Hjerterom på timeplanen er et unikt prosjekt som har som mål å skape gode fellesskapsverdier for elever i barneskolen. Hjerterom handler om verdier og sosial læring, og er på timeplanen til alle førsteklassinger og skal følge elevene hele skoleløpet.
Skolene har jobbet med å skape gode verdier i mange år, men i 2016 ble det satt mer i system med Hjerterom på timeplanen. En viktig del av prosjektet er å involvere foreldre og foresatte.
- Vi jobber mer aktivt med å inkludere foreldre ved at de velger verdiene barna skal følge, det er sosiale mål på ukeplanen og barna har hjerterom-lekser. På denne måten involverer vi foreldrene mye mer enn før. Samarbeidet mellom hjem og skole er viktig, sier kontaktlærer for 1. klasse på Vestad skole, Hanne-Kjersti D. Løken.
Fem verdier
Mandag kveld var foresatte til barna i 1. trinn på Vestad skole samlet til et samarbeidsmøte i et klasserom på Vestad. Her de skulle bli enige om fire verdier som skolen, foreldre og barna skal ha fokus på i løpet av skoleåret. I løpet av høsten er det møter på alle skolene.
På møtet blir foreldrene delt opp i grupper, og diskuterer seg fram til hvilke fire verdier de vil at barna skal følge i sitt første år på skolen. De har en liste på 24 verdier å velge ifra.
På Vestad fikk disse verdiene flest stemmer av foreldrene på møtet:
- Vær en god venn
- Hilse og se andre
- Ha mot til å si nei når noe er galt, og ja når jeg mener noe er riktig
- Spre glede og humør
Skolen bestemmer den femte verdien.
- Foreldrene er viktige
På skolen har barna hjerteromstime, hjerteromsvenn og hjerteromslekse. I hjerteromstimene synger de blant annet vennskapssanger, ser filmsnutter om vennskap og snakker om dette etterpå, masserer hverandre og øver på å se hverandre i øynene og å gi komplementer.
Tre ganger i løpet av dagen samles klassen for å snakke om hvordan skoledagen har vært, og på denne måten fanger man raskt opp om det har vært episoder som man bør ta tak i. På ukeplanen er det sosiale mål som foreldre og barn skal snakke om hjemme. Det kan være at man skal ta alle med i leken, eller at man skal si hyggelig ting til andre.
Assisterende rektor på Vestad, Marianne Vigdal-Olsen, sier det er svært viktig å få foreldrene på banen.
- Hjerterom på timeplanen bidrar til tettere samarbeid mellom skole og hjem. Du vil at barna dine skal si "Hei" og takke, men gjør du det sjøl? Det dere gjør, gjør barna. Dere bestemmer hva slags verdier skolen skal ha mest fokus på, og dere må jobbe med dette hjemme. Dere er derfor veldig viktig i dette arbeidet, var Vigdal-Olsens beskjed til foreldrene på Vestad.