Kjennetegn for barnehage og skole
Alle opplever å bli sett og verdsatt for den en er
- Vi ser glade og fornøyde barn
- Vi ser barn som tør å spørre, si ifra og viser følelser
- Vi hører barn som bruker begrepene «vi» og «oss»
- Vi ser barn som har blikkontakt når de kommuniserer
- Vi ser barn som verdsetter annerledeshet
Alle opplever vennskap
- Vi ser og hører barn som hjelper hverandre uoppfordret
- Vi ser at alle har noen å være sammen med
- Vi ser barn som har gode relasjoner over tid
- Vi ser barn som er trygge i møte med andre
Alle opplever mestring og tydelige forventninger
- Vi ser faglig framgang hos alle barn
- Vi ser og hører aktive, deltakende og engasjerte barn som viser læringsglede
- Vi hører barn som setter ord på sin egen læring
- Vi ser barn som tør å gjøre feil
- Vi ser barn som takler motgang
- Vi ser barn som tør å prøve igjen
Alle opplever glede ved å leke og ved å lære
- Vi hører latter
- Vi ser barn som er engasjerte
- Vi ser undring, utforskertrang og skaperglede
- Vi ser barn som gir plass i leken, men som også kan si nei
- Vi ser barn som kan bytte mellom egne og andres behov
Kjennetegn på at barn har det bra hjemme og i fritiden
- Vi ser foreldre som stiller krav og setter grenser, og som engasjerer seg på barnas arenaer
- Vi ser foreldre som snakker positivt om barnet.
- Vi ser barn som er uthvilt, som har grunnleggende nødvendig utstyr/klær, og som spiser normalt
- Vi ser barn som tør å uttrykke egne følelser, behov og meninger overfor foreldre og har godt samspill med foreldre og søsken
- Vi ser barn som gleder seg til å dra hjem, og gleder seg til å ha med venner hjem
- Vi ser barn som forteller venner og ansatte i skole/ barnehage/ nabo/ fritidsledere om positive hendelser i sin hverdag hjemme