I høst og vinter har Elverum kommune foretatt en kartlegging av behovet for velferdsteknologi, der det er gjort intervjuer av 15 ansatte, 15 pårørende og 15 brukere av trygghetsalarm. De fikk spørsmål om dagens ordning, og hva de tenkte om ulik teknologi som kan være mulig å ta i bruk.
- Dette har vært veldig nyttig, vi er glad for at folk har stilt opp, sier prosjektleder for velferdsteknologi Åshild Sæther Engen. - Målet har vært å lære mer om hvordan de forskjellige brukergruppene mener trygghetsalarmen fungerer. Samtidig vil vi vite mer om framtidige behov og holdninger til ny type teknologi.
Skal ikke erstatte menneskelig omsorg
Det er mye å holde styr på når kommunen skal ta nye løsninger inn i sitt helsetilbud. - Når vi de neste årene skal investere i ny teknologi, må dette være basert på faktiske behov, sier Åshild. - Det må også fungere sammen med tjenestetilbudet vi har i dag, det er ikke meningen at teknologien skal erstatte den menneskelige omsorgen.
Nettopp dette er det gode erfaringer med blant brukerne, ifølge resultatene fra intervjuene som nå er gjort. Hvordan trygghetsalarmen fungerer sammen med de ansatte trekkes fram som positivt.
- De fleste er fornøyd med tiden det tar fra trygghetsalarm ble bestilt til den ble installert. De er også godt fornøyd med responstid, sier Åshild. - Samtidig er mange redde for å utløse alarmen ved uhell. Trygghetsalarmen betyr alt for brukernes trygghet, med den kan de fortsatt bo alene.
Nye muligheter i teknologien gjør at det er flere som kan være mottakere når alarmen går som for eksempel pårørende og gode naboer. Mange lurer litt på hvordan dette fungerer i praksis og vil ikke binde seg opp for mye, mens andre ønsker muligheten velkommen. - Dette er nok en uvant tanke for mange både brukere og pårørende, forteller Åshild. - Det er ment som en mulighet for deltakelse for de som ønsker dette selv.
Vil gjerne ha trygghetsalarm ute
De som ble intervjuet ble også spurt om ny teknologi som ikke har blitt innført i kommunen enda. Veldig mange var positive til mobil trygghetsalarm som også fungerer ute. Mange savner denne muligheten. - Dette er teknologi som kan bidra til økt aktivitet, sier Åshild. - Men det krever laderutiner og at man har den med seg når man går ut - for eksempel hengende rundt halsen.
Positive til sensorer for tryggere netter
Digitalt tilsyn er navnet på teknologi som sensorer ved dør og/eller seng, som gir beskjed til hjemmesykepleien om brukere står opp om natta og ikke kommer tilbake etter en viss tid. Hvor lenge dette skal være, stilles inn etter brukers behov. Dette gjør at hjemmetjenesten ikke trenger å komme inn på natt til brukere unødig, og raskt kan reagere om noen er ute og vandrer og kanskje har falt.
- Denne teknologien var mange positiv til, forteller Åshild. - Det er få som vil ha hjemmesykepleien inne hos seg om natta, og dette kan også føre til at noen våkner rett etter besøket fordi de har hørt lyder.
Det finnes også kamera tilknyttet digitalt tilsyn som ikke viser klare bilder fra brukernes rom, men i anonymisert form. Sånn kan hjemmetjenesten se om det for eksempel ligger et menneske i senga eller på gulvet. Hjemmetjenesten får kun tilgang til bilder av rommet når alarmen går, og dette er selvfølgelig regulert etter datatilsynets retningslinjer for personvern.
- Det var større skepsis til kamera, enn til sensor ved dør eller seng, noe som er naturlig mener Åshild. - Denne teknologien er kanskje også litt vanskelig å forstå, mange ville helst ha sett hvordan det fungerer før de kunne ta stilling til det.
Elektronisk medisinhjelp
En medisindispenser gir selv beskjed når brukerne skal ta medisinen sin, enten ved signal/alarm, eller ved at den sier «nå er det tid for medisin». Det er ikke mulig å få tilgang til medisinen annet enn til faste tider. Åshild kan fortelle at mange også var veldig positive til dette. - Dette kan hjelpe mange å ta medisinen til rett tid, da hjemmesykepleien ikke har mulighet til å være hos alle samtidig på morgenen da behovet kanskje er størst. I tillegg slipper brukere å vente på hjemmesykepleien, og får mer fleksibilitet i egen hverdag, sier hun.
Funn fra intervjuene skal nå brukes videre i arbeidet med anskaffelser av ny teknologi i kommunen. Først ut er mobile trygghetsalarmer som skal prøves ut i løpet av året. Dette arbeidet starter på Jotuntoppen.