og finne ly for både regnskur og snøfall. Skulle det bli alt for kaldt har de tilgang til grillhytte med innlagt strøm, ovn, stekeovn og annet utstyr.
- Hver onsdag har vi «innedag». Da leker naturutegruppa ute på barnehageområdet sammen med de andre barna. Selv om vi er en egen gruppe, er vi jo en del av helheten. Noen dager er også andre grupper med oss på tur i skogen, forteller Gry.
De studerer epler; hvordan de ser ut inni og hvordan de blir til. Det samme med tyttebær og blåbær; hvordan de smaker og hvem i skogen som liker å spise bær. Når naturutegruppa har plukket en del bær, samler de seg ved bordet i gapahuken for å tegne med bærene på tykt papir.
«Forskning viser en sammenheng mellom fysisk miljø, stressnivå, barns bevegelsesutvikling og trivsel i barnehager. Gjennom organisering av leken og utvikling av lekens fortellinger utvikler barna komplekse sosiale mønster i samspill med hverandre. De viser en stor evne til løsningsorientering, som blir forhandlet frem i fellesskap, sosiale egenskaper som har en verdi for evne til samhandling og opplevelse av medbestemmelse.»
- Barna lærer mye av å være ute, og de lærer akkurat det samme her som de gjør inne i barnehagen – bare på en litt annen måte. Utelek og læring gir dem et «frirom» hvor de opplever mestring og glede. De blir enda mer kreative - og inkluderende. Dette gjør at det blir mindre konflikter, faktisk ingen til nå. Vi ser at ungene koser seg, og da gjør vi voksne det også, er Kjersti og Gry enige i.