- Målet med "Hjerterom på timeplanen" er å bidra systematisk til å sette personlig vekst og trening av sosiale ferdigheter på timeplanen, både hjemme og på skolen. Vi vil styrke skole-hjem-samarbeidet og bidra til å styrke barn og unges dannelse, slik at vi får robuste, tolerante og inkluderende barn med god helse, sier koordinator og leder for systemarbeidet, Line Melhus.
Verdier
Det er fjerde året at elevene i grunnskolen i Elverum har "Hjerterom på timeplanen". Dette er et systemarbeid for verdiarbeid i skolen, designet av Helene Dæhlin og videreutviklet i samarbeid med Melhus. Arbeidet er nå en etablert del av Elverum kommunes handlingsplan.
Alle barneskoler jobber ut ifra "Hjerterom på timeplanen" sin modell. Arbeidet blir i dag evaluert på ledermøter, etter fagdager og foreldremøter. "Hjerterom på timeplanen" følger barna fra 1. klasse til 10. klasse.
- Les også: "Ta alle med i leken"
Utdanningssjefen har som mål at man på sikt skal å nå alle barn og unge mellom 0-16 år i Elverum kommune, deres foresatte, og leder og pedagogisk personell i barnehage og skole.
I 1. klasse settes det opp fem verdier som barna skal følge. Det kan være verdier som "Hilse og se andre" og "Ta med alle i leken". Fire av verdiene har foreldrene blitt enige om, den siste har skolen kommet med. Hvert år utarbeides det nye verdier for klassetrinnet.
Viktig arbeid
Fredagen før skolestart var lærere fra 1. til 4. trinn fra alle skolene i Elverum samlet for litt faglig påfyll, deling og utveksling av erfaringer.
Melhus sier dagen er viktig for de som jobber med "Hjerterom på timeplanen".
- Nå er vi på fjerde året, og da løftet vi innholdet fra metoder for undervisning til mer omkring systemarbeid, forskning og deling. Vi hadde fokus på at vi har gått fra pilot i 1. klasse, til at vi nå har innført arbeidet på fire trinn i alle skolene, altså etablert et systemarbeid, sier Melhus.
Under samlingen snakket utdanningssjef Tord Arnesen om forankring og utvidelse av arbeidet, og kommunepsykolog Camilla Hedstrøm-Grahn og kommuneoverlege Knut Ragnvald Skulberg snakket om tverrfaglig samarbeid med helsesektoren i kommunen. Det nye av året er at de utvider arbeidet til å bli et tverrfaglig samarbeid med helse.
- Hedstrøm-Grahn og Skulberg snakket om "Hjerterom på timeplanen" i et folkehelseperspektiv og tverrfaglig samarbeid. Noe lærerne ga tilbakemelding på at de satte pris på, sier Melhus.
Samarbeid med helse
Hun forteller at de også hadde fokus på at utdanningssektoren skal utarbeide en helhetlig plan som skal hete "Hjerterom på timeplanen" (tidligere kalt sosial læreplan) i forbindelse med dette tverrfaglige samarbeidet og at det kommer en ny læreplan for skolen.
- I dette arbeidet er skolene og barnehagene sentrale aktører, og deres innspill avgjørende i utarbeidelsen av den nye handlingsplanen i høst, derfor benyttet vi anledningen til å kjøre litt prosess på dette når vi er samlet slik.
Melhus sier at de ser på hjerterom-arbeidet som et viktig forebyggende arbeid for å skape gode lærings- og oppvekstmiljøer som forebygger mobbing og krenkelser i barnehagen, skolen og i hele lokalsamfunnet.
Hun er glad at de nå har fått med seg helse på laget.
- Vi må se hele barnet, og barnets helse er en del av skoledagen og omvendt. Det sies at det skal en hel landsby til for å oppdra et barn. Derfor må vi se landsbyen som hele kommunen og jobbe tverrfaglig, dette er våre barn, sier Melhus.