Statsforvalteren passer på at skoler og kommuner følger loven. Dette gjør de ved å gjennomføre tilsyn. Tilsynet med spesialundervisning er gjennomført ved mange skoler i hele landet, fordi det er viktig at elever med vedtak om spesialundervisning får den tilretteleggingen de har rett på. I høst hadde turen kommet til Elverum kommune.
- Lærer av tilsyn
Tilsynet er gjort av utvalgte saker fra Elverum ungdomsskole og Ydalir skole, hvor også noen elever har sin opplæring ved de alternative læringsstedene Liatunet og Oasen.
- Vi lærer mye av å ha tilsyn, og det hjelper oss til å bli enda bedre. Det gir oss gode innspill til hvordan vi kan utvikle kommunale rutiner og maler. Vi har hatt god dialog med statsforvalteren underveis i tilsynet, og ser fram til forbedringsarbeidet som kommer som en følge av tilsynet. Dette blir et viktig arbeid mot at ny opplæringslov trer i kraft kommende år, sier skolesjef i Elverum kommune, Askild Andersen Bø.
Statsforvalteren skriver i sin rapport om tilsynet at de har avdekket mulig brudd på regelverket som kommunen må rette opp.
- Rapporten er tydelig og gir god veiledning inn i vårt forbedringsarbeid. Tilsynet har tatt utgangspunktet i saker fra skoleåret 2022-2023, så noe av det som er påpekt har vi allerede rettet opp i fra nåværende skoleår. Vi vil nå sette i gang med å rette opp brudd som gjenstår, sier Andersen Bø.
Overholder ikke regelverket på alle områder
I tilsynet har statsforvalteren undersøkt om Elverum kommune oppfyller kravene i regelverket når det gjelder det å fatte vedtak om og å planlegge, gjennomføre og følge opp spesialundervisning, slik det står i opplæringsloven kapittel 5, saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven og barnekonvensjonen.
Statsforvalteren finner altså at Elverum ikke overholder regelverket på alle områder.
Når det gjelder det å gjøre et vedtak om spesialundervisning så viser tilsynet at kommunen må se til at:
- Det innhentes samtykke fra elever over 15 år før skolene fatter vedtak om spesialundervisning.
- Foreldre og elever gis mulighet til å uttale seg om innholdet i den sakkyndige vurderingen før det fattes vedtak om spesialundervisning.
- Saken er tilstrekkelig opplyst før det fattes vedtak om spesialundervisning.
- Vedtakene inneholder opplysninger om omfanget av spesialundervisningen, hvilket innhold den skal ha og hvordan den skal organiseres.
- Skolene tar stilling til hva som er barnets beste når de fatter vedtak om spesialundervisning.
Kommunen må sørge for at spesialundervisningen planlegges, gjennomføres og følges opp i tråd med vedtakene og opplæringsloven, jf. opplæringsloven §§ 5-1, 5-5 og 10-11.
Tilsynet viser at kommunen må se til at:
- Skolene utarbeider IOP-er snarest mulig for alle elever som har vedtak om spesialundervisning. (IOP står for individuell opplæringsplan, og alle elever som har fått vedtatt rett på spesialundervisning skal ha enn dette.)
- IOP-ene skal inneholde:
- en beskrivelse av organiseringen av spesialundervisningen, og denne skal være i samsvar med vedtakene.
- hvilke mål elevene skal nå og beskrivelser av avvik fra de ordinære læreplanene, og at beskrivelsene er i samsvar med vedtakene.
- beskrivelse av hvilket innhold spesialundervisningen skal ha, og at beskrivelsene av innholdet er i samsvar med vedtakene. - Skolene setter i gang spesialundervisningen fra vedtaksdato eller fra når det er fastsatt i vedtaket.
- Skolen gir spesialundervisningen med en organisering og et innhold som er i samsvar med vedtakene, og i det omfanget som er fastsatt.
- Skolene gir elever med spesialundervisning det samme totale timetallet som andre elever, med mindre vedtakene sier noe annet.
- Skolene sørger for at assistenter og andre ufaglærte som bidrar i gjennomføringen av spesialundervisning, får nødvendig veiledning av kompetente lærere.
- Skolen gjennomfører spesialundervisningen slik at barnets beste er ivaretatt.
- Skolene utarbeider årsrapport for alle elever som får spesialundervisning, og sender den til elever over 15 år, og til foreldrene.