Personalmøte var godt i gang i kantina på Helsehuset. Så dukket det opp en sak som ikke sto på agendaen: Utdeling av Arbeidsmiljøprisen 2022 til Lyngholtet sykehjem.
Det var sykepleier og tillitsvalgt Kristin Johansen og sykepleier Lisbeth Kirkelund som nominerte Lyngholtet til prisen. Bakgrunnen er at ledelsen sammen med de ansatte har tatt grep og sørget for at sykehjemmet nå er en tryggere og bedre arbeidsplass. I tillegg er nedgangen i langtidssykefraværet betydelig.
«Vi er så heldige å ha en ledelse som lytter, forstår, og jobber sammen med personalet for å komme frem til gode løsninger», heter det i nominasjonen.
Positiv stemning og godt samhold
Lyngholtet sykehjem en skjermet avdeling tilrettelagt for personer med demens, psykiatri og utfordrende atferd. Et nytt alarmsystem bidrar til trygghet for de ansatte, samtidig som det gir mulighet til å jobbe forebyggende for å forhindre utagering, vold og trusler. En av avdelingene er bygd om for å imøtekomme behov med hensyn til utfordrende atferd blant pasientene, og Lyngholtet har fått sine egne TKH-instruktører (terapeutisk konflikthåndtering), som jevnlig holder undervisning.
Det gode samarbeidet mellom ledelsen og de ansatte har bidratt til en kulturendring. Det er positiv stemning og godt samhold i hele personalgruppa, og de ansatte jobber på tvers av avdelingene og fordeler ressursene dit de trengs.
- Vi begynte å arbeide med arbeidsmiljøet og sykefraværet i 2019, forteller assisterende avdelingsleder Grete Stubsveen.
- Det var en utfordring for personalet da Lyngholtet ble hjem for en annen og mer krevende pasientgruppe. Det var vanskelig for de ansatte å omstille seg, sier hun.
Sykefraværet var høyt. Avdelingsleder Lene Nordberg bestemte seg for å kontakte NAV Arbeidslivssenter.
- Arbeidslivssenter hjalp oss med å etablere en møtekultur der også de ansatte kunne komme med forslag til tiltak. At tiltakene har kommet fra personalgruppa, er nøkkelen til suksess, sier Nordberg.
Egne fraværsregler
Lyngholtet har jobbet mye og godt med sykefraværet, blant annet ved å lage egne fraværsregler.
Partsgruppa, som består av ledere, tillitsvalgte/ansattrepresentanter og verneombud, laget egne fraværsregler for Lyngholtet som ble sendt ut på høring til de ansatte. Reglene handler om hvordan du melder fravær og hvordan du blir fulgt opp hvis du blir borte i en lengre periode. Etter at de nye fraværsreglene ble innført, er langtidsfraværet redusert betraktelig.
- Vi legger i tillegg vekt på å tilrettelegge slik at ansatte får mulighet til å komme på jobb å gjøre andre oppgaver i en periode, forteller Nordberg, som har blitt kontaktet av andre enheter som ønsker å ta i bruk fraværsreglene på sitt arbeidsted.
Lyngholtet sykehjems innsats for en tryggere hverdag for ansatte og beboere, har ført til færre skader og trusler, lavere medisinbruk, et bedre arbeidsmiljø, og redusert langtidsfravær. Men det har ikke kommet av seg selv.
- Hva betyr det å få Arbeidsmiljøprisen 2022?
- Det tror jeg betyr veldig mye for hele gruppa. Det har vært en lang omstillingsprosess som i perioder har vært tøff. Men vi har stått på og jobba, og til slutt fikk vi det til sammen, sier hun.
Arbeidsmiljøprisen i Elverum kommune deles ut hvert år ut til en enkeltperson eller gruppe som har bidratt til et godt arbeidsmiljø internt i kommunen. Prisen er på 10 000 kroner, som kan brukes til arbeidsmiljømessige og sosiale tiltak i enheten.