- Vi lærer dem å bli litt opptatt av nese, munn, øyne, ja rett og slett kroppen sin, men også følelser og samhandling med andre. Vi prøver å knytte alt dette opp mot hjerterom og verdier, som alle i Terningen, både store og små, har jobbet med i to år, sier pedagogisk leder for småbarnsavdelingen Humlebo, Trine Storsveen.
Barnehagene i Elverum ble en del av verdiarbeidet Hjerterom for et år siden. Terningen var én av pilotbarnehagene, og begynte med Hjerterom for to år siden.
Kikker i speilet
Rundt et bord sitter Storsveen og fungerende pedagogisk leder for Løvetanna, Britt Søberg Myrvold, sammen med 2-åringene Mia, Mathias og Vetle. De minste har fått utdelt hvert sitt speil, og alle studerer ivrig sitt eget ansikt i speilet.
- Hvem er det du ser der? spør Trine 2-åringene.
- Meg! Hallo, hallo! sier Vetle, og smiler til seg sjøl i speilet.
- Se i speilet, kan du finne nesen din? sier Trine.
- Der, sier Mia, og peker.
Ved hjelp av blant annet speil, sang, bøker, dukker, baller og bilder lærer barna om seg sjøl og andre. Hver ball har ulikt ansikt, og da Trine holder fram ballen med trist ansikt og lurer på om ballen er lei seg, svarer Mathias: «Det går bra».
Verdiarbeid er en del av hverdagen
På gulvet ligger det bilder av blant annet nese, øyne og ører, samt plakater med barnas familier.
- Vi hengte først bildene på veggen, men barna er jo mest på gulvet så da la vi bildene der, og det er veldig populært. Vi har brukt mye tid sammen rundt plakatene av familien deres, så det har vært veldig stas. Det gjør at de minste blir enda mer interessert. Søsken synes også at det er gøy å se seg sjøl på gulvet i barnehage, sier Trine.
Hun forteller at de to ganger i uka har temaet meg sjøl og verdier i fokus, men at de også bruker hver en anledning som dukker opp i hverdagen. Det er ofte lettere å snakke om verdier når det faktisk oppstår en hendelse man kan gripe fatt i, enn å tidfeste det i månedsplanen.
- Vi jobber med dette i alle mulige situasjoner i løpet av dagen. For eksempel der de havner i en konflikt, når de må vente på tur eller når vi er på et rom med et speil. Da snakker vi om hvordan vi ser ut når vi er lei oss, når vi er glade og så videre, sier Trine.
Små, men lærevillige
På småbarnsavdelingen er barna fra 0 til 3 år, så de er små og det kan være utfordrende å jobbe med hjerterom og verdier.
- Mange har nesten ikke språk, så med de aller minste prater vi, vi stryker på kinnet, synger sanger, viser bilder og leser bøker. Sjøl om de er små så er de interesserte, og jeg ser at også de aller minste, som er under 1 år, ser i speilet, klapper på håret og er opptatt av seg sjøl. De er veldig glade i alt du formidler, og er interesserte og lærevillige, sier fungerende pedagogisk leder for Løvetanna, Britt Søberg Myrvold.
- Alt skjer på barnas prinsipper. De skal lære, men det skal også være lystbetont og artig.
Skape vennskap
Samhandling med andre er også en viktig del av læringen, noe som verdiene de jobber med viser:
- Hjelpe hverandre
- Trøste hverandre
- Dele
- Ikke ta fra andre
- Takke
- Hilse
- Du skaper relasjoner og vennskap allerede fra du er liten. Det er ikke nødvendigvis at de leker sammen med, men ved siden av, men man blir jo venner likevel. Ved å gjøre samme ting, så skapes et vi. Vi er en gjeng. Det er viktig allerede fra de er små, så de ikke faller utenfor. Det er viktigere enn noensinne i samfunnet vårt, sier Britt.
Og Trine legger til:
- Det handler blant annet om å lære dem at noen kan bli lei seg hvis du dytter dem, at de skal hjelpe hverandre, trøste hvis noen er lei seg og at alle blir møtt med et «Hei» på morgenen. Det er viktig å bli verdsatt, og sett for den du er. Det er rom for alle, og det er lov å være ulike.