- Jeg er veldig glad for at Hjerterom nå skal inn i barnehagene. På den måten blir det mer helhet mellom barnehagen og skolen, både for personal, foresatte og ikke minst barna, sier assisterende enhetsleder for Terningen barnehage, Petrine Remman.
Hjerterom på timeplanen er et systemarbeid for verdiarbeid i skolen designet av Helene Dæhlin og videreutviklet i samarbeid med koordinator og leder for systemarbeidet, Line Melhus.
Verdier
Det blir satt ned noen verdier som barna skal følge og lære mer om. Det kan være verdier som "Ta alle med i leken" eller "Si hei". Foreldrene er med på å bestemme hvilke verdier som skal brukes. De skal delta på et hjerteromsmøte i barnehagen der de lærer mer om verdiprogrammet, og blir enige om fire verdier barna skal ha. Barnehagen velger èn, slik at det til sammen er fem verdier.
I barnehagen er det 15 verdier foreldrene kan velge imellom:
- Passe på at ingen er alene
- Se hvordan andre har det
- Hjelpe andre
- Si vennlige ting til hverandre
- Si hvordan jeg selv har det
- Høre på andre
- Trøste hverandre
- Forsvare hverandre
- Dele
- Ikke ta fra andre
- Vente på tur
- Takke
- Hilse
- Vi trenger ikke å være like
- Innrømme feil og si unnskyld
Målet er å bidra systematisk til å sette personlig vekst og trening av sosiale ferdigheter på timeplanen, både hjemme og på skolen.
- Siden verdier er en del av selve grunnmuren i barn og unges dannelse, må vi sammen med foresatte få dette inn i barnehagen, barneskolen og ungdomsskolen. Hjerterom på timeplanen skal inn i hele utdanningsløpet i kommunen, sier Melhus.
Arbeidet er nå en etablert del av Elverum kommunes handlingsplan, og er i tråd med rammeplanen for barnehagene og læringsplanen for skolene. Det vil si at dette er noe vi er pålagt å gjøre. I fjor ble også helse med på laget.
Hjerterom på timeplanen ble innført i elverumskolene i 2016. Nå er det barnehagene sin tur.
Barnehagene skal med
Det starter med et pilotprosjekt med barnehagene Terningen og Ydalir i år. Neste år skal alle kommunale barnehager med.
- Dette er et tverrfaglig folkehelsearbeid så nå snakker vi enda mer sammenheng og samarbeid på tvers og vi må begynne med de minste barna. Det er jo nettopp her det hele starter og vi har en gylden mulighet til å påvirke utviklingen med gode verdier, sier assisterende enhetsleder i Terningen barnehage, Remman.
Kommuneoverlege i Elverum, Knut R. Skulberg har tidligere sagt at vi vet at verdibaserte programmer fører til at barn og unge får bedre helse. De gjøre det bedre på skolen, så dette arbeidet er viktig for folkehelsen vår.
Melhus forteller at som en del av folkehelse-satsingen og programmet «Ung4reg», starter man en pilot i to barnehager denne høsten.
- Verdiarbeidet må tilpasses alle alderstrinn det skal innføres på. Slik er det også i barnehagen. Gjennom lek og ulike øvelser, vil barna lære og øve på verdier i samspill med andre. De vil bli utfordret på hva de liker, hvem de vil være alene og i møte med andre barn, sier Melhus.
Systemarbeidet er først og fremst utarbeidet for skole, derfor skal man igjennom pilotarbeidet i Terningen og Ydalir finne ut hvordan dette kan overføres til barnehagene.
- Vi skal nå tråkke opp veien og gjøre oss noen erfaringer underveis slik at arbeidet blir tilrettelagt for de aller minste. Fra før jobber vi mye med sosial kompetanse og det er mye kunnskap rundt dette i barnehagene. Men nå får vi satt det i et system som blir mer langsiktig og systematisk gjennom utdannelsesløpet. Vi skal ta utgangspunkt i pedagogisk opplegg som er i Hjerterom-programmet, men tilpasse det til barnas alder og nivå, sier assisterende enhetsleder Remman.
Samarbeid med foresatte
Foresatte har en svært sentral rolle i verdiarbeidet. Det er viktig at foresatte jobber med dette hjemme også, slik at barna opplever en helhet. Verdiarbeid hjemme som stemmer med det som foregår i barnehage og skole er viktig for barns utvikling.
Foresatte blir innkalt til et obligatorisk foreldremøte der de skal være med på å velge verdier som vi skal jobbe med. Her har de en god anledning til å påvirke og medvirke på arbeidet i barnehagen til det beste for sitt barns utvikling.
- Pedagogene i barnehagen vil sammen med de foresatte sette fokus på verdier hjemme og i barnehagen, slik at de voksne står sammen i denne delen av oppdragelsen. Foresatte er en nøkkel i dette arbeidet og våre viktigste ressurser i tillegg til barna selv. Derfor er det viktig at de stiller opp når vi kaller inn til verdimøtene. De er helt avgjørende for om vi lykkes med arbeidet, sier Melhus.
- Verdier arves ikke, de læres
Vi lever i et samfunn med stadig nye samfunnsutfordringer noe vi har kjent på i Elverum og landet og verden generelt i sommer. Noe som viser at verdiarbeid er svært aktuelt.
- Jeg mener at dette er noe av det viktigste vi kan gjøre i barnehagen. Forebygging av mobbing, mestringsfølelse, det å bli sett og godtatt for den du er og bedre psykisk helse er viktigere enn noen gang. Verdiarbeidet favner alle områdene, og det starter i barnehagen, sier Remman.
Melhus er enig og sier at det ligger verdier til grunn for alle våre handlinger.
- Derfor er bevisstgjøring og undervisning i verdivalg avgjørende for å bidra til at barn og unge utvikler etisk gode verdier og handlinger. Verdier går ikke i arv. De er noe vi må lære og øve på hele livet. Vi spør ofte barna hva de vil bli, men det er like viktig å spørre hvem du er og hvem du vil være.
I tillegg til at alle kommunale barnehager skal med i verdiprogrammet, starter også jobben med å få Hjerterom på timeplanen på ungdomsskolen.