Med en digital nøkkel kan man åpne ytterdøren sin via en app på mobiltelefonen. Man kan fortsatt bruke sin vanlige nøkkel hvis man ønsker det. Det er først og fremst tjenestemottakere som har trygghetsalarm som digital nøkkel vil være aktuelt for.
Kan fortsatt bruke sin vanlige nøkkel
- Når en alarm blir utløst, så må hjemmetjenesten kunne komme seg inn i tjenestemottakers bolig dersom døren er låst. I dag er hjemmetjenesten avhengig av fysiske nøkler, noe som både er sårbart og tidkrevende. Vi opplever dessuten at stadig flere sjøl skaffer seg digitale nøkler, sier rådgiver for velferdsteknologi i Elverum kommune, Åshild Sæther Engen.
Samarbeidsprosjektet "Velferdsteknologi i Sør-Østerdal" har derfor inngått en avtale med Doro Care AS på vegne av kommunene i regionen. Sammen med Unloc leverer de en løsning som gjør det mulig å gi ansatte i helsetjenesten eller andre adgang til tjenestemottakerens bolig via mobiltelefonen.
Med en digital nøkkel vil man:
- fjerne behov for nøkkelbokser og håndtering av fysiske nøkler
- fortsatt kunne bruke sin fysiske nøkkel
- gjøre det både sikrere og enklere å ha kontroll på hvem som har adgang til boligen (ingen nøkler å miste lenger, ingen nøkler på avveie da en digital nøkkel ikke kan kopieres slik som en fysisk nøkkel, adgang kan både opprettes og slettes med umiddelbar virkning)
- ved akutt behov kunne gi tilgang til boligen til nødetater eller andre tjenester
- enklere kunne dokumentere hvilke tjeneste som er levert av hvem og når
- som privatperson enkelt kunne gi tilgang til familie eller andre
Tester ut
Elverum kommune skal teste ut digitale nøkler fram mot sensommeren i samarbeid med noen utvalgte som har trygghetsalarm, for å se om løsningen fungerer som forventet.
Hvis prøveperioden er vellykket, vil digitale nøkler innføres for alle tjenestemottakere som har trygghetsalarm.
- Det er viktig å presisere at sjøl om tjenestemottakeren har en digital nøkkel, så kan de fortsatt benytte den nøkkelen de har i dag. De velger sjøl om de vil bruke den digitale nøkkelen eller den fysiske nøkkelen når de skal låse eller låse opp døra, sier Sæther Engen.
De som skal teste ut digital nøkkel, vil få installert en ny låsvrider på innsiden av døra. Nøkkelhullet og dørhåndtaket som sitter på døra skal fortsatt være der i tillegg til låsesylinderen, det er kun låsvrideren på innsiden som byttes. (Se bildet lenger opp i saken).
Det vil ikke være noen synlige endringer på utsiden av døra.
Testperioden
Det vil ikke koste noe for de som er med i testperioden. Hvis testperioden er vellykket og vi ønsker å installere digital nøkkel for alle som har trygghetsalarm, vil det heller ikke koste noe for eksisterende tjenestemottakere.
Fra 2022 må nye tjenestemottakere av trygghetsalarm sjøl stå for en engangskostnaden som vil ligge på cirka 3000 kroner ferdig installert og klar til bruk. For de som ikke har økonomi til sjøl å stå for denne kostnaden, vil det være mulig å søke om tilpasningstilskudd fra kommunen. Ordningen vil være økonomisk behovsprøvd.
Løsningen som leveres gjør at eieren av boligen blir eier av låsen, også etter at helse- og omsorgstjenesten avsluttes. Slik vil tjenestemottakeren ha kontroll på egen inngangsdør, og anskaffelse av systemet blir en varig oppgradering av boligen. Store aktører som OBOS har testet ut låssystemet og er veldig fornøyd med hvordan det fungerer.
Velferdsteknologi
Digital nøkkel er en del av innføringen av velferdsteknologi i regionen der målene er:
- enklere hverdag for innbyggerne
- tilrettelegge for egenmestring for innbyggerne
- at innbyggerne skal kunne bo lengst mulig i eget hjem
- ansvarliggjøre innbyggere for planlegging for eget liv
- bidra til å sette kommunene i stand til å møte morgendagens helse- og omsorgsutfordringer
Har du spørsmål ta kontakt med:
enhetsleder for hjemmebaserte tjenester, Anne Stine Lundberg, tlf 971 66 336 eller rådgiver for velferdsteknologi, Åshild Sæther Engen, tlf 951 33 499