Målet med dagen er å oppmuntre til flere gode samtaler mellom de som gir helse- og omsorgstjenester og de som mottar disse tjenestene.
- Vi markerer en viktig retningsendring i helsevesenet. Tidligere har vi tenkt og møtt pasienten med «Hva feiler deg?», men nå spør vi heller «Hva er viktig for deg? Det gir en mer helhetlig tilnærming ved at vi ser hele mennesket, og ikke bare sykdom og alle begrensninger. Derfor oppfordrer vi alle helsepersonell til å bruke dagen i dag til å spørre «Hva er viktig for deg?» til sine tjenestemottakere, sier fysioterapeut Ida Sofie Thorp Steffensen.
Mange innspill
Sammen med saksbehandler på tjenestekontoret Siv Elin Lundquist, og koordinerende sykepleier Dora Barene sto hun på stand på helsehuset.
Elverum kommune deltar med en arbeidsgruppe i læringsnettverket «Gode
pasientforløp», og i den forbindelse ble dagen «Hva er viktig for deg?»
markert flere steder i Elverum.
I forkant ble det delt ut 250 buttons med teksten "Hva er viktig for deg?" til ansatte i institusjonene, hjemmetjenesten, rus/psykisk helse og bofellesskapene, med en oppfordring om at de skulle ha fokus på «Hva er viktig for deg?» hos deres brukere og pasienter.
På standen på helsehuset snakket de med folk for å høre hva som er viktig for dem, og mange skrev hva de mente på gule lapper og hengte på en tavle.
- Det er et ganske vidt spørsmål, men hvis vi spør litt mer spesifikk som for eksempel hva er viktig for deg for å ha en god alderdom, eller hva er viktig for deg for å ha en god helse, så får vi mange gode svar. Og ikke minst mange ulike. Det er alt fra at man ønsker fred og ro, være frisk, til at man ønsker til gang til tv på rommet på, men det som går igjen er fysisk aktivitet og trygghet, sier Lundquist.
- Vi kan ikke oppfylle alle innspillene som kommer, men det gir oss en god pekepinn på hva som er viktig for innbyggerne, sier Barene.
Gir mestring og motivasjon
Spørsmålet «Hva er viktig for deg?» innleder til gode samtaler, og man blir bedre kjent med pasient og pårørende.
- Ved å snu fokus fra hva feiler det deg, til hva er viktig for det, så blir pasienten i større grad mer likeverdig i utarbeidelse av sitt forløp. Dette kan bidra til å trygge overgangen mellom sykehus og kommune, eller intern i kommunen eller på sykehuset. Slik oppnår vi bedre målet om helhetlig, trygge, treffsikre og koordinerte pasientforløp. Vi ser også at det gir mestring og motivasjon når pasient og pårørende aktivt deltar i utformingen av egne mål for pasienten, og de føler seg mer ivaretatt, sier Thorp Steffensen.
Mer brukermedvirkning
I årene som kommer vil det bli det langt flere enn tidligere som vil trenge hjelp fra helsetjenesten, samtidig som det være færre personer som kan yte disse tjenestene.
Det betyr blant annet at man må styrke brukermedvirkning.
- Det jobbes med ny strategisk plan for helse- og omsorgstjenestene i Elverum kommune, der dette er et av temaene. Vi må involvere blant annet pårørende og frivillige for å gi et godt og forsvarlig helsetilbud i framtiden. Brukermedvirkningen er mer helsefremmende, og blir sett på som mer bærekraftig for helse- og omsorgstjenestene, sier Thorp Steffensen.