- Psykisk helse er et viktig tema, fordi alle har en psykisk helse og det er viktig at vi i skolen legger til rette for at barn og unges psykiske helse er så bra som mulig, sier rektor ved InnPed, Janne Aasebø Johnsen, som hadde det faglige ansvaret for dagen.
Ny oppvekstreform
I januar 2022 tredde barnevernreformen, også kalt oppvekstreformen, i kraft. Den gir mer ansvar til kommunene på barnevernsområdet, og skal styrke kommunenes forebyggende arbeid og tidlig innsats. Målet er at endringer i barnevernet skal bidra til at flere utsatte barn og familier får den hjelpen de trenger på et tidlig tidspunkt.
- For å imøtekomme den nye reformen må Elverum kommune etablere en kultur for tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid til barnets beste på alle nivåer. Dette gjelder blant annet hvordan den ansatte møter barn og unge i hverdagen, egne holdninger til jobben sin, og måten den enkelte kan komme i posisjon til å snakke med barn og unge for tidlig å avdekke og undre seg rundt barnets og unges bekymring, sier rådgiver på skolekontoret, Kjersti Drtina Øversveen.
Kommunen hadde søkt og fått prosjektmidler til kompetanseheving rundt psykisk helse fra Utdanningsdirektoratet.
Fokus på psykisk helse
For å ruste ansatte i skole til å oppfylle nasjonal retningslinje om «Tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge» er det behov for nye måter å tenke på og bevissthet rundt hvordan vi møter barn og unge i skole/SFO.
- En slik fagdag kan bidra til felles kompetanseheving for barne- og ungdomsveilederne i kommunen, sier Øversveen.
I løpet av fagdagen var det fokus på psykisk helse, med undertemaene psykisk helse, anerkjennelse, traumebevisst omsorg og den vanskelige samtalen. De snakket om psykisk helse, observasjon, forskjellen mellom psykiske plager og psykiske lidelser, beskyttelse- og risikofaktorer, anerkjennelse, krenkelser og den vanskelige samtalen.
Rektor ved InnPed, Janne Aasebø Johnsen, sier noe av det viktigste budskapet for dagen var samarbeid.
- Det viktigste budskapet er at vi i de ulike profesjonsfellesskapene vi er en del av, må snakke om, drøfte og reflektere rundt hvordan vi kan styrke barn og unges psykiske helse og at det er viktig at vi snakker sammen om hva vi observerer og legger planer for hva vi skal gjøre med det vi ser og det vi får vite noe om. Dette er et arbeid vi har begynt på og det skal følges opp, sier Aasebø Johnsen.
Viktig å sette psykisk helse på dagsorden
Arbeidsformene under fagdagen varierte mellom forelesning, refleksjoner og arbeid i grupper. Alle skolene i kommunen var representerte på fagdagen. Blant deltakerne var avdelingsleder på Søbakken skole, Grete Martinsen.
Hun mener det er veldig viktig å sette psykisk helse på dagsorden og kanskje viktigere enn noensinne med tanke på pandemien vi har vært gjennom og uroen som er i verden.
- Janne, rektor på InnPed, var meget dyktig og fikk frem mye viktig som vi tok med oss. Det er et stort tema, derfor er det viktig å reflektere og følge opp dette på hver enkelt enhet i ettertid. Et av fokusområdene våre på Søbakken skole er trygt og godt skolemiljø, og dette henger godt sammen med psykisk helse. Derfor blir det naturlig satt fokus på hos oss, sier Martinsen.