«Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. Den digitale utviklingen har endret mange av premissene for lesing, skriving, regning og muntlige uttrykksformer. Derfor er digitale ferdigheter en naturlig del av grunnlaget for læringsarbeid både i og på tvers av faglige emner. Dette gir muligheter for nye og endrede læringsprosesser og arbeidsmetoder, men stiller også økt krav til dømmekraft»
Læreplanverket definerer fem grunnleggende ferdigheter: digitale ferdigheter, muntlige ferdigheter, å kunne lese, å kunne regne og å kunne skrive.
Vi ønsker elever med gode digitale ferdigheter og kompetanse. Dermed er tiden inne for et skikkelig IKT-løft i Elverumsskolen. Det betyr at elevene fra 1. til 3. trinn får utdelt hver sin iPad, og elevene på 4. til 10. trinn får hver sin PC.
Vi har jobbet med klargjøringen av dette over lengre tid for å få på plass infrastruktur, som trådløst nett, og for å skaffe oss kompetanse. Vi har også brukt tid for å se hvilke erfaringer andre kommuner og skoler har gjort.
IKT skal utnyttes godt i organiseringen og gjennomføringen av opplæringen for å øke elevenes læringsutbytte.
Digitale ferdigheter
Digitale ferdigheter vil si å kunne bruke digitale verktøy, medier og ressurser for å løse praktiske oppgaver, innhente og behandle informasjon, lage digitale produkter og kommunisere. Det innebærer også å lære hvordan man oppfører seg i den digitale verden og være kritisk til det man møter der.
Elevene skal ha digitale ferdigheter som gjør dem i stand til å oppleve livsmestring og lykkes i videre utdanning, arbeid og samfunnsdeltakelse.
Selv om norske elever er storforbrukere av digitalt innhold, er det mange ferdigheter de ikke lærer gjennom fritidsbruk, som for eksempel nettvett, datasikkerhet og så videre. Dette vil skolen ha fokus på.
Digitale læringsressurser gir god mulighet til å variere undervisningen og tilpasse den til både elevgruppene og til den enkelte elev. iPad og PC kan være en fordel for elever som sliter med dysleksi eller andre lærevansker.
Det er viktig for oss å presisere at iPad og PC skal være et supplement til læreboka, lesing i bok, håndskrift, regning, lære nytt språk med mer. iPad og PC skal ikke overta for penn og papir helt og holdent. God variasjon i undervisningen er viktig.
Her kan vi se et eksempel på hvordan digitale verktøy kan styrke innlæringen av kunnskap. I dette tilfellet er det iPad som er verktøyet og bokstavinnlæring som er tema:
Hvorfor?
Innføring av iPad og PC skal gi mer relevant opplæring. Det er et verktøy som er med på å øke effekten på læringen. Erfaringer viser at elevene blir mer aktive i sin læringsprosess og mer produktive ved bruk av digitale verktøy.
Aktive, utforskende, kreative og skapende elever er nevnt i den nye læreplanen, og teknologien kan hjelpe oss med dette. Dybdelæring og variasjon er naturlig nok viktige moment.
Elevene i Elverum skal ha grunnleggende digitale ferdigheter. Digitale ferdigheter er en forutsetning for videre læring, for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og for å delta i et samfunn i stadig endring, skriver Utdanningsdirektoratet.
iPad og PC gir muligheter for nye og endrede læringsprosesser, men stiller og økt krav til dømmekraft.
Vi er kjent med de utfordringene som kan følge med bruk av iPad og PC, for eksempel avhengighet, nettmobbing, mer stillesittende barn, distraksjon og avsporinger på nettet hos elevene. Vi vektlegger derfor godt nettvett som en del av undervisningen.
Alle lærere vil få en grundig innføring i metodisk bruk av IKT, dette er en forutsetning for at vi skal lykkes med vår digitale satsing. God klasseledelse vil være sentralt for å skape et godt læringsmiljø.
Det siste året har vært preget av korona-pandemien, og erfaringene våre med hjemmeskole har vist at det er viktig at alle elever har tilgang til digitale verktøy og har digitale ferdigheter.
Alle har ikke tilgang eller råd til egen PC eller iPad hjemme. Det er et skoleansvar at elever har denne tilgangen. Vi vil helst ikke ha hjemmeskole, men det siste året har vel vist at det kan skje igjen.
Hvordan?
Elevene på 1.-3. trinn får en Apple iPad med deksel og lader. Elevene får ikke deksel med tastatur, men skolene har tastatur til utlån ved behov. Elevene på 4.-10. trinn får en PC med beskyttelse.
Elever og foresatte skriver under på en utlånsavtale. Ved å skrive under bekrefter foresatte og eleven å ha mottatt en iPad eller PC med utstyr, og at de har lest og forstått reglene for bruk.
Elevene kan ha med iPad og PC hjem, men den skal være med på skolen hver eneste dag. På skolen har elevene hodetelefoner. For at iPad og PC skal være klar til bruk må de være oppladet når eleven kommer på skolen.
Trygghet
På skolen er iPad og PC koblet til skolens trådløse nettverk. Vi har lagt inn begrensninger slik at elevene ikke kan besøke nettsteder som inneholder støtende eller diskriminerende materiale, eller som utgjør en sikkerhetstrussel. Det er heller ikke mulig for elevene selv å laste ned apper til iPad-en.
Personvern
Personvern blir ivaretatt ved at det er gjennomført ROS-analyser av programmer og apper, samt innhentet databehandleravtaler der det er nødvendig.
Erstatningsplikt
Elevene kan bli erstatningspliktig for alt materiell de låner på skolen, både skolebøker og annet materiell. I kontrakten står det at det er vanlige regler for erstatningsplikt som gjelder. Det er Skadeerstatningsloven § 1-1 og 1-2 som regulerer erstatningsansvaret.
Elev/foresatte kan holdes ansvarlige for skader på eller tap av iPad og PC, som eleven har forårsaket forsettlig eller uaktsomt. Uhell eller tyveri, som eleven ikke har skyld i, kan ikke skolen kreve erstatning for. Dersom iPad eller PC skulle få en skade, meld fra til skolen.
Fremdriftsplan
Høsten 2020 ble det gjennomført opplæring av alle skoleledere i Elverum i bruk av IKT i skolen, og vi er nå i gang med opplæring av de ansatte på ungdomstrinnet.
Ydalir og Frydenlund skoler skal våren 2021 være piloter i bruk av iPad i klassene på småtrinnet. Her vil de erfaringer de høster være svært viktige med tanke på innføringen på de andre skolene.
Opplæring av alle lærere og innkjøp av nødvendig utstyr til skolene planlegges gjennomført vår og høst 2021.
Kilder:
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen/