Ute er det 20 minus, men inne i klasserommet til femteklasse på Lillemoen skole er det godt og varmt. De er i gang med dagens første skoletime, og på timeplanen står "Psykologisk førstehjelp".
Lengst fram i klasserommet er det ikke lærer Iselin Hellebekken som står for undervisningen, men helsesykepleierne Ina Godager og Helene Skybak.
- Husker dere hva vi snakket om forrige gang? Husker dere hjelpehånden? Hånden som hjelper dere å rydde opp i tanker og følelser?, spør Ina Godager, og får nikkende svar fra klassen.
Grønne og røde tanker
Det er andre gang Godager underviser femteklasse på Lillemoen i psykologisk førstehjelp.
Psykologisk førstehjelp er et selvhjelpsverktøy for mestring av egne følelser. Det handler om at barna skal lære å framsnakke seg selv.
- Det er vanlig at vi blir sinte, triste, lei oss og glade, og det er greit, men noen ganger når det er små ting så blir vi mer lei oss, tristere eller sintere enn vi kanskje egentlig trenger. Da kan vi bruke psykologisk førstehjelp til å hjelpe oss sjøl, sier Godager.
Gjennom undervisningen blir barna kjent med hjelpehånden, som er et ryddesystem, og røde og grønne tanker. I situasjoner som skaper sterke følelser skal hånden hjelpe deg til å lage en oversikt over hva man kan påvirke, og hvordan:
- Tommel: Hva skjer?
- Pekefinger: Hva slags følelser får du?
- Langefinger: Røde tanker - negative tanker, tanker som gjør deg sint, redd, lei deg, trist
- Ringfinger: Grønne tanker - positive tanker, tanker som gjør deg glad, trygg
- Lillefinger: Hva kan jeg gjøre?
- Håndflata: Hvem kan hjelpe meg?
Det kan være situasjoner i en skolehverdag som for eksempel at du ikke har noen å leke med i friminuttet eller knuffing og dytting for å komme raskest mulig ut.
- Dyttingen gjør deg kanskje sint, og du tenker at vedkommende gjorde det med vilje, og at personen ikke liker deg og så vil ofte de negative tankene, røde tanker som vi kaller de, bare forsterke seg. Vi forsøke å hjelpe barna til å bli bedre til å håndtere situasjonen. Hva tenker jeg nå? Hva føler jeg nå? Hva kan jeg gjøre for å minske de følelsene?, sier Godager.
- Morsomt å lære
Elevene er ivrige i timen og snakker om hva de føler når de for eksempel ser at noen står alene i friminuttet, og hva de sjøl kan gjøre eller hvem de kan spørre om hjelp.
- Det er helt greit å lære om det, morsomt, sier Joakim Hogseth-Foss, og får støtte av medelevene Krisander Kørra og Lucas Berge.
- Bra, for da vet man hva man skal gjøre hvis noen er alene, sier Lucas.
Krisander Kørra synes han lærer mye.
- Vi lærer mer når vi prater om det, enn at vi bare gjør oppgaver alene, sier Krisander.
Også lærer Iselin Hellebekken synes det er veldig bra at elevene får undervisning i psykologisk førstehjelp.
- Det gjør dem mer bevisst på, ikke bare sine egne tanker og følelser, men andres også. Kanskje klare de å sette seg inn i andres ståsted. Undervisningen er godt tilpasset denne aldersgruppa, sier Hellebekken.
Femteklassingene
Det er barnepsykologspesialist Solfrid Raknes som hadde ideen til psykologisk førstehjelp. Det er laget forskjellige undervisningsopplegg for barn og unge mellom 4 og 18 år, og flere kommuner har tatt dette i bruk.
I Elverum kommune er det i første omgang femteklassingene på alle skolene som skal ha noen timer med psykologisk førstehjelp på timeplanen.
- De er snart på vei inn i puberteten. Det er en tid da det fort kan oppstå vanskelige situasjoner, småting kan blåses opp og bli noe stort med mye hormoner og følelser i spill. Da tror jeg det kan være veldig fint å jobbe litt forebyggende så de kan gå inn i puberteten litt bedre rusta, sier Godager.
Hun og Skybak håper at de etter hvert også kan tilby dette til flere klassetrinn og barnehager.
- De underviser i dette på 8. trinn allerede, men vi har ambisjoner om å undervise også på andre trinn etter hvert. Vi har akkurat startet opp med dette, men erfaringer fra andre kommuner er at det er lettere for barna å sortere følelser og tanker, når vi snakker om røde og grønne tanker, sier fagansvarlig helsesykepleier for skolehelsetjenesten, Skybak.
Sammenheng mellom følelser og kropp
I løpet av våren skal alle femteklassinger på skolene i Elverum få besøk av Godager.
Etter hvert skal helsesykepleierne på skolene ta over undervisningen, gjerne i samarbeid med lærerne slik at også lærerne kan få et eierskap til dette og kan bruke dette i andre undervisningsituasjoner.
- Noe av det vi jobber mye med er at kropp, følelser og tanker henger sammen. Det vi føler, det gjør noe med tankene våre, og tankene våre forsterker følelsene våre. Det setter seg i kroppen. Det er mange som sliter med vondt i magen eller hodet, det å se den sammenhengen. Det er sjelden det er noe galt med barns mage. Det å se at når jeg blir sint så dunker hjertet fortere, man spenner seg i kroppen, og det kan føre til hodepine, sier Godager.