Ved bruk av produkt med slam må foretaket legges fram for kommunen gjennom en melding. Den fylles ut, og sendes til oss per post.
Denne meldingen skal inneholde en vurdering av alle forhold som kan ha innvirkning på jordbruksfaglig, forurensingsmessige, trygghetsmessige, helsemessige og hygieniske forhold ved bruken før første levering.
Meldingen skal også inneholde opplysninger om mengde, sammensetning, størrelse og type areal det skal spres på, jordanalyser, og gårds- og bruksnummer og navn/adresse på mottaker.
Kommunen skal deretter hente inn uttalelse fra medisinskfaglig rådgiver. Kommer det fram forhold i meldingen som gjør at forskrifta sine krav ikke blir fulgt, kan kommunen kreve forholdet rettet etter kommunehelsetjenestelova § 4a-8.
Vi har laget skjemaer du kan bruke når du skal sende oss en melding om bruk av slam. I tillegg trenger vi et kart over spredeareal, som skal markeres tydelig på et 1:5000-kart.