Rom ble ikke bygget på én dag sies det, og slik er det også med Elverums nye byplan.
Gjennom en grundig prosess, der blant andre innbyggere, grunneiere, næringslivet, lag, foreninger og politikerne har bidratt med innspill, ser nå Byplan 2030 dagens lys.
- Det jeg er mest stolt av etter alt arbeidet med byplanen er at vi har fått mer bevissthet blant innbyggere om hva vi har i byen. Det gir identitet og stolthet, sier plansjef i Elverum kommune, Britt Søgaard.
Føringer for fremtiden
Byplan-utkastet er ferdig, og skal behandles av politikerne i juni før det skal ut på høring. Hvis det ikke kommer innsigelser vedtar politikerne den nye byplanen i november.
- Hovedmålet er at Elverum skal være et godt og sunt sted å leve, med aktive, glade og friske innbyggere, og byplanen legger føringen for hvordan vi skal få til dette, sier byarkitekt Solveig Høye.
Byplanen 2030 legger føringer for hvordan Elverum skal utvikle seg i årene som kommer.
Her står det blant annet hvor det skal drives handel, hva slags type handel, hvor det skal bygges boliger, hva slags fremkomstmiddel man må legge til rette for, hva slags bebyggelse man nå ta vare på og hva man bør gjøre elverunden, Galgeberget, festningen, Glomma og Sagtjernet.
- Underveis i prosessen har jeg opplevd at folk kommer bort til meg og vil snakke om byplanlegging. Vi har satt fokus på byen med arbeidet vi har gjort, og det er bra. Det har kommet mange innspill underveis, sier plansjef Søgaard.
Planbeskrivelsen omfatter sju fokusområder:
- Byens historie og identitet
- Bykjernen og gode byrom
- Transport og tilgjengelighet
- Klima og miljø
- Blågrønn struktur
- Bolig og fortetting
- Næring og attraktivitet
Etterkrigsbebyggelsen
Etterkrigsbebyggelsen har nok noen innbyggere gjenoppdaget i løpet av arbeidet med byplanen.
I byanalysen kommer det frem at vi har mange bygninger som bidrar til Elverums identitetsfølelse, deriblant bygningene som ble bygget etter at byen ble bombet under 2. verdenskrig.
Gjennom dokumentarfilmen Leiret reiser seg, filmen Kongens nei og rapporten om gjenreisningsarkitekturen har elverumsingene blitt bedre kjent med vår unike historien. I byplanen står det hvordan bygningene bør bevares.
Handel
Handel har også vært et viktig tema under prosessen.
I byplanen legges det opp til at det kun er tillatt med kjøpesenter innenfor bykjernen, og flere mål i byplanen fører til en samlet ambisjon om å styrke Leiret med et bredt utvalg av varer, tjenester og opplevelser.
Grindalsmoen utvikles som handelsområde og et supplement til Leiret.
Trafikk
Da det gjelder trafikk åpner byplanen for at man må legge bedre til rette for at folk velger å gå, sykkel og å kjøre kollektivt, framfor bil.
Sykkel prioriteres gjennom byen, spesielt i øst-vestaksen over Glomma.
Byplanens plankart og arealdisponering er i stor grad en videreføring av tidligere planer, men inneholder blant annet nye bestemmelser om parkering, høyder, utnyttelsesgrad og fortetting.
Politisk behandling
Byplanen består av mange dokumenter:
- en planbeskrivelse
- plankart og planbestemmelser/kommunedelplaner for Elverum byområde og Leiret
- konsekvensutredning og vurdering av innspill
- byanalysen
- temakart
Planbeskrivelsen beskriver politiske føringer og ambisjonene for utviklingen mot 2030, samtidig som den gir kunnskapsgrunnlaget og synliggjør bakgrunnen for utforming av plankartene og bestemmelsene.
Byplanen skulle etter planen til endelig politisk behandling den 20. juni, men politikerne ønsker mer til å gå igjennom planen og har derfor utsatt behandlingen til september. Etter den politiske behandlingen vil byplanen sendt ut på høring.
Da kan alle interesserte komme med innspill til byplanen.
Mål for Elverum
Noen av målene byplanen har for Elverum i 2030:
- En by ved elva, der Glomma og byen er knyttet sammen.
- En by hvor gjenreisningsbebyggelsen og historiske bygninger og miljøer er identitetsskapere.
- En by med gode møteplasser og gode byrom.
- Et nærings-, handels-, forsvars-, og kunnskapssenter.
- En attraktiv by tilrettelagt for Liv i Leiret og liv i gater, byrom og torg.
- En by hvor ny bydel Vestad inngår i bykjernen og er under utvikling som inngangsporten til byen fra vest.
- En by med korte avstander mellom daglige gjøremål.
- En by der det er attraktivt å gå og sykle.