26 førsteklassinger på Hernes skole ventet spent da ordfører Erik Hanstad, utdanningsleder Tord Arnesen og rektor ved Fjeldmora skole, Line Melhus, kom på besøk for å dele ut Hjerterom-t-skjorter torsdag morgen.
Dette er tredje året førsteklassingene på skolene i Elverum har "Hjerterom på timeplanen". Hvert år får én klasse besøk da hjerterom-t-skjorta skal deles ut, og i år var turen kommet til 1. klasse på Hernes skole. Alle førsteklassingene får hver sin t-skjorte og armbånd.
Viktig arbeid på skolen
Rektor på Hernes skole, Veronica Øien, synes det var stas å få besøk, og mener at besøket er en viktig markering som viser at hjerterom-prosjektet er et arbeid man vil ha fokus på i hele Elverum.
- Vi jobber slik på Hernes at det hjelper ikke å ha gode holdninger eller verdier hvis det ikke synes i dine handlinger. Det bruker vi når vi er ute på tilsyn, og vi bruker det også når vi snakker om samarbeid i klasserommet. Jeg sier ikke at vi får det til perfekt hele tiden, men det er et viktig grunnlag for alt vi gjør, fordi trivsel styrker læring, sier rektor Øien.
"Hjerterom på timeplanen" er et unikt prosjekt som har som mål å skape gode fellesskapsverdier for elever i barneskolen.
Foreldrene er også med på prosjektet ved at de utarbeider verdiene som barna skal følge på skolen. Det handler om å se hvordan vi sammen kan fremme gode verdier og holdninger hjemme og på skolen hos barn og unge.
- Ideen om "Hjerterom på timeplanen" kom etter at vi oppdaget at det var mange faglige mål i klasserommene, men ikke så mange sosiale mål. Vi ville ha sosiale mål inn på timeplanen på lik linje med de faglige målene, sier Line Melhus, som sammen med Helene Dæhlien står bak prosjektet.
Elverum kommune har en egen handlingsplan for sosial kompetanse i Elverumskolen for barneskolen. Hjerterom på timeplanen er en av flere tiltak som brukes for å skape trygghet, trivsel og øke den sosiale kompetansen.
Foreldrene er med
En forutsetning for et godt læringsmiljø er at elevene trives på skolen, og at de møter gode verdier både fra medelever på skolen og på fritiden hos voksne. Melhus mener det er veldig viktig å ha foreldrene på laget for at prosjektet skal lykkes.
- Det er viktig å få foreldrene inn på banen for det er hjemme hovedvekten av oppdragelsen skjer. De er de viktigste brikkene i dette arbeidet, slik at vi snakker om det samme hjemme og i skolen og enes om verdiene, sier Melhus.
På veggen i 1. klasses klasserom henger plakaten med fem verdier som barna skal følge. Fire av dem har foreldrene blitt enige om, og den siste har skolen kommet med:
1. Være en god venn.
2. Hilse og se hverandre.
3. Si hyggelige ting til andre.
4. Passe på at ingen er alene.
5. Vente på tur.
Melhus sier nøkkelen er å få barna til å tenke over hva det for eksempel betyr å være en god venn.
- Det er enkle verdier, men dette er førsteklasse. Det er viktig at barna forstår hva verdien er hvis det skal skape en holdning hos dem. Da er det helt grunnleggende at de forstår innholdet i verdien.
Hvert år utarbeides det nye verdier for klassetrinnet.
Ta alle med i leken!
1. klasse på Hernes skole har allerede snakket sammen om hjerterom-verdiene, og svarene var mange da de fikk spørsmål om hva det betyr å være en god venn.
- Leke med andre, og ta alle med i leken. Være en grei venn og si "Hei"!
Hva betyr så hjerterom?
- At vi har ekstra stor plass i hjertet.