Elverum kommune har gjennomført en testperiode med 50 mottakere av hjemmetjenester, og dette har vært vellykket. Derfor vil vi nå innføre digitale nøkler hos alle som har trygghetsalarm fra kommunen.
Hva er digitale nøkler?
Med en digital nøkkel kan man åpne ytterdøren via en app på mobiltelefonen. Du trenger ikke å ha en fysisk nøkkel til å åpne ytterdøra, men bruker mobiltelefonen.
Kan jeg fortsatt bruke min vanlige nøkkel?
Ja, du kan fortsatt bruke din vanlige nøkkel til å låse eller låse opp døra, hvis du ønsker det. Du velger sjøl om du vil bruke den digitale nøkkelen eller den fysiske nøkkelen.
Hvordan monteres digitale nøkler på inngangsdøra?
Det blir installert en ny låsvrider på innsiden av inngangsdøra. Nøkkelhullet og dørhåndtaket som sitter på døra skal fortsatt være der i tillegg til låsesylinderen, det er kun låsvrideren på innsiden som byttes. Det vil ikke være noen synlige endringer på utsiden av døra. (Se bilder nederst i saken)
Hvordan fungerer digitale nøkler?
Du låser opp og igjen inngangsdøra ved å bruke en app på en mobiltelefon. Låsvrideren går på bluetooth (blåtann) og kobler seg trådløst til mobilen. Det betyr at den som skal bruke den digitale nøkkelen må være i nærheten av døra. Du bruker også appen til å gi tilgang eller fjerne tilgang.
Hvordan får helsepersonell i hjemmetjenesten tilgang til appen?
Appen vil ligge på kommunale mobiltelefoner, og helsepersonell har ikke tilgang til disse mobilene på sin fritid. De må være på jobb og logge seg på appen for å få tilgang til den digitale nøkkelen.
Hvor mye koster dette?
Installering av den nye låsvrideren er per i dag gratis for eksisterende tjenestemottakere av trygghetsalarm. Etter hvert må nye tjenestemottakere av trygghetsalarm sjøl stå for en engangskostnad som vil ligge på cirka 3000 kroner ferdig installert og klar til bruk. For de som ikke har økonomi til sjøl å stå for denne kostnaden, vil det være mulig å søke om tilpasningstilskudd fra kommunen. Ordningen vil være økonomisk behovsprøvd.
Hvorfor innfører kommunen digitale nøkler?
Når en trygghetsalarm blir utløst, så må hjemmetjenesten komme seg raskt inn i tjenestemottakers bolig. I dag er hjemmetjenesten avhengig av fysiske nøkler for å låse opp døra, noe som både er sårbart og tidkrevende. En fysisk nøkkel kan mistes, det kan ikke en digital nøkkel. Du kan enkelt gi tilgang til en digital nøkkel til familiemedlemmer eller andre ved å logge deg inn via appen. Vi opplever dessuten at stadig flere sjøl går til anskaffelse av digitale dørlåser og benytter digital nøkkel.
Digital nøkkel er en del av innføringen av velferdsteknologi der målene er:
- enklere hverdag for innbyggerne
- tilrettelegge for egenmestring for innbyggerne
- at innbyggerne skal kunne bo lengst mulig i eget hjem
- ansvarliggjøre innbyggere for planlegging for eget liv
- bidra til å sette kommunene i stand til å møte morgendagens helse- og omsorgsutfordringer
Punktene over er også en del av stortingets kvalitetsreform for eldre «Leve hele livet». Denne reformen handler om å skape et aldersvennlig samfunn der eldre kan leve gode liv og delta i fellesskapet.
Er det trygt med digitale nøkler?
Ja, digitale nøkler gjør det både sikrere og enklere å ha kontroll på hvem som har adgang til boligen din. Det fjerner behovet for analog nøkkelbokser og håndtering av fysiske nøkler. Det er ingen nøkler å miste lenger og ingen nøkler på avveie, fordi en digital nøkkel ikke kan kopieres slik som en fysisk nøkkel.
Du kan fjerne eller opprette tilgang med umiddelbar virkning ved å logge deg inn i appen. Det er enklere å dokumentere hvilke tjenester som er levert av hvem og når.
Hva slags digital låsvrider er det som kjøpes inn?
Låsene som kjøpes inn, er av typen Danalock V3. Dette er en liten enhet som monteres på innsiden av ytterdøren, og erstatter eksiterende innvendig låsvrider. Denne gjør det mulig å låse opp og igjen døren ved hjelp av mobiltelefonen via bluetooth (blåtann).
Du må være max 1 - 5 meter fra døren for å åpne og lukke den. Det vil fortsatt være mulig å benytte de samme fysiske nøklene som tidligere, men det blir nå mulig å gi andre tilgang til boligen, uten å måtte låne ut eller file opp nye nøkler. Du velger selv om tilgangen til boligen skal gjelde for ett enkelt tilfelle, for en periode eller på permanent basis.
Hvem innfører kommunen dette for?
Det er først og fremst tjenestemottakere som har kommunal trygghetsalarm som får digital nøkkel.
Hva skjer hvis jeg ikke vil ha digital nøkkel?
Hvis du ikke ønsker digital nøkkel håper vi du tar kontakt med oss, slik at vi kan gi ytterligere informasjon om løsningen. Hvis du fortsatt ikke ønsker digital nøkkel etter å ha snakket med oss, vil vi finne en alternativ løsning som ivaretar hjemmesykepleiens bruk av digital nøkkel for de som har trygghetsalarm.
Jeg eier boligen jeg bor i. Hva gjør jeg da?
Eier du sjøl boligen du bor i, så inngår du en avtale med kommunen for å sette opp låsvrideren. Det er sendt ut informasjonsbrev om dette via DigiPost. Hvis du ikke åpner brevet digitalt eller ikke har DigiPost, så sendes brevet til din vanlige postkasse.
Jeg bor i en kommunal bolig. Hva gjør jeg da?
Bor du i en kommunal bolig, så kommer kommunen og monterer låsvrideren, og du trenger ikke å skrive avtale.
Jeg leier bolig privat. Hva gjør jeg da?
Hvis du leier bolig privat så må du spørre boligeier om tillatelse til å sette opp låsvrideren. Hvis boligeier ikke ønsker at det skal settes opp en låsvrider på døra så vil kommunen finne en alternativ løsning.
Hvem eier låsvrideren som installeres?
Vi ønsker at tjenestemottaker fortsatt skal ha kontroll på egen inngangsdør, og at montering av digital låsvrider skal være en varig oppgradering av boligen.
Boligeier skal derfor selv eie den digitale låsvrideren igjen, også etter at du ikke lenger har hjemmetjenester fra kommunen. Slik vil tjenestemottakeren ha kontroll på egen inngangsdør, og systemet blir en varig oppgradering av boligen.
Er det noe vedlikehold på låsvrideren?
Låsvrideren går på batterier, som må skiftes når de er tomme. Elverum kommune vil i en lengre periode fremover ta ansvar for å bytte batterier ved behov så lenge du har vedtak på trygghetsalarm. Endring vil bli sendt skriftlig.
Når får jeg digital nøkkel?
I løpet av høsten. Du vil få tilsendt ytterligere informasjon om aktuelt tidspunkt for montering.
Har du spørsmål?
Har du spørsmål ta kontakt med kommunens servicekontor på telefon 62 43 30 00, eller kom innom servicekontoret på Kommunehuset Folkvang.