Alkoholpolitisk handlingsplan skal sikre at omsetning av alkohol skjer innenfor lovens rammer og for å redusere de samfunnsmessig og individuelle skadevirkningene alkoholbruk kan gi.
Handlingsplanen gir rammer for behandlingen av saker etter alkoholloven, og skal gi innbyggere, politikere og næringslivet forutsigbarhet i administrasjonen sin håndtering av dette.
Kommunestyret behandlet planen 28. august, og det ble både vedtatt og foreslått endringer.
Du finner planen lenger ned i teksten
Endringer fra kommunestyret
Sentrale endringer:
- Krav om dokumentasjon om innsendelse av dokumentasjon for at alle ansatte i virksomheten har lovlige arbeidskontrakter og at det er tegnet yrkesskadeforsikring for alle ansatte, samt frist for innmelding i arbeidstakerregisteret. (Punkt 6.2)
- Vilkår for skjenkebevilling at innhaver kan dokumentere at lønnsvilkårene til de ansatte minst er i samsvar med gjeldende allmengjorte minstelønnssatser innen overnattings-, serverings- og cateringsbransjen. Konsekvensen ved brudd på denne bestemmelsen kan medføre inndragning av skjenkebevilling. (Punkt 6.3)
- Krav til at virksomheten i sin internkontroll kan dokumentere hvordan kommunens krav til minimum allmengjort minstelønn og arbeidsavtaler følges opp. (Punkt 8.2)
Forslag til endringer:
- Alminnelig skjenkebevilling kan gis til serveringssteder, handelskonsepter og personlig tjenesteyting slik som frisører, hudpleie, tattoosalonger med flere. Videre kan det gis alminnelig skjenkebevilling til detaljhandel rettet mot et voksent publikum og hvor barn og unge ikke er en del av målgruppen, som eksempelvis brudesalonger, klesbutikker, bokhandlere med egnede konsepter og lignende. Slik skjenkebevilling kan gis for alkoholholdig drikke gruppe 1 og 2.
- Utvidelse av skjenketiden for alkoholholdig drikk gruppe 3 – mellom kl. 13.00 og kl. 02.30 (forbudt mellom kl. 02.30 og kl. 13.00).
Last ned og les forslag til alkoholpolitisk handlingsplan her
Kom med innspill
Du kan sende inn dine innspill til den alkoholpolitiske handlingsplanen til Elverum kommune via e-post: postmottak@elverum.kommune.no innen 8. september 2024.
Det bes særlig om innspill til ovennevnte endringer og forslag til endringer.