- Dette er veldig morsomt. Morsommere enn vanlig skole, sier Vinjar Svendsen Aune og Olav Busterud Otterstad.
I slutten av januar hadde Frydenlund skole forskerdag. Over hele skolen var det satt opp forskerstasjoner der elevene blant annet lagde strøm, prøvde magnetisme, skjøt raketter opp i lufta, lagde vulkaner, bygde bro, lærte om evolusjon, undersøkte ph-verdien, lagde is uten fryseboks, puslet T-rex-fotspor og lagde papirhelikopter.
Vann i bleie
En av forskerstasjonene var å finne ut hvor mye vann det går i en bleie.
- Vi skal se hvor mye vann denne bleia kan suge opp. Det er ganske mye vann. Jeg tippet tre beholdere, men nå har vi helt over fem kolber og det er forsatt plass til mer. Se så mye vann det er i bleia, sier Vinjar.
Han og Olav sitter i et klasserom med en bleie foran seg på pulten. Tre gutter fra 7. trinn forklarer at de skal hele vann over bleia, og se hvor mye den suger opp. Etterpå skal de klippe den opp for å se hvordan den ser ut inni. Vinjar og Olav klipper ivrig opp bleia.
- Det er som slim og ekkelt å kjenne på, sier gutta, mens de klemmer på bleias innmat.
Forskerdagen startet i gymsalen med blant annet flammer laget med heksemel og elefant-tannkrem.
Aril lager flammer
Joanna og Mathias lager elefant-tannkrem
Morsomt og lærerikt
Ansvarlig for forskerdagen var kjemiker Joanna Rochon. Hun har master i kjemi, og har blant annet også Forskerfabrikk på SFO på Frydenlund. Hun fikk oppdraget fra rektor Berit Wahl, og allierte seg med 7. trinn. I løpet av 14 dager lærte Joanna dem opp til å ha hver sin stasjon og undervise de andre elevene.
- Jeg er heldig som har en rektor og en skoleledelse som gir meg mulighet til å arrangere noe som dette her. Barna synes det er gøy, og de lærer mye. 7. trinn har vært veldig flinke, og gjorde en veldig god jobb som lærere, sier Joanna.
Både Joanna og rektor var rundt og kikket på ivrige elever som fikk lys i en lyspære ved å koble det til et batteri, sendte en papprakett høyt opp i luften og spiste på is som var laget uten fryseboks.
Rektor sier det er inspirerende for både store og små å ha forskerdag.
- Joanna har forskning jevnlig med elevene blant annet på SFO, og elevene synes det er så morsomt. Det er noe helt annet enn en vanlig skoledag, samtidig så er det jo skole. Vi er heldige som har en ressurs som Joanna. Uten henne hadde det ikke blitt forskerdag. Det er hun som sitter med kunnskapen. Vi skal ikke se bort ifra at vi gjør dette igjen, sier rektor Berit.