Filip og Sigve viser fram sjokoladekaker som er bakt av småkokkene på SFO tidligere i uka på Frydenlund.
- Disse skal vi selge på foreldrekafeen. Det er gøy å ha kafe. Der selger vi det som småkokkene lager, sier guttene, som trives på SFO.
Trives med aktiv SFO
Frydenlund skole har i flere år hatt mange aktiviteter på SFO. De har Forskerfabrikk, forming, fysisk aktivitet i gymsalen, turer i nærområdet, kokkekurs, kafé og svømming.
- Det er artig at det skjer noe på SFO, det synes både vi voksne og barna. Det er fulle grupper, og barna koser seg, sier barneveileder Ann Cecilie Holtmoen og lærling Andrine Aasen.
Avdelingsleder på Frydenlund, Vegard Edvardsen, sier de får mange positive tilbakemeldinger fra foreldre på SFO-tilbudet på skolen.
- Spesielt svømming på fredager på Søbakken. Vi har fått tilbakemelding på at en av elevene har lært seg å svømme i høst ved å være med der. Vi la ut et nytt tilbud med sang og bevegelse. Her var det stor påmelding fra foreldre. Vi får også gode tilbakemeldinger på to dager med Forskerfabrikk og kokke- aktivitetene våre.
Flere aktiviteter på alle SFO
Nå skal de andre skolene følge etter. Tanken er å tilrettelegge for aktiviteter som treffer flest mulig barn. Skolen vil gjøre SFO lik en aktivitetsskole, og man vil være i gang fra nyåret.
- Planen er å tilby SFO-barna blant annet svømming, lek i vann, hallidrett, skilek, aking, skøyter, friluftsliv, matlaging og ulike formingsaktiviteter, sier Edvardsen.
Bakgrunnen for at man nå vil gjøre SFO mer lik en aktivitetsskole er blant annet at det er få elever på 3. og 4. trinnet som går på SFO.
Ifølge en undersøkelse blant foreldrene er hovedårsaken til dette prisen. Elverum har en av de dyreste SFO i Hedmark. Pr. i dag koster det 2430 kroner for en halv plass og 3060 kroner for en hel plass.
- Prisen er generelt for høy. Vi vil gi foreldre mulighet til å betale for én aktivitet eller to i uka. For eksempel at man ønsker at sin 3. eller 4. klassing er med på aktiviteter i idrettshallen på Ydalir skole eller i svømmehallen. Disse barna er ikke i SFO i dag, så vi mener at dette vil gi inntekter som vi ikke har i dag, sier avdelingsleder på Frydenlund, Vegard Edvardsen.
Samarbeid med høgskolen
Han sitter i en arbeidsgruppe som er godt i gang med å planlegge flere aktiviteter på SFO. I gruppa sitter også Bersvend Støen fra Lillemoen skole, Per Ole Saug fra Hanstad barne- og ungdomsskole og Sigurd Pettersen fra Høgskolen i Innlandet.
Skolen har i flere år hatt et samarbeid med høgskolen og Pettersen ved at hans studenter har hatt praksis på SFO.
- Det er dette samarbeidet vi nå gjør enda bedre og nærere. Høgskolen kan tilby flere studenter på sikt enn de vi har i dag på SFO. Målet er å prøve å ha forskjellige aktiviteter som går gjennom hele året i et fast system. Vi er veldig glade for samarbeidet vi har med høgskolen. Sammen tenker vi gode tanker og vi prøver å gjøre en forskjell for barna i Elverumskolen, sier Edvardsen.
Pettersen og høgskolen er også fornøyd med samarbeidet med skolen i Elverum.
- Et av våre oppdrag er å ha tett kontakt med arbeid og samfunnsliv. Dette samarbeidet er tett, gjensidig, interessant, spennende og i tillegg morsomt, så bedre enn det blir det vel ikke. Studentene får relevant praksis, samtidig som de får være med i en utviklingsprosess av prosjektet, sier Pettersen.
Studentene har også etterspurt mer praksis i evalueringer høgskolen har gjort.
- Vi må sørge for at det vi lærer våre studenter har sammenheng med arbeidslivet. Samtidig som at vi kan være bidragsytere for at barn og unge i Elverum får et godt og variert aktivitetstilbud i SFO, sier Pettersen.
Edvardsen sier at med høgskolen på laget får de høyere kvalitet på flere aktiviteter som de mangler kompetanse på i SFO i dag, og derav ikke kan tilby barna.
- Vi søker kompetanse hos høgskolen som har studenter som er hos oss allerede, og vi kan ut fra dette gi et bedre tilbud til SFO-barna. Uten høgskolen ville ha manglet vesentlig kompetanse som de besitter innen forskjellige aktiviteter som er i vann og i hall. De trenger praksis med barn for å være best mulig rustet når de skal ut i arbeid, og vi trenger den spesifikke kompetansen de opparbeider som studenter, sier Edvardsen.
SFO-samarbeid
For å gjøre SFO bedre skal alle SFO i kommunen samarbeide.
- Framover vil vi ha fokus på økt samarbeid på tvers av SFO. Dele og bruke kompetansen til hver enkelt SFO og hvilke ressurser som hver SFO besitter. Vi må tenke på SFO som en helhet. Det vil si at eleven noen ganger må ha aktiviteten på et annet sted enn sin opprinnelig SFO, og håper vi i hovedsak kan bruke minibusser som kommunen har eller ringbuss og skolebuss for å frakte elevene, sier Edvardsen.
Ut fra dagens beliggenhet og ressurser de enkelte SFO har, vil de prøve å skru sammen aktiviteter som noen skoler mangler. Her har de kartlagt hva hver enkelt SFO har og hva manglene er.
- Ut fra dette og i samarbeid med høgskolen kan vi på sikt tilby forskjellige kurs/aktiviteter på tvers av SFOene. For eksempel aktiviteter i svømmehall, Ydalirhallen, Herneshallen, turnhallen på Terningen og vinteraktiviteter som ski og skøyter, der det er mulig, sier Edvardsen.
Oppstart på nyåret
Planen er å starte opp så smått vinteren/våren 2020, og at man er i full gang fra skolestart høsten 2020.
- Vi har allerede bestemt flere grep vi skal prøve ut vinter/vår 2020. Det blir mer samarbeid på tvers i skoleferier. I vinterferien er planen å samle alle SFO én dag på et sted. Studentene på høgskolen vil prøve ut aktiviteter på bestemte steder, som flere kan komme på, sier Edvardsen.