Et ledsagerbevis gjør det mulig å ta med seg en ledsager uten ekstra kostnader på kultur- og fritidsarrangement og på transportmidler der ordningen aksepteres. Du betaler selv gjeldende priser.
Hva er ledsagerbevis
Ledsagerbevisordningen skal sikre at personer med funksjonsnedsettelser med behov for bistand, gis samme mulighet som den øvrige befolkningen til å delta i samfunnet. Ordningen skal forebygge isolasjon og derved bidra til økt livskvalitet.
Ledsagerbeviset skal gi vedkommendes ledsager billigere eller gratis adgang til offentlige kultur- og fritidsarrangementer, samt offentlige transportmidler som aksepterer ordningen. Ordningen er landsdekkende og beviset kan brukes over kommune- og fylkesgrensene.
Kriteriene for å få tildelt ledsagerbevis er at søkeren har varige funksjonsnedsettelser og trenger ledsager for å delta på kultur- og fritidsaktiviteter.
Ledsagerbevis er et kort som utstedes til den som har funksjonsnedsettelse. Innehaver av ledsagerbevis må betale for sin egen billett til reiser og arrangementer. Ledsagerbeviset gir ikke fortrinnsrett fremfor de øvrige deltagere/publikum. Billetter og liknende skal bestilles på ordinær måte. Ledsagerbeviset kan inndras ved misbruk.
Hvordan søke om ledsagerbevis?
Ledsagerbeviset utstedes gratis.
Søknaden må inneholde legeerklæring eller dokumentasjon fra annet kvalifisert helsepersonell. Legeerklæringen må grunngi varig funksjonsnedsettelse og dokumentere et reelt behov for ledsagerbevis.
Søker må levere passfoto. Passfoto kan også sendes på e-post etter avtale eller ved henvendelse til Servicekontoret på Kommunehuset Folkvang i Lærerskolealleen 1.
Ledsagerbevisets varighet vurderes av kommunen ved utstedelse. Det kan gis tidsbegrenset eller varig gyldighet. Gyldighetsdato påføres beviset. Ved fornyelse må ny søknad med passfoto og dokumentasjon leveres.
Last ned søknadsskjema her (PDF)
For mer informasjon henvises det til «Forskrift for ledsagerbevis» https://lovdata.no
Hvor skal jeg sende søknaden?
Skjemaet kan ikke sendes elektronisk. Du må skrive ut skjemaet. Husk å undertegne skjemaet før du sender det inn.
Søknadsskjema med passfoto og dokumentasjon fra lege/annet kvalifisert helsepersonell sendes til:
Elverum kommune, Sektor for Helse, mestring og omsorg v/ Tildeling og koordinerende enhet, Postboks 403 Vestad, 2418 Elverum.
Merk konvolutt med ledsagerbevis.
Kontaktperson
Tildeling og koordinerende enhet
Telefon 64 43 30 00.
E-post fritidmedbistand-stotte...
Klageadgang
Vedtak om å innvilge eller avslå søknad om ledsagerbevis er et enkeltvedtak. Vedtaket kan i henhold til forvaltningsloven §28, annet ledd påklages til det kommunale klageorgan.