Dette er et prosjekt som alle skoler i Hedmark er en del av.
- Les mer om Kultur for læring på Fylkesmannens nettside her.
- Les mer om undersøkelsen her.
En samordnet innsats for barn og unges oppvekst og læring skal bidra til at:
- faglige resultater i grunnskolen heves
- gjennomstrømning i videregående opplæring øker
- viktige aktører i oppvekstfeltet har et forpliktende samarbeid
I dette arbeidet er kompetanseheving og utvikling av lærernes undervisningspraksis, et viktig virkemiddel. For at skolen til ditt barn skal kunne skape et bedre læringsmiljø med gode betingelser for elevenes sosiale og skolefaglige læring er det viktig at skolen får informasjon både fra elever, foreldre og ansatte om skolehverdagen. Kartleggingsprøver er derfor en del av prosjektet.
Det er gjennomført to undersøkelser høsten 2016 og 2018, og den tredje undersøkelsen gjennomføres i høst.
Hensikten med undersøkelsen er å undersøke om lærernes kompetanseheving har bidratt til eventuelle endringer siden sist kartlegging, men også å identifisere nye områder skolen kan arbeide med.
Dataene i undersøkelsen vil brukes på to måter:
- Den enkelte skole og kommune får tilgang til resultatene fra Kartleggingsundersøkelsen gjennom en egen resultatportal for å både undersøke dagens situasjon, men også for å kunne analysere eventuelle endringer fra sist. Resultatene vil ses i lys av lærernes arbeid på den enkelte skole. Ingen data vil være tilgjengelig på grupper færre enn 7 personer.
- Når skoler i ulike kommuner jobber med utviklingsarbeid vil det være behov for å evaluere underveis. Dataene vil også derfor brukes til forskning med mål om å evaluere hele «Kultur for læring» i sin helhet.
Hvem er ansvarlige for Kartleggingsundersøkelsen?
Det er Høgskolen i Innlandet som er behandleransvarlig institusjon og Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU), ved høgskolen, som gjennomfører Kartleggingsundersøkelsen.
Hva innebærer det for deg og ditt barn og delta?
Dersom dere velger å delta, er det 4 spørreskjemaer som er direkte knyttet til dere:
- Elevskjema (1.-4. trinn):
- Tema: Trivsel, relasjon til lærer og medelever.
- Gjennomføring: Elevene sitter ved en datamaskin og får lest opp spørsmålene gjennom en talefunksjon. Elevene skal selv vurdere hvor enig de er i utsagnet gjennom å klikke på ett av fire tilgjengelige smileys (veldig blid - blid – sur – veldig sur).
- Elevskjema (5.-10. trinn):
- Tema: Trivsel, atferd, relasjon til lærer og medelever, undervisning, forventning om mestring.
- Gjennomføring: Elevene leser utsagnene på en PC eller en IPAD og besvarer utsagnene ut i fra hvor enige eller uenige de er i påstanden.
- Kontaktlærerskjema:
- Elevenes sosiale ferdigheter, motivasjon og arbeidsinnsats, skolefaglige prestasjoner. Kontaktlærer blir også bedt om å krysse av for elevens kulturelle bakgrunn (norsk, samisk, vestlig minoritet, ikke-vestlig minoritet) om elevene mottar spesialundervisning eller ei, og om eleven eventuelt har en diagnose eller vanske: ADHD-diagnose, synsvansker, hørselshemming, adferdsproblemer eller lærevansker.
- Gjennomføring: Kontaktlærer besvarer ett spørreskjema pr elev i sin klasse av de som har mottatt samtykke.
- Foreldreskjema
- Tilfredshet, informasjon, dialog og medvirkning.
- Gjennomføring: Du vil få tildelt et brukernavn fra skolen som du logger deg inn med og besvarer via nettbrett, PC eller mobil.
Det er frivillig å delta på undersøkelsen.